• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 95032917646

رونمایی از جدیدترین هواپیمای خورشیدی ناسا

رونمایی از جدیدترین هواپیمای خورشیدی ناسا

ناسا از جدیدترین هواپیمای تجربی خود رونمایی کرده که دارای طراحی ویژه بوده و انرژی آن با نور خورشید تامین می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از ناسا، هواپیمای مکس‌ول X-57 جدیدترین هواپیمای تجربی ناسا است که به ملخ و 14 موتور مجهز بوده و همچنین دارای بال‌های با طراحی ویژه است.

این هواپیما نخستین خودروی هوایی تجربی است که ناسا در یک دهه اخیر طراحی کرده است. اگرچه مکس‌ول X-57 در حقیقت نمونه اصلاح شده هواپیمای دو موتوره تِکنام P2006T است.

بال‌ها و موتورهای هواپیمای قبلی برداشته شده و با شبکه‌ای از 14 موتور الکتریکی جایگزین شده‌اند که به یک بال باریکتر و بلندتر از مدل‌های استاندارد متصل هستند.

چارلز بولدن، رئیس ناسا اظهار کرد: با بازگشت هواپیماهای X به قابلیت‌های تحقیقاتی ناسا که بخش مهمی از برنامه 10 ساله افق‌ جدید هوایی ما است، مکس‌ول X-57 نخستین گام را در گشودن دوره جدیدی از هوانوردی برخواهد داشت.

X-57 به نیروی هوایی آمریکا اختصاص یافته و در روز 17 ژوئن با نام "مکس‌ول" معرفی شد. نخستین هواپیمای این گروه X-1 بود که برای نخستین بار چاک ییگر توانست با آن سد صوتی را در سال 1947 بشکند.

نام هواپیمای جدید به افتخار جیمز کلرک مکس‌ول، فیزیکدان قرن 19 میلادی انتخاب شده است.

طرح افق‌های جدید هوانوردی، ناسا را به سمت تولید شش طراحی جدید هواپیما با مصرف سوخت پایین و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی صوتی هدایت کرده است. این ویژگی‌ها در تلاش برای افزایش مطلوبیت مدل در بازار انتخاب شده‌اند.

12 موتور روی لبه جلویی بال‌ها در زمان برخاست و فرود به تامین نیروی مانورها می‌پردازند. در زمان سفر در ارتفاع نیز یک جفت موتور در نوک بال‌ها به کار افتاده و هواپیما را به سرعت 281 کیلومتر در ساعت می‌رسانند.

موتورهای الکتریکی هواپیما مانند انواع مورد استفاده در خودروها بسیار بی‌صداتر از موتورهای رایج هستند. این باعث کاهش چشمگیر میزان صوت تولید شده در هواپیما در زمان برخاست یا فرود در مناطق پرجمعیت خواهد شد.

پروازهای مکس‌ول تنها با انرژی بدست آمده از خورشید و باتری‌ها انجام خواهد شد. این هواپیمای تجربی برای نمایش چگونگی کاهش چشمگیر استفاده از سوخت هواپیما طراحی شده است. مهندسان بر این باورند که فناوری تولید شده در زمان ساخت مکس‌ول می‌تواند هزینه‌های اجرایی را تا 40 درصد برای هواپیماهای کوچک کاهش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha