اتحادیه اروپا تقریبا شش سال قبل دسترسی ناوگان هواپیمایی فرسوده ایران به فضای هوایی این منطقه را محدود کرد اما مقامات اروپایی اظهار کرده اند اکنون که تسهیل تحریمها امکان ورود هواپیماهای جدید و قطعات یدکی به ایران را فراهم کرده آماده کاهش بخشی از محدودیتهای مذکور هستند.
به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز به نقل از مقامات اروپایی نوشت: این تغییر موضع در پی اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی در ژانویه صورت میگیرد و در هفته جاری در سفر یک هیات از کمیسیون اروپا به تهران مطرح خواهد شد. اقدام مذکور در راستای تلاشهای گسترده اتحادیه اروپا برای احیای روابط اقتصادی میان ایران و این بلوک که زمانی بزرگترین شریک تجاری ایران بود، صورت میگیرد.
رسانههای ایرانی تایید کرده اند که نمایندگان بویینگ برای فروش مدلهای 737، 787 و 777 با ایران مذاکره کرده اند که نخستین مذاکره این شرکت هواپیماسازی آمریکایی با تهران در چند دهه گذشته است. ایرباس که رقیب اروپایی بویینگ است در ماه ژانویه به ایران برای خرید جتهای جدید به ارزش 27 میلیارد دلار توافقنامه امضا کرد.
اتحادیه اروپا به دلیل نگرانیها نسبت به صلاحیت هواپیماها برای پرواز ایمن، پرواز بیشتر هواپیماهای ایران ایر در آسمانهای این منطقه را در سال 2010 ممنوع کرد. ناوگان هواپیماهای این ایرلاین با متوسط عمر بیش از 26 سال یکی از فرسودهترین ناوگانهای هواپیمایی جهان هستند و محدودیتهای تجاری اروپایی و آمریکایی مانع از فروش قطعات یدکی برای نگهداری مناسب این هواپیماها شده است.
ویولتا بولک، کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا پیش از دیدار هفته جاری در مصاحبه ای اظهار کرد که کاهش محدودیتهای پرواز برای ایران ایر یک اولویت مهم برای بروکسل است که مایل است دسترسی شرکتهای هواپیمایی اروپایی به اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران را گسترش دهد.
وی ابراز خوش بینی کرد که بازرسی اتحادیه اروپا از فعالیتهای تعمیر و نگهداری ایران ایر که قرار است ماه آینده آغاز شود، زمینه را برای افزایش ارتباطات حمل و نقل هوایی میان ایران و اروپا هموار میکند زیرا این امر مزایای اقتصادی و دیپلماتیک به همراه خواهد شد.
خانم بولک اظهار کرد: ارتباطات حمل و نقل هوایی باید دوباره برقرار است زیرا ما به برقراری مجدد اعتماد نیاز داریم.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با وجود محدودیتهای مذکور ایران ایر با 12 فروند هواپیما به دهها شهر اروپایی پرواز دارد که همگی آنها مدلهای قدیمی A300 و A310 هستند که در بازرسیهای ایمنی این بلوک تایید شده اند. شرکت خصوصی ماهان ایر اخیرا ناوگانش را با استفاده از مدلهای جدیدتر ایرباس نوسازی کرده و بدون محدودیتهای ایمنی از تهران به شهرهای اروپایی متعدد شامل آتن، میلان و مونیخ پرواز مستقیم دارد.
اما ارتباطات هوایی شرکتهای هواپیمایی ایران کم بوده و هزینه فعالیت آنها را در مقایسه با رقیبان اروپایی مانند لوفتهانزا، ایرفرانس و بریتیش ایرویز که همگی پروازهای مستقیم به تهران را ازسرگرفته اند، غیررقابتی میکند.
انتهای پیام
نظرات