• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95023019027
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

اجلاس اقیانوس هند فرصتی برای رقابت با کشورهای حوزه آتلانتیک

اجلاس اقیانوس هند فرصتی برای رقابت با کشورهای حوزه آتلانتیک

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مروری بر جغرافیای حوزه آیورا گفت:کشورهای حوزه آیورا با 2 میلیارد و 180 میلیون نفر جمعیت و 6 هزار و 800 تولید ناخالص به نوعی پیشتاز هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مروری بر جغرافیای حوزه آیورا گفت:کشورهای حوزه آیورا با 2 میلیارد و 180 میلیون نفر جمعیت و 6 هزار و 800 تولید ناخالص به نوعی پیشتاز هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در سیستان و بلوچستان، اکبر ترکان امروز در مراسم اجلاس کشورهای اقیانوس هند در چابهار، با بیان اینکه در آمد سالانه کشورهای این حوزه بازای هر نفر 3 هزار و 400 میلیارد دلار و مجموع صادرات بندری آنها 2000 میلیارد دلار است گفت: اگرچه آیورا پیشتاز است ولی فاصله زیادی با حوزه آتلانتیک دارد.

ترکان با مقایسه کشورهای حوزه آیورا با حوزه آتلانتیک گفت: این کشورها با وجود اینکه 900 میلیون نفر جمعیت دارند 75 درصد اقتصاد جهان را در قرن بیستم شامل می شدند.

دبیر شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی افزود: کشورهای حوزه آتلانتیک 36 هزار میلیارد دلار ناخالص ملی و در آمد سرانه هر نفر 40 هزار میلیارد دلار است که این موضوع فاصله زیاد بین آیورا و آتلانتیک را مشخص می کند.

وی گفت: این اجلاس به دلیل آغازی برای مناطق آزاد که از قوانین گمرکی و مالیاتی همچنین از گرفتن ویزا نیز در ایران معاف هستند و می توانند موقعیت بهتری برای فضای کسب و کار و سرمایه خارجی گذاری در مناطق آزاد مثمر ثمر باشد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: آیورا شامل 21 کشور تا کنون می شود و تقریبا به جز چند کشور همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در آیورا عضو هستند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در نشست چابهار پایه گذاری برای توسعه بین کشورها ایفا کند، آفریقای جنوبی ، کومور، موزامبیک، استرالیا ، ایران و... از جمله اعضای آیورا هستند.

اهداف کلی اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند آزادسازی تجاری، تقویت همکاری‌های آموزشی، تکنولوژیکی و ایجاد تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو تعریف شده است.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار و مزیت‌های بسیار در زمینه معدن، شیلات و گردشگری ادامه داد: امیدواریم این اجلاس بتواند پایلوت بودن منطقه چابهار را اثبات کند و این منطقه را به‌عنوان بخش پیشرو در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر معرفی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha