• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95020804700
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

پس از گذشت ماه‌ها از اعتراض به تخریب؛

مهدیه مرحوم عابدزاده مشهد همچنان بلاتکلیف است

مهدیه مرحوم عابدزاده مشهد همچنان بلاتکلیف است

ایسنا/خراسان رضوی هفدهم مهرماه سال گذشته بود که ادامه تخریب بنای مهدیه مرحوم عابدزاده آغاز شد، با توجه به اینکه درخواست شده بود تا برگزاری جلسه مربوطه در این خصوص، تخریبی صورت نگیرد، اما مجموعه این موقوفه در سکوت کامل خبری دست به تخریب این بنا زدند و به همین منظور کمپین مردمی به این منظور شکل گرفت و با جمع آوری 360 امضا از سوی مردم و نهاهای مختلف و انتشار آن، فعالیت خود را در راستای جلوگیری از تخریب این مهدیه آغاز کرد.

هفدهم مهرماه سال گذشته بود که ادامه تخریب بنای مهدیه مرحوم عابدزاده آغاز شد، با توجه به اینکه درخواست شده بود تا برگزاری جلسه مربوطه در این خصوص، تخریبی صورت نگیرد، اما مجموعه این موقوفه در سکوت کامل خبری دست به تخریب این بنا زدند و به همین منظور کمپین مردمی به این منظور شکل گرفت و با جمع آوری 360 امضا از سوی مردم و نهاهای مختلف و انتشار آن، فعالیت خود را در راستای جلوگیری از تخریب این مهدیه آغاز کرد.

در حال حاضر نیز با گذشت ماه‌ها همچنان وضعیت این مهدیه نیمه تخریب شده با سکوت مسئولان و تصمیم‌گیرندگان همراه است و تنها هر از گاهی اخباری از تصمیمات مختلفی که برای این مهدیه گرفته می‌شود به گوش می‌رسد و در این بین عدم پاسخگویی مناسب از سوی مسئولان مربوطه ابهامات ماجرا را افزایش می‌دهذ.

مسعود نبی‌دوست دبیر کمپین مردمی مخالفت با تخریب مهدیه مرحوم عابدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص مسکوت ماندن موضوع مهدیه مرحوم عابدزاده اظهار کرد: در زمانی که موضوع این مهدیه داغ بود، محمدرضا عرفانیان مدیر انجمن پیروان قرآن فعلی که در گذشته مرحوم عابدزاده مدیر آن بوده است، اظهار کرد که این مهدیه بایستی حفظ شود و نکته قابل ذکر این است که این مجموعه ملک شخصی مرحوم عابدزاده است و اعضای این انجمن، نسبت به تخریب این مهدیه اظهار ناراحتی کرده و در سالگرد مرحوم عابدزاده نیز نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دادند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: کماکان پیگیری‌های خود را از طریق، اداره کل میراث فرهنگی، جامعه‌المصطفی‌العالمیه و نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم تا این ماجرا به‌دست فراموشی سپرده نشود.

نبی‌دوست با بیان اینکه در این بین، یک نهاد دینی دانشگاهی طرحی مبنی بر تخریب مهدیه مرحوم عابدزاده و ساخت مهدیه تازه‌ای در قالب هشت طبقه را داده است، عنوان کرد: در آن زمان، با این طرح مخالفت کرده و عنوان کردیم که حاضریم طرح پیشنهادی را از طریق مراجع قانونی و نیز میراث فرهنگی پیگیری کنیم.

دبیر کمپین مردمی مخالفت با تخریب مهدیه مرحوم عابدزاده افزود: طرح مطرح شده از سوی اعضای کمپین جلوگیری از تخریب مهدیه مرحوم عابدزاده این بود که با حفظ همین بنا، مهدیه‌ای دیگر ساخته شود، به گونه‌ای که بنای اصلی حفظ شود؛ چراکه امکان آن از لحاظ معماری و عمران وجود دارد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در این میان، اداره کل میراث فرهنگی نیز عنوان کرد که منتظر طرح یک مجموعه دینی دانشگاهی است و برای ساخت بنای مهدیه، اگر تا به امروز اقدامی برای بازسازی و نوسازی صورت نگرفته به‌خاطر همان طرح است؛ چراکه طرح این مجموعه به‌طور دقیق، طرحی است که میراث فرهنگی در گذشته داد و با اعتراض این کمپین روبرو شد.

