• یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95012912738
  • منبع : فضای مجازی

واکنش یک هنرمند به مرگ تلخ دختربچه افغان

واکنش یک هنرمند به مرگ تلخ دختربچه افغان

«توقع داریم ورود هر ایرانی پناهنده و مهاجری به اروپا، ارج نهاده شود و با او شبیه به شهروندان درجه‌ یک برخورد کنند اما از پذیرش مردم جنگ‌زده افغانستان در زندگی روزمره خود طفره رفته‌ایم.»

«توقع داریم ورود هر ایرانی پناهنده و مهاجری به اروپا، ارج نهاده شود و با او شبیه به شهروندان درجه‌ یک برخورد کنند اما از پذیرش مردم جنگ‌زده افغانستان در زندگی روزمره خود طفره رفته‌ایم.»

به گزارش ایسنا، یکشنبه ۲۱ فروردین پسری ۱۷ ساله در ورامین، ستایش، دختر همسایه افغانستانی‌شان را که هنوز شش سال بیشتر ندارد به خانه می‌برد و پس از رفتار شیطانی با او، با ضربات چاقو وی را به قتل رسانده و در وان حمام بر رویش اسید ریخته تا از بین برود اما چون جسد به‌ طور کامل از بین نرفت، از دوستش یاری می‌طلبد. دوست وی با توجه به ابعاد جرم، ماجرا را با پدر خود در میان گذاشته و پدر هم با یکی از معتمدین محل و نهایتا بدون کمترین تردیدی به پلیس خبر می‌دهند. پلیس هم هنگام مراجعه به خانه، هم باقیمانده جسد را پیدا می‌کند و هم قاتل را دستگیر.

منیژه حکمت، کارگردان سرشناس سینما در متنی درباره مرگ دردناک" ستایش" در روزنامه شرق نوشت:

«نمی‌دانم شما ماجرای تلخی را که برای دختربچه مهاجر سرزمین افغانستان اتفاق افتاده شنیده‌اید یا نه؟ تجربیاتی که در زمینه تهیه آثاری چون «زندان زنان» داشتم این نکته را به من یادآوری می‌کند که بدترین شکل خشونتی که یک انسان می‌تواند به انسان دیگری روا دارد، تجاوز جنسی است و قطعا این پرونده به دلیل رخ‌ دادن چنین میزان خشونتی، در دادگاه‌های عالی بررسی خواهد شد اما وظیفه ما ایرانی‌ها در برابر میهمانانِ جنگ‌زده‌مان چه خواهد شد؟

شهروندان کشور افغانستان سال‌هاست که میهمان ما ایرانی‌ها هستند اما در همین سال‌ها، گاهی شاهد بوده‌ایم که حق میهمان‌نوازی را زیر پا گذاشته‌ایم و به شکلی به حیات آنها تجاوز اجتماعی کرده‌ایم. آنها در جامعه ما پذیرفته نشده‌اند، اجبارا به حاشیه شهرهای شلوغ پناه برده‌اند و با این که زبانمان یکی است، هنوز با آنها پیمان دوستی نبسته‌ایم. اگر چه توقع داریم ورود هر ایرانی پناهنده و مهاجری به اروپا، ارج نهاده شود و با او شبیه به شهروندان درجه‌ یک برخورد کنند اما از پذیرش مردم جنگ‌زده افغانستان در زندگی روزمره خود طفره رفته‌ایم، مهر «افغانی‌بودن» به پیشانی آنها زده‌ایم و یادمان رفته وارد آوردن این‌ همه فشار روحی چه آینده‌ای برای مهاجران افغانستان در ایران رقم خواهد زد. در طول این سال‌ها چند مطالعه جامع و اساسی پیرامون وضعیت روحی، روانی و اجتماعی این گروه انجام داده‌ایم؟ چقدر آنها که بخشی از فرهنگ بزرگ فارسی‌زبانان جهان هستند را دوست داشته‌ایم و چون شهروندی عادی در جامعه ایران با آنها برخورد کرده‌ایم که حالا در برابر چنین خبر تلخی، خودمان را به آن‌راه می‌زنیم؟

افغانستانی‌های حاضر در ایران، آوارگان اجباری یک جنگ ناخواسته هستند، آنها دردشان را پیش هم‌زبان‌هایشان آورده‌اند بلکه تسلایی بیابند، پس جمع‌های برادری را گسترش دهید، نگذارید خشونت‌هایی این‌چنین، بارقه خشونت‌های متقابل را شعله‌ور کند، انسان را بشناسیم، «انسان، بسی انسان را» و فارغ از رنگ و نژاد و مذهب و زبان، یکدیگر را دوست بداریم. رفتارهای ما به‌عنوان میزبان شهروندان مهاجر افغان، آینه‌ای برای رفتارهای فردای میهمانانمان خواهد بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۰۹:۱۶

بسيارعالي ومتين.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۰۹:۳۸

با احترام به نظر من جاي اينکه منتظر باشيم حوادثي رخ بده بعد بيايم اظهارات و ابرازات روشن فکرانه کنيم به همه مسائل ريشه اي نگاه کنيم.اين حادثه تلخ فقط براي افاغنه رخ نداده .چه بسا موارد مشابه که توسط افاغنه رخ داده است.به هر حال جرم شناسي آسيب شناسي و جامعه شناسي جواب اين مسئله رو راحت ميده.اما به دليل اينکه راه مخالف ايدئولوژي تشخيص داده ميشه قابل عرض نيست...!

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۰۳:۲۱

خيلي ريشه اي بود!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۰۹:۵۳

ما تا حد زيادي با مهاجران افغان مدارا کرده‌ايم و زماني که مرزهاي بسياي از کشورها به روي آنها بسته بود به اقشار ضعيف تر آنها پناه داديم...دغدغه ايشان را درک مي‌کنيم اما همواره در مساله مهاجرت و پناهندگي مسائل حقوقي از مسائل انساني جدا ميشود و گاهي تقابل مي يابند که بايد در اين زمينه فکري کرد...گرچه در مسائل انسانی هم ایرانی‌ها از خیلی جاهای جهان بهتر عمل کرده‌اند اما در این قضیه باید مراقب کسانی که دنبال ایجاد تنش در رابطه مردم ایران و افغانستان و بزرگ‌تر کردن مسائل طبیعی مهاجرت و پناهندگی هستند بود...به هر حال اگر مهاجرت و پناهندگی یک موضوع عادی بود و معضلاتی در بر نداشت که این همه در دنیا درباره‌اش حرف زده نمیشد و سازمان و تشکیلات درست نمیشد.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۰:۰۸

بايد اين را هم يادآوري کنيم همين پناهندگان و مهاجرين چه قتل ها و چه کارهاي ننگيني نيز در ايران داشته اند که ما نيز آنها را از ياد نخواهيم برد ولي اين مسئله و تجاوز ممکن بود (است) درهرجاي دنيا و توسط هر شخص ديگري نيز اتفاق بيفتد و بايد توسط پليس و قوه قضاييه رسيدگي گردد . اين اتفاق ربطي به کشور خاص و روابط بين آتها ندارد همانطور که افغانها نيز در ايران مرتکب انواع جنايات شده اند ولي مردم و دولت ايران با آنها مدارا کرده اند

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۲:۲۵

خيلي غم انگيز وهولناک است ولي دو چيز را نبايد فراموش کرد يکي اينکه اوج حرفه ای بودن رسانه ها واصحاب رسانه ايران چه اصولگرا وچه اصلاح طلب را نشان داد که اين جنايت هولناک را يک هفته بعد از واقعه آشکار کردن ودوم که کمتر به آن توجه شد اوج حرفه اي گري پليس ايران وقتي پدري دختر 5 ساله‌اش ناپديد شده به پليس مراجعه ميکند پليس ميگويد برو و فردا صبح مراجعه کن در اينجا زبان از تحسين چنين پليسي عاجز است و اگر دوست آن قاتل گزارش نميداد شايد ... آفرين بر پليس و رسانه هاي ايران.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۱۵:۱۵

اينايي که شما ميگيو از کجا آوردي؟ تلگرام؟ منبعت چيه؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۴:۰۴

دوستان چنان انگشت اتهام را به خود افاغنه مي گيرند انگار فراموش کرده اند که بيشترين قاچاق و دزدي در کشور هاي خارجي توسط خود ايراني ها اتفاق مي افتد. مگر نه اينکه همه ادعاي فرهنگ و تمدن داريم پس اين چه تمدني است که حتي طاقت همنشيني با کساني را نداريم که هم‌فرهنگ يا هم‌سطح (مالي) خودمان نيستند؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۴:۳۰

باسلام،اين حادثه بسيارتلخ است. اميدوارم اشدمجازات براي قاتل انجام بشه، فقط همين...

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۷:۳۶

به نظر من ادم منصف نبايد در اين جا بحث مليت رو به ميان بياره بلکه بحث انسانيت مطرح است اينجا يک انسان کشته شد. که کودک بودنش بيشتر دل انسان رو به درد مياره

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۰۹:۵۲

اين مشکلات با "اشد مجازات" حل نمي شود!

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۱۲:۰۱

با سلام خانم شما متاسفانه خيلي بد صحبت ميکنيد هيچکس اين جنايت را تاييد نميکنه اما در عجبم که روزانه در ايران و جهان هزاران اتفاق مشابه مي افتد چرا براي يکي از آنها دلسوزي نميکنيد و بلافاصله براي اين موضوع غمزده شديد به حدي که يک کشور را زير سوال ميبريد و مردم آن را؟ هرات که نه اگر يک طفل آمريکايي هم بود ما ناراحت ميشديم. اما پسندیده نيست که براي اقدام یک نوجوان، يک کشور و مردمش زير سوال بروند.