• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 95021206606
  • منبع : نمایندگی البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز:

طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در البرز مشاهده نشده است

طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در البرز مشاهده نشده است

ایسنا/البرز مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: تاکنون هیچ علائمی از وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک‎ جثه در حیات وحش و دام‌های اهلی استان مشاهده نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: تاکنون هیچ علائمی از وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک‎ جثه در حیات وحش و دام‌های اهلی استان مشاهده نشده است.

حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، اظهارکرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان(PPR) یک بیماری ویروسی با امکان واگیری بالا است که تمامی نشخوارکنندگان اعم از کوچک و بزرگ را درگیر می کند.

وی افزود: نشخوارکنندگانی که به مناطق آلوده به این بیماری ورود می کنند به احتمال بین 80 تا 90 درصد مبتلا به طاعون نشخوار کنندگان می‌شوند و تا 50 درصد نیز احتمال تلف شدن آنها وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اولین سابقه بروز و مشاهده این بیماری در ایران مربوط سال 1373 در استان تهران و در بین دام های اهلی بود و در سال 1379 نیز این بیماری در استان تهران در بین دام‌های وحشی مشاهده شد.

محمدی ادامه داد: البته پایداری ویروس این بیماری در طبیعت کم است که تماس مستقیم با ترشحات حیوان آلوده و استفاده از مراتع و آبشخورهای مشترک دا‌م‌های اهلی و وحشی را عمده ترین دلایل ابتلا و شیوع این بیماری است.

مدیرکل محیط زیست البرز تنها راه پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون دام‌های اهلی عنوان کرد و افزود: ولی در مصونیت حیات وحش از این بیماری بایستی از ورود دام‌های غیرواکسینه به مراتع مشترک با دام‌های وحشی و چراگاه‌ها جلوگیری کرد و از جابجایی حیوانات در زمان شیوع بیماری خودداری کرد.

وی تصریح کرد: همچنین ضدعفونی آبشخورها و امحای بهداشتی لاشه‌ها حیوانات مبتلا از دیگر راهکارهای کنترل و پیشگیری بیماری طاعون نشخوارکنندگان است.

این مسئول در ادامه به آمار تلفات این بیماری در البرز اشاره کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری آمار تلفات گزارش شده تا 76 راس کل و بز است تا پایان سال 94 بود که خوشبختانه توانستیم با اقدامات انجام شده شیوع این بیماری را در حیات وحش استان کنترل کنیم.

محمدی در پایان گفت: خوشبختانه در سال جاری علائم شیوع این بیماری در حیات وحش و دام‌های اهلی استان دیده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha