• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95031715128

نبش قبر كارخانه‌ها؛ سوژه جديد دلواپسان

سخنان سه سال پيش روحاني درباره پارس الكتريك+ فیلم

سخنان سه سال پيش روحاني درباره پارس الكتريك+ فیلم

کارخانه‌های قدیمی و اسم و رسم دار ایرانی سال‌ها پیش طعمه رکود و رشد اقتصادی منفی شده یا امروز به یکباره لانه‌ای برای کبوتر‌ها و انباری برای خودرو‌ها شده‌اند؟

 

به گزارش ایسنا، ماجرای رو شدن فیش‌های حقوقی و تعطیلی پشت سر هم کارخانه‌های اسم و رسم دار ایرانی این روز‌ها سر و صدای زیادی بر علیه دولت به پا کرده است. این تعطیلی‌ها اخیرا طوري مطرح می‌شود که انگار رکود مهمان کنگر خورده و لنگر انداخته دو سه سال اخير اقتصاد ایران است.


اين در حالي است كه رکودی که امروز باعث تعطیلی کارخانه‌های ایرانی می‌شود ماحصل همان رشد اقتصادی منفی ۶.۷ درصدی است که در آخرین سال دولت دهم بزرگ‌ترین ضربه‌ها را بر پیکر اقتصاد ایران وارد کرده و هنوز هم ترکش‌های آن باقی مانده است. رکودی که در آن سال‌ها آغاز شد، امروز بنگاه‌های خرد، کوچک و بزرگ ما را چنان رو به تعطیلی کشانده است که حتی درمان به سبک برجام هم هنوز این بحران را برطرف نکرده است. دردی که به یکباره آمد و آرام آرام خواهد رفت.


چند روز پیش قبل از رسانه‌ای شدن ماجرای فیش‌های حقوقی، انتشار خبری تحت عنوان تعطیلی کارخانه ارج موجی را به راه انداخت مبني بر اين که رکود اقتصادی در دولت فعلی باعث تعطیلی این کارخانه شده است. هرچند که در نهایت مشخص شد این کارخانه از هفت سال قبل طعمه همان رکود اقتصادی بازمانده از دولت‌های قبل است. اکنون نیز به نظر می‌رسد ماجرای کارخانه پارس الکتریک حربه تازه دلواپسان برای تخریب دولت بوده و قرار است موجی جدید از بی‌انگیزگی را در جامعه و به خصوص تولیدکنندگان ایجاد کند. حال که پس از کارخانه ارج نوبت به پارس الکتریک رسیده است، اولین سوالی که مطرح می‌شود این است، آیا این کارخانه به تازگی دچار چنین وضعیتی شده است؟


استناد می‌کنیم به سخنان انتخاباتی حسن روحانی در زمان کاندیداتوری وی برای انتخابات دولت یازدهم که همان زمان به وضعیت کارخانه پارس الکتریک اشاره کرده بود. اظهارات او درمورد کارخانه پارس الکتریک در حدود سه سال و نیم قبل این‌گونه بود:

"در شرایطی که ما میبینیم کارخانه کفش ملی که روزی جزو افتخارات ما در کشور‌های همسایه بوده است، امروز تبدیل به انبار ماشین سایپا شده است یا پارس الکتریکی که روزی افتخار این منطقه بوده است، تبدیل به لانه کبوترها شده است. این نشان می‌دهد که اینجا عدالتی بین نیاز‌های واقعی و عملکرد واقعی دولت وجود ندارد. "

امروز نیز علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اشاره‌ای به این موضوع کرده و گفت: "در مورد کارخانه پارس‌الکتریک می‌گویند در این دولت تعطیل شده و دولت با اقتصاد مقاومتی مخالف است. در حالی که آقای روحانی در مناظره انتخاباتی خود انتقاد کردند که چرا پارس‌الکتریک خانه کبوتران شده است، اما متاسفانه امروز به اسم این دولت اعلام می‌کنند.


با اين اوصاف آيا می‌توان به راحتی قضاوت کرد که رکود مهمان دو، سه ساله اقتصاد ایران است و دولت فعلی ناتوان از حل آن و حتی عامل شکل‌گیری آن؟ کارخانه ارج و پارس الکتریک سال‌هاست که به جای تولید و چرخاندن چرخ صنعت، خانه و مامنی برای کبوتران شده است.
انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۲۱:۲۴

لطفا زمان حل شدن مشکلاتی رو که دولت قبل بوجود آورده دولت اعلام کنه ...حتی اگه 100 سال زمان نیاز داره ...که اگه بعد 8سال وقت نشد مشکلات رو دولت حل کنه ،مردم شاکی نشن ،اعلام تاریخ خیلی خوبه . خوبه که واقعیتهای جامعه رو ببیننیم ،ما در زمان حال زندگی میکنیم نه گذشته.... هر کسی که از دولت انتقاد کنه دلواپس و عضو جبهه پایداری نیست.....