• پنجشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95031716249
  • منبع : نمایندگی فارس

فرسايش 16 تني خاك كشاورزي در هر هكتار

فرسايش 16 تني خاك كشاورزي در هر هكتار

ایسنا/فارس رئيس جهادكشاورزي استان فارس با اشاره به بررسي‌هاي علمي، گفت: سالانه 16.7 تن در هكتار خاك اراضي كشاورزي به دليل استفاده نامناسب با فرسايش از دسترس خارج مي‌شود در حاليكه متوسط فرسايش جهاني خاك، 5 تا 6 تن در هكتار است.

رئيس جهادكشاورزي استان فارس با اشاره به بررسي‌هاي علمي، گفت: سالانه 16.7 تن در هكتار خاك اراضي كشاورزي به دليل استفاده نامناسب با فرسايش از دسترس خارج مي‌شود در حاليكه متوسط فرسايش جهاني خاك، پنج تا شش تن در هكتار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، محمدمهدي قاسمي پنجشنبه 27 خرداد در جلسه حفاظت خاك در بخش كشاورزي، گفت: خاک به عنوان بستر کشت و شرایط خاک در نقاط مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نیاز به پایش مستمر دارد و اجرای طرح جامع خاک در استان فارس ضروری است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع خاک استان شامل پنج پروژه و هشت زیر پروژه است، گفت: این طرح‌ها شامل بهبود و اصلاح خاک‌ها، بهبود و اصلاح توان تولید خاک‌های بخش کشاورزی، شناسایی خاک‌های بخش کشاورزی، آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی و توسعه کشاورزی حفاظتی است.

قاسمی ادامه داد: از اهداف طرح جامع می‌توان به حفظ، احیاء و بهره‌برداری بهینه از منابع خاک کشاورزی بر اساس اصول توسعه پایدار، کاهش آلودگی منابع خاک و آب، کاهش و جلوگیری از شور شدن اراضی، جلوگیری از تغییر بی‌رویه کاربری اراضی کشاورزی، کنترل و پیشگیری از فرسایش با به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین و دانش بومی بهره‌برداران و انتقال یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی به بهره‌بهرداران اشاره کرد.

رئيس جهادكشاورزي فارس گفت: اجرای طرح جامع خاک در می‌تواند به اصلاح و بهبود توان تولید خاک‌های کشاورزی ( فیزیکی – شیمیائی – بیولوژیکی)، جلوگیری از روند پیشرفت فرسایش، شوری خاک و حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و کشاورزی منجر شود.

قاسمي اضافه كرد: امکان برنامه‌ریزی و دست یابی به اهداف طرح براي افزایش تولید در واحد سطح، شناسايي، ساماندهي، نظارت و بهبود مديريت اجرايي خاک کشاورزي کشور، ارتقاء کارائی مصرف آب و بهره‌وری از منابع آب و خاک کشاورزی، کاهش هزينه‌هاي توليد و افزايش سود خالص کشاورزان، ارتقاء ضریب امنیت غذایی، رشد سرمایه‌گذاری، عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری در چارچوب اقتصاد مقاومتی، حفظ منابع آب و خاک و ایجاد بستر مناسب برای تولید پایدار کشاورزی و ترویج فرهنگ اهمیت حفظ و بهره‌برداری اصولی از منابع خاك كشاورزي و... مي‌تواند به‌عنوان دست‌آوردها و ثمرات اجراي طرح جامع خاك باشد.

به گزارش ايسنا، اولین جلسه حفاظت خاک در بخش کشاورزی استان فارس با حضور حسین‌زاده رئیس گروه حفاظت خاک کشاورزی دفتر امور آب و خاک کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، صادقی معاون بهبود تولیدات گیاهی، زارع مدیر آب و خاک، بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، جمعی از اساتید دانشکده کشاورزی شیراز و محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس برگزار شد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha