عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بجنورد گفت: تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن به ویژه در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی از عوامل تحقق این امر در کشور است.
جواد هراتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسانشمالی، اظهار کرد: دانشگاهها به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی به طور مستقیم میتوانند در پیادهسازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه و پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان ایفای نقش کنند.
وی افزود: از آنجا که اجرای صحیح سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی در مرحله اول نیازمند رسیدن به یک فهم مشترک در خصوص ضرورت و الزامات آن است و با توجه به نقش دانشگاهها در تبیین مسائل و مشکلات جامعه به نظر میرسد دانشگاهها بتوانند با ایجاد یک فضای گفتمان به اجرای هرچه بهتر سیاستهای اقتصاد مقاومتی کمک کنند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه پژوهشهای دانشگاه، تقاضا محور نبودن این پژوهشها است، گفت: بر این اساس بسیاری از پژوهشهای دانشگاهی توانایی حل مشکلات جامعه و صنعت را ندارند.
هراتی عنوان کرد: به نظر میرسد صرف انعقاد قرارداد بین دستگاههای اجرایی و دانشگاه نمیتواند به تبدیل نتایج پژوهشها به ثروت منجر شود.
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بجنورد یادآور شد: آسیب شناسی این مساله بیانگر چندین نکته است و آن اینکه در حال حاضر دغدغه بسیاری از اعضای هیات علمی کسب امتیاز پژوهشی حاصل از نتایج یک پژوهش مهمتر از خود پژوهش است.
هراتی خاطرنشان کرد: عدم توانایی استفاده مدیران از نتایج پژوهشهای دانشگاهی از دیگر مشکلات در این حوزه است.
وی ادامه داد: به نظر میرسد ایجاد پژوهشکدههای تخصصی در دانشگاهها و معرفی ظرفیتهای علمی اعضای هیات علمی دانشگاه در کنار انعقاد قرارداد بین دستگاههای اجرایی و دانشگاهها بتواند تا حدودی به بهبود عملکرد دانشگاهها در این حوزه کمک کند.
هراتی افزود: در صورت انعقاد قرارداد، باید مکانیسمی طراحی شود تا از ساعت موظف اساتید کاسته شود تا زمان کافی برای انجام پژوهشهای علمی در اختیار آنان باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بجنورد عنوان کرد: هرچند طی سال گذشته هدایت کمیته پژوهش استان بر عهده ریاست دانشگاه مادر استان (دانشگاه بجنورد) گذاشته شده است و طبق قانون استانداریها موظف شدهاند تا یک درصد از بودجه تملک دارایی به امر پژوهش اختصاص دهند، اما متاسفانه این امر هنوز تحقق نیافته است، به نظر میرسد باید نهادهای متولی به ویژه استانداری در این زمینه گامهای جدی و اساسی بردارند.
هراتی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت امکانات آزمایشگاهی و ضعف زیرساختها به ویژه در استانهای محروم از یک سو و نیز پراکندگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و امکانات آزمایشگاهی و زیرساختها در استانها و شهرستانهای مختلف ایجاد یک شبکه عمومی آزمایشگاهی به منظور تجمیع امکانات و استفاده از ظرفیتهای موجود در هر استان میتواند یک گام اساسی در این زمینه محسوب شود.
وی با اشاره به اجرای طرح شاعا (شبکه آزمایشگاهی علمی ایران)، گفت: با اجرای این طرح شبکههای بهم پیوستهای از امکانات و ظرفیتهای آزمایشگاهی در استانها شکل میگیرد که تا حدود زیادی میتواند مشکل کمبود امکانات را در استانهای محروم برطرف کند.
هراتی یادآور شد: در کنار آن حمایتهای مالی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین مالی 50 درصدی هزینه تجهیز آزمایشگاهی، در صورت خرید از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات آزمایشگاهی، علاوه برحمایت از تولید داخلی میتواند در توسعه کمی و کیفی زیرساختهای علمی دانشگاهی کمک کند.
وی عنوان کرد: علاوه بر این انعقاد قرارداد با صنایع پایه استان میتواند زمینه همکاری دوجانبه بین صنعت و دانشگاهها را تا حدود زیادی تامین کند.
هراتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر شاهد راه اندازی رشتههای فنی و علوم پایه جدیدی (مانند فیزیک، شیمی، مهندسی مکانیک و شیمی) در دانشگاه بجنورد بودهایم، توسعه کیفی این رشتهها نیازمند ایجاد زیرساختهای آزمایشگاهی است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه بجنورد، رییس طرح شاعا در استان بوده و سعی شده است تا از ظرفیتهای موجود در استان مانند پتروشیمی و فولاد برای کمک به توسعه کیفیت آموزش عالی استان استفاده شود.
انتهای پیام
نظرات