• پنجشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95022314509
  • خبرنگار : 71129

طرح نماینده پارلمان میانمار برای دادن حق شهروندی به روهینجاها

طرح نماینده پارلمان میانمار برای دادن حق شهروندی به روهینجاها

یکی از نمایندگان ناسیونالیست میانمار گفته است که طرحی را به پارلمان برده که بر اساس آن پیشنهاد شده است به مسلمانان روهینجا حق شهروندی اعطا شود.

یکی از نمایندگان ناسیونالیست میانمار گفته است که طرحی را به پارلمان برده که بر اساس آن پیشنهاد شده است به مسلمانان روهینجا حق شهروندی اعطا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ورلد بولتن، خین ساو وای، از حزب ناسیونالیست آراکان ناسیونال گفته است براساس این روند بیش از نیمی از مسلمانان روهینجای که بدون اوراق هویت و شناسایی هستند بایستی براساس قانون شهروندی مصوب 1982 واجد شرایط اعطای حق شهروندی باشند.

در صورتی که حق شهروندی به مسلمانان روهینجایی داده شود بسیاری از آنها که از 2013 در داخل میانمار بیخانمان شده‌اند، می‌توانند استان راخین را ترک کرده و به راحتی در مناطق مختلف این کشور آسیایی زندگی کنند. مسلمانان روهینجا از اواسط 2012 هدف خشونت‌های زیادی قرار گرفته‌اند.

این قانونگذار ناسیونالیست میانماری گفت: نخستین گام برای حل این مشکل برای مسلمانان روهینجا این است که به آنها حق شهروندی اعطا شود و من امیدوارم که این مساله در پارلمان مطرح شود و به زودی به رای گذاشته شود.

این نماینده پارلمان در ششم مه سال جاری میلادی پیشنهاد خود را به پارلمان ارائه کرده و به دنبال فشار بر دولت این کشور برای اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینجاست. وی در پیشنهاد ارائه شده خود به پارلمان از عبارت "مسلمانان بنگالی" برای روهینجاها استفاده کرده بود.

رئیس مجلس سفلی میانمار نیز این پیشنهاد را برای بررسی بیشتر مورد پذیرش قرار داده است اما تاریخ دقیق برای به بحث گذاشتن و رای گیری درباره این پیشنهاد هنوز اعلام نشده است.

در فوریه 2015 مقام‌های میانمار پروژه پایلوت اعطای حق شهروندی برای مسلمانان روهینجا را متوقف کردند.

از نظر دولت میانمار مسلمانان استان راخین مهاجران غیرقانونی از بنگلادش هستند که باید به کشورشان باز گردانده شوند و به همین دلیل از هرگونه حقوق پایه در میانمار بی‌نصیب مانده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha