• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95030401837
  • خبرنگار : 71129

رسانه‌های چین لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ویتنام را محکوم کردند

رسانه‌های دولتی چین با محکوم کردن تحریم‌های تسلیحاتی ویتنام از سوی آمریکا گزارش دادند که هدف این اقدام، چین بوده و تضمین‌های رییس جمهوری آمریکا به هانوی را یک دروغ کوچک خواندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سفر خود به ویتنام تحریم‌های 41 ساله تسلیحاتی علیه این کشور را لغو کرد؛ این اقدام در حالی صورت گرفته که واشنگتن و پکن بر سر نفوذ و تاثیر خود بر آسیا و به ویژه اقدامات پکن در دریای چین جنوبی دچار اختلاف هستند.

پکن موضعی خصمانه در منطقه اتخاذ کرده و بسیاری از همسایگان و کشورهایی که مدعی مالکیت این مناطق در دریای چین جنوبی هستند از بابت این اقدامات از سوی پکن بسیار نگران بوده و به دنبال جلب حمایت واشنگتن هستند.

اوباما در جریان مراسمی که به لغو این تحریم‌های تسلیحاتی علیه هانوی منجر شد، گفت: این تصمیم ربطی به چین ندارد و بخشی از روند عادی سازی روابط با هانوی است.

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین نیز امروز (سه شنبه) نوشت، این اظهارات از سوی رییس جمهوری آمریکا یک دروغ است و بیانگر استراتژی خصمانه آمریکا در قبال چین محسوب می‌شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: هدف نهایی واشنگتن تحکیم قدرت و موضع آمریکا در منطقه است و برای این هدف از کشورهای حوزه نظیر ویتنام استفاده می‌کند که مدعی مالکیت دریای چین جنوبی است. همچنین توافق تجاری "همکاری ترانس پاسیفیک" که شامل ویتنام است نه چین، از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد دولت آمریکا بیش از گذشته به دنبال اعمال نفوذ در منطقه است.

روزنامه چاینادیلی نیز با موضع‌گیری در قبال لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ویتنام به انتقاد از آن پرداخت و نوشت:‌ واشنگتن به دنبال هدف قرار دادن چین است. این روند منطقه را به صحنه درگیری‌هایی بدل می‌کند. در حال حاضر دو دشمن قبلی، ویتنام و آمریکا، به دوستانی بدل شده‌اند و به دنبال تقویت و گسترش روابط تجاری، نظامی و سیاسی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha