مدیر عامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در زمینه زیرسازی خطوط ریلی در سال گذشته در کشور یک رکورد مهم شکسته شده است، تاکید کرد: براساس برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان سال آینده پنج مرکز استان جدید به شبکه راهآهن متصل میشوند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن پورسید آقایی در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: در سال گذشته توانستیم میزان ریلگذاری مسیرها را به شکلی قابل توجه افزایش دهیم و کار به رقمی رسید که حتی در اوج سالهای رشد اقتصادی و وجود منابع مالی کشور نیز سابقه نداشته است. سال 1394 زیرسازی 750 کیلومتر خطوط جدید 2، 3 یا 4 خطه انجام گرفت که در این میان 250 کیلومتر از این رقم نیز ریلگذاری شده است.
وی با اشاره به برنامهریزی شرکت راهآهن برای افزایش این رقم در سال جاری به 1050 کیلومتر زیرسازی گفت: در صورت رسیدن منابع مالی مورد نیاز راهآهن که از محلهایی همچون صرفهجویی در مصرف گازوئیل تامین خواهد شد میتوان انتظار داشت این رکورد زده شود که سرعت پیشروی در زیرساختهای راهآهن به چهار برابر گذشته برسد.
پورسید آقایی با بیان اینکه در کنار راهآهن، شرکت ساخت نیز بحث رساندن منابع اعتباری لازم برای ساخت خطوط جدید ریلی را پیگیری کند، اظهار کرد: در صورتی که شرایط مالی مورد نیاز فراهم شود و البته کاری جهادی صورت گیرد ما میتوانیم انتظار داشته باشیم با توجه به پیگیریهای صورت گرفته پنج مرکز استان کرمانشاه، سنندج، همدان، رشت و ارومیه به شبکه ریلی متصل شوند و البته خط دوم شهر تبریز نیز به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل شرکت راهآهن دربارهی وضعیت عملکرد شرکت راهآهن در سال 1394 اعلام کرد: خوشبختانه با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته شرکت راهآهن توانست سهم خود را در عرصه ترانزیت و بار انتقال دهد. این در شرایطی است که وضعیت کل آمار جابهجایی بار در کشور هفت درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: راهآهن در سال گذشته توانست سهم خود در جابهجایی بار را دو درصد افزایش دهد و همچنین در عرضه ترانزیت نیز رشد 97 درصدی را به ثبت رساند تا از 777 هزار تن به بیش از یک میلیون و 400 هزار تن برسد.
کاهش یک درصدی آمار مسافران ریلی
پورسید آقایی دربارهی عملکرد شبکه ریلی کشور در حوزه جابهجایی مسافران نیز اظهار کرد: هرچند راهآهن توانسته با برنامهریزیهایی که صورت داده است در قیاس با آمار کاهشی حملونقل عمومی عملکرد بهتری داشته باشد، اما مسافران ریلی در سال گذشته یک درصد کاهش پیدا کردند.
وی گفت: این آمار در حالی به دست آمده که روند کاهشی مسافران حملونقل عمومی از چند سال قبل آغاز شده و تنها در سال گذشته هفت درصد افت کرده است. راهآهن تلاش کرده رقم مسافران خود را در سال آینده حفظ کند و رقم 24.5 میلیون نفر امسال افزایش پیدا کند.
مدیر عامل شرکت راهآهن همچنین از بهبود عملکرد راهآهن در حوزه شاخص ایمنی خبر داد و گفت: خوشبختانه با توجه به اقداماتی که صورت گرفته سهم راهآهن باز هم از حوادث و سوانح کاهش یافته بهطوری که در سالی که گذشت 36 درصد از حوادث ریلی کاهش یافته است.
پورسید آقایی با بیان اینکه با وجود تمام اقدامات صورت گرفته در سال گذشته 38 نفر به دلیل عبور غیرمجاز از حریم ریلی جان خود را از دست دادند، اعلام کرد: امنیت شبکه ریلی اجازه فوت مسافران در سفرها را نمیدهد و تمام تلفات مربوط به جابهجایی غیرمجاز در حریم خطوط ریلی بوده که امیدواریم با توجه به در دست ساخت بودن برخی زیرگذرها و خطوط عبور جدید این آمار نیز به شکلی قابل توجه کاهش پیدا کند.
کاهش 50 درصدی تاخیر قطارها
وی همچنین از کاهش قابل توجه زمان تاخیرها در رسیدن قطار به مقاصد خبر داد و گفت: در نوروز سال 1394 میانگین تاخیر در مقصد 44 دقیقه بود که امسال این رقم به 23 دقیقه رسید که این امر نشان از کاهش تقریبا 50 درصدی تاخیرها میدهد.
مدیرعامل شرکت راهآهن اضافه کرد: یکی از اصلیترین دلایل این کاهش قابل توجه به کارگیری سیستم تراکبندی بود که در سال 1394 کلید خورده و در مسیر تهران – مشهد به کار گرفته شد تا امکان رفتوآمد قطارها به شکل پیاپی و پشت سر هم به وجود بیاید.
برنامههای راهآهن برای سال 95
پورسید آقایی با اشاره به نامگذاری سال جاری به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از محوریت داشتن توجه به راهآهن در سیاستهای کلان این اقتصاد سخن گفت و اظهار کرد: در بند 10 اقتصاد مقاومتی بر روی ترانزیت تاکید شده که قطعا افزایش سهم ریل یکی از اصلیترین شاخصههای آن است، زیرا با توجه به صرفه اقتصادی بالای این نوع ترانزیت میتوان اعلام کرد ترانزیت بدون ریل معنا ندارد.
مدیر عامل شرکت راهآهن ادامه داد: همچنین در بند 12 وقتی به توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه تاکید شده قطعا راهآهن میتواند با اتصال خود به کشورهای همسایه نقشی مهم در این حوزه ایفا کند.
وی با اشاره به پایان کار اتصال ریلی ایران به افغانستان در محدوده خاک ایران تاکید کرد: ما توانستیم با پیگیریهای انجام گرفته سهم خاک ایران را تمام کنیم و تنها آنچه باقی مانده بحث تکه باقیمانده از مسوولیت ایران در خاک افغانستان باشد که آنهم بناست در بودجه سال 1395 لحاظ شده و در شش ماهه اول سال ابلاغ شود.
پورسید آقایی دربارهی آخرین وضعیت اتصال ریلی به کشور عراق نیز گفت: ایران آمادهی اجرای تعهد خود برای ساخت پل ریلی مشترک با عراق است، اما ما برنامهریزی کردیم تا این پل همزمان با ساخت 33 کیلومتر خط آهن مربوط به کشور عراق باشد تا هزینهها به هدر نرود. به محض اینکه عراق اعلام آمادگی کند که آغاز کار را کلید خواهد زد طرف ایرانی نیز برنامهریزی برای اجرای این طرح را اجرایی میکند.
مدیر عامل شرکت راهآهن برنامهریزی برای ارتقاء سهم راهآهن در جابهجایی بار را نیز یکیدیگر از اهداف این شرکت در سال جاری برشمرد و عنوان کرد: ما قصد داریم سهم بخش بار از 35 میلیون به بیش از 40 میلیون تن برسد که این رقم رشدی 14 درصدی را به وجود خواهد آورد. بخش عمدهای از این سهم را بخش ترانزیت تجربه خواهد کرد. پیشبینی شده که کشور حدود پنج درصد رشد اقتصادی داشته باشد که قطعا این موضوع به افزایش نیاز به جابهجایی بار نیز منجر خواهد شد.
ممنوعیت تردد واگنهای 45 سال به بالا در بخش مسافری
وی دربارهی برنامهریزیهای راهآهن برای ارتقاء وضعیت ناوگان مسافرتی کشور نیز تاکید کرد: شرکت راهآهن از سال گذشته رفتوآمد واگنهای بالای 55 سال را ممنوع کرده و در سال جاری نیز اعلام کرده واگنهای با عمر بیشتر از 45 سال اجازه رفتوآمد نخواهند داشت.
پورسید آقایی ادامه داد: در این راستا حدود 230 واگن جدید در سال 1395 به ناوگان کشور اضافه خواهد شد که از این میان 112 واگن نوساز و 118 واگن بازسازی شده خواهند بود و به این ترتیب حدود 230 واگن با عمر بیش از 45 سال نیز باید ناوگان را ترک کرده و یا با بازسازی 100 درصدی و دریافت استاندارد بینالمللی به کار خود ادامه دهند. همچنین با سرمایهگذاری بخش خصوصی حدود 2400 واگن باری جدید نیز به ناوگان کشور اضافه خواهد شد.
قرارداد خرید ریل از هند هزینه بسیار کم داشته است
مدیر عامل شرکت راهآهن درباره آخرین خبرها از دریافت ریل ملی و استفاده از آن در خطوط راهآهن توضیح داد: متاسفانه در طول این ماهها بیش از آنکه در عرصه عمل اتفاقی بیفتد، بیشتر شعار مطرح شده، راهآهن پیش از این اعلام کرده و باز هم تاکید میکند که هرقدر ریل ملی در کشور تولید شود را خریدار خواهد بود و از آن استفاده میکند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه نه تنها هنوز ریلی به دست ما نرسیده که حتی شرکت راهآهن زمان دقیقی برای ارائهی ریل نیز به ما نگفته است کشور نیاز جدی به دریافت ریلهای جدید خواهد داشت و از اینرو راهآهن این برنامه را چه از طریق شرکتهای داخلی و چه خارجی پیگیری خواهد کرد.
پورسیدآقایی درباره قرارداد خرید ریل از کشور هند نیز اظهار کرد: این قرارداد که مربوط به دو سال پیش میشود 250 هزار تن ریل جدید به ایران وارد میکند این قرارداد بهطوری بسته شده که 95 درصد هزینه آن را اعتبارهای در نظر گرفته شده از سوی دولت هند تامین خواهد کرد و ایران تنها پنج درصد از پول مورد نظر را تامین میکند. برخلاف صحبتهایی که خبر از میلیارددلاری بودن این قرارداد میدهد باید اعلام کنم که کل رقم این قرارداد حدود 250 میلیون دلار تخمین زده میشود.
تخصیص 36 درصد از سهم راهآهن در هدفمندی یارانهها
مدیر عامل شرکت راهآهن در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه درصدی از سهم راهآهن در هدفمندی یارانهها در سال 1394 تامین شده و برنامهریزی برای سال 1395 چگونه خواهد بود، توضیح داد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی دولت و هزینه سنگین یارانه نقدی بخشی از سهم راهآهن در سال گذشته تامین نشد. ما قرار بود 500 میلیارد تومان از این محل سهم بگیریم که از این رقم تنها 180 میلیارد تومان معادل 36 درصد به ما رسید.
وی اضافه کرد: هرچند هنوز ردیف بودجه در سال 1395 به طور دقیق تصویب نشده است، اما امیدواریم با توجه به مصوبه مجلس برای کاهش تعداد یارانهبگیران دست دولت در حمایت از راهآهن بیش از گذشته باز شود.
پورسید آقایی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره چگونگی مذاکره برای افزایش سهم راهآهن در برنامه ششم توسعه نیز گفت: با توجه به اینکه حملونقل ریلی هم مورد حمایت دولت و هم مورد حمایت مجلس قرار دارد، شرکت راهآهن امید زیادی دارد که در برنامه ششم توسعه درصد قابل توجهی از منابع اعتباری مورد نیاز خود را تامین کند. با توجه به نظر مثبت رییس جمهوری تا این حد که ایشان به طور مستقیم دستور اضافه کردن یک ماده مخصوص راهآهن در برنامه ششم را صادر کردند امیدواریم در جریان تصویب برنامه ششم در مجلس نیز حمایت از راهآهن لحاظ شود و ما در این زمینه آمادگی همکاری با هر مجلسی را خواهیم داشت.
انتهای پیام
نظرات