نبی‌دوست اظهار کرد: در حال حاضر نیز، هیچ چیزی تغییر نکرده‌است و اگر اداره‌کل میراث فرهنگی بخواهد با مجموعه مذکور به توافق برسد، نظرشان این است که مهدیه حفظ شود که منظور از حفظ مهدیه، حفظ بنای مهدیه نیست در حالی که تاکید ما، بر روی بنای مهدیه است؛ چراکه به عنوان نماد محسوب می‌شود و اگر بنای مهدیه تخریب شود، هر بنایی به عنوان بنای مهدیه در مکان فعلی ساخته شود، ویژگی نماد را ندارد، چرا که یکی از ویژگی‌های نماد، قدمت آن است و قطعا اگر هر مجموعه‌ای بخواهد طرحی بدهد که ناظر بر تخریب بنای مهدیه باشد، با اعتراض همراه خواهدبود.

وی اضافه کرد: می‌توان به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر نیز جلوی ساخت و ساز این مهدیه گرفته‌شده، که دلیل آن، واقع شدن مهدیه مرحوم عابدزاده در محدوده آرامگاه نادری است.

این فعال فرهنگی با ابراز عقیده مبنی بر اینکه میراث فرهنگی تمایل به نوسازی این مهدیه دارد، اما قدرت آن را ندارد و باز هم نیاز به حرکتی مردمی است، خاطرنشان کرد: اگر بنا است، بنایی به عنوان مهدیه وجود داشته باشد، بایستی با پیگیری میراث فرهنگی همراه باشد که آن بنا، عین به عین ساخته شود و هر ساختمانی که قرار است در مکان سابق ساخته شود به شرط حفظ بنای موجود باشد.

نبی‌دوست گفت: سایر بناهای مرحوم عابدزاده نیز چنین مشکلاتی دارند از جمله آنکه، ساختمان‌های قدیمی در این بناها وجود دارد که کاربری خود را از دست داده‌اند و نیز برای انجام فعالیت‌های امروزی نیاز به فضای بیشتری دارند و مدیر انجمن پیروان قرآن نیز عنوان کرده که حاضر است همه تلاش خود را برای حفظ همه بناهای مرحوم عابدزاده به‌کار بگیرد.

وی عنوان کرد: پیشنهادی که برای مرتفع کردن این موضوع ارائه کردیم این بود که اصل بنا حفظ و بنای جدید زیر بنای گذشته ساخته شود؛ به‌صورتی که پایه های بنای اصلی حفظ شده و بنای بعدی در زیر بنای فعلی قرار می‌گیرد، این روند در حال حاضر به عنوان نمونه می‌تواند در مشهد اجرا شود، روندی که در خارج از کشور بسیار رایج است و در ایران به دلیل عدم اهمیت به میراث فرهنگی اجرایی نمی‌شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: اگر قرار باشد، بنایی تازه‌ای ساخته شود، از حوزه فعالیت اداره‌ کل میراث فرهنگی خارج می‌شود و تخریب بنا و ساخت بنای جدید نیز در واقع اجرای همان طرح مورد اعتراض ما است.

وی تصریح کرد: ممکن است تعداد زیادی مهدیه در سطح شهر مشهد ساخته شود، اما هیچ کدام جای مهدیه‌ای که در سال 1325 ساخته شد را نمی‌گیرد؛ چراکه مهدیه‌ای است که در آن، اولین دعای ندبه جمعی جهان اسلام خوانده شده‌است و جای آن را هیچ پدیده دیگری نمی‌گیرد.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی نیز به این موضوع واقف است؛ چراکه نگهداری اصل بنا هیچ توجیه دیگری ندارد گفت: اصل بنا باید به عنوان نماد حفظ شود و اگر قرار باشد به عنوان "نوسازی" وضعیت این مهدیه پیگیری شود، این کمپین به نشانه اعتراض مردمی و با وجود مخالفت‌ها و فشارهای وارده به عنوان وظیفه شرعی، دینی و اجتماعی فعالیت خود را همچنان ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha