• شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 94121509705
  • منبع : نمایندگی مازندران

جنگل‌های هیرکانی در مازندران نیاز به حمایت ملی دارند

جنگل‌های هیرکانی در مازندران نیاز به حمایت ملی دارند

ایسنا/مازندران سمن‌های منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و هنری مازندران در بیانیه‌ای خواستار حفاظت از جنگل‌های هیرکانی و ذخیره‌گاه‌های چند ده میلیون ساله شدند.

سمن‌های منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و هنری مازندران در بیانیه‌ای خواستار حفاظت از جنگل‌های هیرکانی و ذخیره‌گاه‌های چند ده میلیون ساله شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، در بیانیه نخستین هم‌اندیشی حمایت از ذخیره‌گاه شمشاد هیرکانی که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:

- راز حیات بشر در تنوع زیستی است؛ جنگل‌های هیرکانی با قدمت میلیون‌ها سال به عنوان میراث بشری و از متنوع‌ترین جنگل‌های دنیاست اما متأسفانه هر بار گونه‌های گیاهی و جانوری در جنگل‌های هیرکانی در معرض انقراض و نابودی قرار می‌گیرند.

شمشاد یکی از گونه‌های در معرض تهدید بوده که به لحاظ موقعیت حساس آن در اکو سیستم جنگل‌های هیرکانی و محدودیت رویشگاهی و خاص آن لزوماً حفاظت و حمایت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بهم ریختگی تعادل و اکوسیستم جنگل‌های هیرکانی، تغییرات آب و هوایی و بروز بیماری‌ها در سالیان اخیر باعث آسیب‌پذیری گونه‌های نادر منحصر بفرد بومی از جمله شمشاد، سرخدار و سایر گونه‌ها شده است.

طبق ماده یک قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب مورخ 12. 7. 1371، شمشماد جزء ذخایر جنگلی و گونه‌های ممنوع القطع محسوب می‌شود.

- در اکثر نقاط جنگلی رویشگاه‌های شمشاد به عنوان مناطق حفاظت شده محسوب شده که جنگل شمشاد خیبوس با توجه به مصوبه شماره 190 شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به تاریخ 15. 10. 1378 یکی از آن مناطق یاد شده قرار گرفته است.

ما حامیان جنگل‌های هیرکانی - به ویژه گونه شمشاد هیرکانی مجدانه خواستاریم:

1- با تجهیز امکانات حفاظتی کافی و حمایت از جنگلبانان و محیط بانان دلسوز و شرافتمند به گونه‌ای اقدام شود تا از این توده جنگلی حفاظت جدی‌تری بعمل آید.

2- هرگونه قطع و بهره‌برداری، تصرف و تجاوز توسط هر نهاد یا سازمان اعم از دولتی یا خصوصی تحت هر عنوان محکوم بوده و خواستار برخورد جدی قانونی با متخلفان هستیم.

3- با توجه به بروز بیماری‌هائی نظیر آتشک در شمشاد که از جمله بیماری‌های مخرب و خطرناک و باعث از بین رفتن سریع توده‌های شمشاد شده است، ما خواهان آن هستیم که به طور جدی با آن مقابله شده تا از انقراض این گونه با ارزش جلوگیری شود.

4- مناطق حفاظت شده، رویشگاه‌های شمشاد نظیر رویشگاه خیبوس که دارای ارزش‌های اکولوژیکی – میراثی و طبیعت گردی است به مفهوم واقعی کلمه، حفاظت شود و سازمان متولی آن

ساز و کار قانونی حفاظت در این مناطق را تعریف کند و تا اجرای کامل آن مورد پیگیری قرار گیرد.

5- تجربه ثابت کرده است حفظ عرصه‌های طبیعی، صرفاً با مشارکت مردم منطقه بویژه جوامع محلی – سازمان‌های مردم نهاد و سایر گروه‌های مردمی امکان پذیر بوده، لذا توصیه می‌شود مشارکت در این مناطق به طور ساختارمند نهادینه و اجرا شود.

در پایان مجدداً اعلام می‌شود حفاظت از جنگل‌های هیرکانی - حمایت از شمشاد، حفط تنوع زیستی بر بستر مدیریت جامع، سیستمی و مشارکت پایدار مردم و دولت میسر خواهد بود.

از مسئولین اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضائی خواستاریم شرایط قانونی، اعتباری و اجرایی برای حفظ جنگل‌های هیرکانی را در همه ابعاد آن فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha