• پنجشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95030603385
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

رییس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌شرقی:

تعطیلی فاز سوم مس "سونگون"‌ قابل قبول نیست‌

تعطیلی فاز سوم مس "سونگون"‌ قابل قبول نیست‌

رییس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌شرقی بر ضرورت توقف خام فروشی مواد مواد معدنی در استان تاکید کرد.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، فریدون جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در تبریز گفت: حفظ و افزایش بهره‌وری منابع معدنی، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی معدن در فعالیت‌های معدنی، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در بخش معدن، فراهم ساختن زمینه همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های صنفی در بخش معدن ، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها، دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت اعضا، تشویق و حمایت از آن‌ها مهم‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسی معدن به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه هفته اول خرداد ماه هر سال به عنوان هفته معدن نامگذاری شده است، تصریح کرد: مساحت اکتشافاتی که در سال 94 به صورت سطح الارضی انجام شد، در حدود 100 هکتار بود که شامل هفت درصد مساحت کشور می‌شود.

وی میزان ذخایر تخمینی مواد معدنی در کشور را 57 میلیارد تن اعلام کرد و ادامه داد: میزان ذخایر قطعی دخایر معدنی نیز 27 میلیارد تن است.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی، جمهوری اسلامی ایران در بین 15 کشور معدنی جهان قرار گرفته که تنوع مواد معدنی در آن بیش از 70 نوع است.

جعفری تبریزی، میزان تخمینی ذخایر معدنی استان را نیز هشت میلیارد و یکصد میلیون تن اعلام و عنوان کرد: میزان قطعی این ذخایر معدنی نیز در حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تن است.

آغاز اکتشافات 250 هزار و 50 هزار کیلومتری توسط سازمان ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی

وی با اشاره به آغاز اکتشافات 250 هزار کیلومتر توسط سازمان ایمیدرو و همچنین 50 هزار کیلومتر توسط سازمان انرژی اتمی گفت: اگر این اکتشافات انجام شود، جمهوری اسلامی ایران، جزء 10 کشور برتر معدنی جهان خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر، سهم بخش معدن در اقتصاد داخلی بسیار کمرنگ است و این سهم در تولید ناخالص ملی، یک درصد استف ولی بخش صنایعی پایین دستی همچون فرآورده‌های معدنی شامل مس، فولاد و ...، پنج درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

جعفری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد: امیدواریم با توجه به فرمایش ایشان به توان بخش معدن در تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش توجه شود.

یک شغل در بخش معدن‌، 17 شغل جدید خلق می‌کند

رییس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود گفت: وابستگی بخش معدن، بسیار پایین و میزان ارزش افزوده ایجاد شده در بخش فرآورده‌های معدنی بسیار بالاست. بنا به گزارش سازمان بین المللی کار، ایجاد هر اشتغال در بخش معدن برای بیش از 17 نفر ایجاد اشتغال در پی خواهد داشت.

جعفری تبریزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکثر معادن کشور در مناطق محروم و عقب افتاده است، ادامه داد: توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های حوزه معدن در کشور و بخصوص استان می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش بیکاری و تقویت اقتصاد داخلی داشته باشد.

‌وی تعداد فارغ التحصیلان و متخصصین رشته مهندسی معدن در کشور را 36 هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، دو هزار و 700 نفر مربوط به استان آذربایجان شرقی است که از این تعداد، 85 نفر دارای تحصیلات دکتری و حدود 85 نفر عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان و 440 نفر نیز تحصیلات کارشناسی ارشد هستند.

‌وی همچنین در ادامه به بیان محورهای قابل تعریف در بخش معدن پرداخت که از این میان می‌توان به حرکت در جهت تقویت بخش خصوصی، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش معدن، حذف و اصلاح برخی قوانین مزاحم و دست و پاگیر در حوزه معدن، ارائه تسهیلات کم بهره به فعالان حوزه معدن و ... اشاره کرد.

‌توقف خام فروشی در سونگون، کذب است

جعفری با انتقاد شدید از خام فروشی مواد معدنی در استان تصریح کرد: بحث خام فروشی مواد معدنی در استان باید به هر قیمت ممکن خاتمه یابد. برخی ادعا می‌کنند که در مجتمع مس سونگون، خام فروشی نمی‌شود، در حالیکه نفس فروش کنسانتره، نوعی خام فروشی است.

وی با بیان اینکه زنجیره کامل تولید در مس سونگون را قطع کرده‌اند، ادامه داد: انتظار داریم زنجیزه کامل تولید هرچه سریع‌تر در مس سونگون ایجاد شود.

به گفته وی، توجه به حفط محیط زیست در کنار فعالیت‌های مختلف معدنی باید مورد توجه همه قرار گیرد.

چرا فاز سه تغلیظ در سونگون را تعطیل کردید؟

‌رییس سازمان نظام مهندسی معدن در استان با اشاره به توان تولیدی سالانه 150 هزار تن کنسانتره در فاز اول مس سونگون و همچنین 150 هزار تن دیگر در فاز دوم این مجموعه ادامه داد: برخی‌ها، فاز سه تغلیظ مس سونگون را تعطیل کردند، در حالی که بهانه قابل توجیهی برای این امر وجود ندارد، چرا تعطیل کردند؟ این سوالی است که ما از متولیان امر داریم.

جعفری در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه حضور رحمانی، نماینده سابق مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ‌در سمت ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ تفاوتی به وضعیت معادن استان و رفع مشکلات این حوزه داشته است یا خیر؟ گفت: ‌حضور وی در این سمت، تاثیری در رفع مشکلات مربوط به معادن استان نداشت.‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha