• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95040100479
  • خبرنگار : 71457

/گزارش- النشره/

آل سعود بحرین را به سمت فتنه‌ خونین می‌برد

آل سعود بحرین را به سمت فتنه‌ خونین می‌برد

آیا آل سعود بازی لبه را انجام می‌دهد؟ علت طرح این سوال شکست مذاکرات یمن و یا تشدید درگیری‌ها در سوریه نیست، بلکه تلاش برای بردن بحرین به سمت فتنه‌ای خونین است. به نظر می‌رسد که نگاه آل سعود به اوضاع در منطقه رویکرد دیگری یافته است. به نظر می‌آید که سفر محمد بن سلمان به ایالات متحده شدت اوضاع را به همراه دارد که تا حد زیادی به برهان عربستان برای تغییرات گسترده در جهان پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق پیش از آن که در 28 دسامبر 2014 بازداشت شود، در یکی از خطبه‌های خود اظهار کرد، "لطمه زدن به آیت الله عیسی قاسم وجهه و آینده بحرین را تغییر خواهد داد و مردم قادر هستند که معادله را تغییر دهند". شیخ علی سلمان پیش‌بینی می‌کرد که بازداشت شود و در تعدادی از خطبه‌هایش این مساله را مطرح کرده بود، اما پیش‌بینی نمی‌کرد که لطمه‌ای به آیت الله عیسی قاسم وارد شود، چراکه وی برجسته‌ترین مرجع دینی در بحرین است. نظام بحرین که عربستان به این سمت آن را سوق داده است، خطوط قرمز را در رویارویی با مخالفان زیر پا گذاشته است. نظام بحرین تنها به لغو تابعیت آیت الله عیسی قاسم بسنده نکرده است، بلکه دستور داده تا هرچه سریع‌تر وی کشور را ترک کند.

این گام تند دارای ابعاد مختلفی است. در وهله نخست، نظام سعودی که حاکم فعلی بحرین از زمان اشغال اراضی بحرین توسط نیروهای سعودی در سال 2011 است، می‌خواهد ضربه‌ای بزند و این حساب را برای آن باز کرده است که ضربه‌ای کاری علیه انتفاضه مسالمت آمیز در بحرین پس از بازداشت شیخ علی سلمان و انحلال جمعیت الوفاق باشد. مساله قابل توجه این است که این تصمیم، کسانی را که به فعالیت مسالمت آمیز دعوت می‌کنند و ضامن این امر بودند که انتفاضه به سمت گزینه خشونت آمیز نرود، به حاشیه می‌راند.

همچنین نمی‌توان آنچه که در بحرین رخ می‌دهد را از اقدامات آل سعود در داخل مرزهای عربستان جدا کرد که هر مخالف را با بریدن سر سرکوب می‌کنند، همانند کاری که در آغاز سال جاری میلادی با اعدام شیخ نمر باقر النمر کرده و سپس شیخ  حسن الراضی را بازداشت نمودند.

قاسم سلیمانی: اهانت به آیت الله عیسی قاسم آغاز انتفاضه خونینی خواهد بود

در صحنه خارجی، نظام آل سعود پیامی را به طرف‌های نزدیک و دور و در راس آنها ایران فرستادند. این پیام اشاره به این امر داشت که نظام سعودی هیچ راهی را برای سازش در هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های داغ در منطقه باز نمی‌کند.  بر عکس، خواهان تشدید ولو با رنگ و بوی مذهبی محض است. نظام سعودی تجربه خود را که در فاجعه منا در حدود 9 ماه قبل نشان داد، تکرار می‌کند که در آن هنگام عربستان به جای آنکه به اشتباه خود اذعان کند و برای حل و فصل آن تلاش کند، حمله‌ای بی‌امان را علیه ایران به راه انداخت.

اوضاع در یمن نیز همین گونه است، چراکه آل سعود تصمیم گرفته‌اند کشور را تخریب کنند تا قدرتی را که از نظر خود متوازن می‌دانند، روی کار بیاورند. پیش از یمن نیز مساله سوریه مطرح است که عربستان با هرگونه سازش سیاسی منطقی در آن مخالف است. در همین حال، نظام سعودی ترجیح می‌دهد که داعش غرب عراق را تحت تصرف داشته باشد تا این که دشمنان عربستان غرب عراق را آزاد کنند.

برجسته‌ترین مواضعی که در اعلام همبستگی با آیت الله عیسی قاسم و در محکوم کردن اقدام نظام بحرین علیه این روحانی برجسته صورت گرفت و پیام‌های آشکاری را به همراه داشت، موضع سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران بود که تاکید کرد: حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و ادامه فشارهای بیش از حد بر مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن به عهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می‌بخشند. هتک حرمت آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت.

در لبنان، حزب الله این اقدام بی‌سابقه را محکوم کرد و از مردم بحرین خواست تا خشم خود را به دلیل وارد شدن لطمه به شخصیت‌ بزرگشان به صورت قاطعانه بیان کنند.

حزب الله افزود که نظام با حماقت خود مردم بحرین را به سمت گزینه‌های دشوار سوق می‌دهد که عاقبت آن بر این نظام دیکتاتور فاسد وخیم خواهد بود.

در عراق نیز قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد که عصائب اهل الحق آماده هستند در صورتی که نظام بحرین خطوط قرمز را زیر پا بگذارد، از مردم بحرین در رویارویی با این نظام حمایت کنند. وی به این امر اشاره کرد که ابزارهای سیاسی به تنهایی کافی نیست.

نظام بحرین این گام خود علیه آیت الله عیسی قاسم را در راستای "رویارویی با تمامی قدرت‌های افراطی با یک مرجعیت سیاسی دینی خارجی" اعلام کرده است. وزارت کشور بحرین آیت الله عیسی قاسم را به "سوء استفاده" از منبر دینی برای "خدمت به منافع خارجی" و تحریک به "طائفه‌گرایی و خشونت" متهم کرده است. این امر در راستای اقدامات شدید نظام در دادگاه‌ها و مطبوعات حامی خود علیه علمای دین و در راس آنها آیت الله عیسی قاسم صورت گرفته است. پیش بینی می‌شد که مسئولان بحرینی دست به اقدامی علیه آیت الله  عیسی قاسم بزنند، چراکه در روزهای اخیر اشاره‌هایی مبنی بر تنگ کردن عرصه بر ایشان و جلوگیری از اقامه نماز جمعه توسط ایشان در مسجد امام صادق در "دراز" مطرح شده بود، اما پیش‌بینی نمی‌شد که موضع علیه ایشان تا این حد باشد.

بدین ترتیب آیت الله عیسی قاسم در راس کسانی است که هدف قرار گرفته‌اند. حکام منامه در تلاش هستند تا فعالیت علمای دینی را محدود به فقه و حوزه کنند و به آنها اجازه پرداختن به مسائل سیاسی و تاثیر گذاری بر انقلابی را که از سال 2011 ادامه دارد، ندهند.

حکام منامه حساب و کتاب‌های خاص خود را دارند و عواملی وجود داشته که به این تصمیم منجر شده است به ویژه پس از آنکه آیت الله عیسی قاسم اعلام کرد که کاملا با تصمیم دولت مبنی بر جلوگیری از جمع آوری خمس مخالف است و آماده است که با دولت رویارویی کند. مسئولان بحرین خمس (که گفته می‌شود به 50 میلیون دلار آمریکا رسیده بود) مصادره کرده و تعدادی از علمای دینی را به مراکز بازجویی فراخواندند.

زمانی که خبر این تصمیم منتشر شد، از مساجد در منطقه دراز، محل سکونت آیت الله عیسی قاسم صدای الله اکبر بلند شد. صدها تن نیز با پوشیدن کفن‌های سفید مقابل خانه ایشان جمع شدند و آمادگی خود را برای مرگ جهت دفاع از شخصیت برجسته خود اعلام کردند.

مجید المشعل، رئیس شورای علماء بحرین به نوبه خود اعلام کرد: این لباس من است و خانواده‌ام کفن من را تحویل می‌گیرند. ما خواهان زندگی در وطن بدون آیت الله قاسم نیستیم.

علی الاسود، نماینده سابق از فراکسیون پارلمانی الوفاق نیز تصریح کرده است: دولت مرتکب اشتباه فاحشی شد. نظام فکر می‌کند که مردم خسته و ضعیف شده‌اند و زمان آن فرارسیده است که مردم عکس آن را به نظام ثابت کنند. کسی نمی‌داند که در صورت اجرایی شدن این امر در بحرین چه رخ خواهد داد. ما استراتژی خود را داریم و حد مجاز در بحرین را می‌دانیم و تمام جهان می‌داند که تحرکات در بحرین نشأت گرفته از مردمی بود که در میدان‌های مسالمت جویی بودند و خواسته‌ها و تحرکات‌شان که زائیده امروز یا دیروز نبوده است، تنها باعث افزایش پایداری و اراده آنها شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha