• چهارشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94121912789
  • خبرنگار : 71477

طرح‌های کاخ سفید برای آغاز مجدد روند صلح خاورمیانه

طرح‌های کاخ سفید برای آغاز مجدد روند صلح خاورمیانه

مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند، کاخ سفید در حال بررسی برنامه‌هایی برای از سرگیری مذاکرات تعلیق شده موسوم به صلح خاورمیانه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما است.

مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند، کاخ سفید در حال بررسی برنامه‌هایی برای از سرگیری مذاکرات تعلیق شده موسوم به صلح خاورمیانه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند: هدف از این مذاکرات پیشنهاد یک نقشه کلی برای مذاکراتی آتی اسرائیل-فلسطین به منظور پیشبرد یک ابتکار عمل مهم خارجی و سیاسی است که در جریان دور دوم ریاست جمهوری اوباما پیشرفت بسیار کمی داشته است.

قوی‌ترین گزینه در فهرست گزینه‌های تحت بررسی کاخ سفید، حمایت آمریکا از یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت است که از هر دو طرف می‌خواهد بر سر مسایل کلیدی و مهم مصالحه کنند؛ گزینه‌ای که اسرائیل با آن مخالف است و واشنگتن در گذشته بارها به نفع آن رای داده است.

ابتکار عمل‌های دیگر ممکن است شامل یک سخنرانی ریاست جمهوری و بیانیه مشترکی از جانب گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه باشد که متشکل از آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه است. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت: هنوز هیچ تصمیم نهایی‌ای اتخاذ نشده است و اوباما در حال بررسی دامنه‌ای از احتمالات است. هیچ تاریخی برای هرگونه تلاش جدید کاخ سفید تعیین نشده اما مقامات گفتند، زمان آن احتمالا اواخر سال جاری میلادی خواهد بود.

کاخ سفید به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد تا اواخر ماه جاری میلادی با اوباما دیدار کند اما نتانیاهو آن را رد کرد. مقامات آمریکا گفتند: اوباما می‌خواهد پیش از واگذاری زمام امور به جانشینش در ژانویه سال آتی میلادی، مساله مذاکرات صلح فلسطین ‌- اسرائیل را در مسیر نوید بخش‌تری قرار دهد.

افزایش تنش‌ها در چند وقت اخیر میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به طور چشمگیری دورنماهای دستیابی به یک توافق را کمرنگ کرده و باعث افزایش نگرانی‌ها در داخل کاخ سفید نسبت به وخیم‌تر شدن این وضعیت شده است.

مقامات آمریکایی گفتند: جزئیات مربوط به اقدام جدید دولت واشنگتن بسیار کم است اما یکی از سناریوها حاکی از آن است که آمریکا اسرائیل را برای توقف شهرک‌سازی‌ها در خاک فلسطین و به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین تحت فشار می‌گذارد. در مقابل نیز از فلسطینی‌ها می‌خواهد تا اسرائیل را به عنوان «کشور یهود» به رسمیت بشناسند و به درخواست‌ها درباره حق بازگشت آوارگان فلسطینی پایان دهند.

براساس این سناریو، دولت واشنگتن ایجاد دو کشور مستقل بر مبنای خطوط مرزی 1949 میلادی میان ارتش‌های اسرائیل و همسایگان عرب‌اش را پیشنهاد می‌کند. یکی از مقامات آمریکا گفت: این بررسی‌های کاخ سفید همزمان با آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه سفرش به اسرائیل و کرانه باختری را آغاز کرد. بایدن با نتانیاهو و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد اما قرار نیست ابتکار عمل‌های مهم را پیشنهاد کند.

این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه‌های آمریکا هنوز هیچ اظهارنظری نکرده است اما مقامات فلسطین گفتند: از مداخله اوباما پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش استقبال می‌کنند و پایان شهرک‌سازی‌ها برای ایجاد یک راه‌حل دو کشوری احتمالی ضروری است.

یکی از معاونان ارشد محمود عباس گفت: اوباما در 10 ماه آتی می‌تواند ناجی راه‌حل دو کشوری باشد یا آن را به خاک بسپارد. الان زمان انجام اقدامات کوچک نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha