• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95022112940

مواضع بزدلانه سوچی در قبال اقلیت روهینجا

مواضع بزدلانه سوچی در قبال اقلیت روهینجا

رهبر میانمار و دریافت کننده جایزه صلح نوبل خواسته تا از استفاده اصطلاح "روهینجایی" برای اشاره به اقلیت‌ مسلمان این کشور خودداری شود چرا که بودایی‌های میانمار نمی‌خواهند این عقیده خود را که آنها "بنگالی" بوده و به میانمار تعلق ندارند، فراموش کنند.

رهبر میانمار و دریافت کننده جایزه صلح نوبل خواسته تا از استفاده اصطلاح "روهینجایی" برای اشاره به اقلیت‌ مسلمان این کشور خودداری شود چرا که بودایی‌های میانمار نمی‌خواهند این عقیده خود را که آنها "بنگالی" بوده و به میانمار تعلق ندارند، فراموش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نیویورک تایمز، این تصمیم آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل بسیار اشتباه و ناامید کننده است چرا که همان اندازه که سوچی میانماری است مسلمانان روهینجا هم میانماری هستند.

اهالی روهینجا اقلیت مسلمان در این کشور بودایی هستند و به صورت سیستماتیکی همواره از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقشان چون حق شهروندی، آزادی فعالیت‌های مذهبی، تحصیل، ازدواج و مسافرت محروم بوده‌اند. ده‌ها هزار نفر از اهالی روهینجا در پی خشونت‌های سال 2012 از کشور و خانه‌شان به خارج رانده شده‌اند.

البته دلایل بسیاری وجود دارد که سوچی از پذیرفتن مساله اهالی روهینجا و حل آن سرباز بزند. اکنون تنها یک ماه از انتخاب وی به عنوان رهبر میانمار، رسیدنش به سمت مشاور کشور و برگزاری اولین انتخابات دموکراتیک این کشور از سال 1962 می‌گذرد و بدون شک وی هیچ تمایلی ندارد تا بودایی‌های کشورش را دلسرد بکند؛ بودایی‌هایی که با خطاب قرار گرفتن مسلمانان تحت عنوان "جامعه روهینجا" در نامه مقامات آمریکایی به قربانیان روهینجایی در حادثه غرق شدن قایقشان به شدت عصبانی شدند و در مقابل سفارت این کشور در میانمار تظاهرات کردند.

سوچی ممکن است معتقد باشد، خطاب قرار دادن این اقلیت با نامشان روند آشتی ملی را با خلل مواجه کند یا بدتر از آن خشونت‌های سال 2012 را به استان راخین در غرب این کشور باز گرداند.

به نوشته نیویورک تایمز، هیچ شکی نیست که استان راخین، به عنوان یکی از فقیرترین استان‌های میانمار انبار باروت درگیری‌های قومی و نژادی است و به بیشترین احتیاط و هوشیاری سیاسی نیاز دارد. اما این‌ها به تنهایی نمی‌تواند عامل بنیادین نادیده گرفتن و در حاشیه قرار دادن مردم روهینجا در زندگی سیاسی و اجتماعی میانمار باشد.

سوچی همچنین از آمریکا خواسته تا این اقلیت را با نامشان خطاب قرار ندهد، لازم به ذکر است که دلایل این تصمیم وی اصلا مهم نیست، مساله مهم این است زنی که نامش برای یک نسل مترادف با حقوق بشر بوده است، زنی که شجاعتی مثال زدنی در مقابل استبداد داشته است، به همان سیاست غیرقابل قبول حاکمان نظامی پیش از خودش ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha