• شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94120805329
  • خبرنگار : 71496

پس از اروپا و نهادهای حقوق بشری؛

عفو بین‌الملل هم تحریم تسلیحاتی عربستان را خواستار شد/ عصبانیت ریاض از اتحادیه اروپا

عفو بین‌الملل هم تحریم تسلیحاتی عربستان را خواستار شد/ عصبانیت ریاض از اتحادیه اروپا

پس از دعوت نهادهای حقوق بشری برای توقف فروش اسلحه به عربستان، عفو بین الملل نیز توقف فوری فروش سلاح‌ به عربستان را با توجه به جرایم جنگی و ضد بشری این کشور در یمن خواستار شد.

پس از دعوت نهادهای حقوق بشری برای توقف فروش اسلحه به عربستان، عفو بین الملل نیز توقف فوری فروش سلاح‌ به عربستان را با توجه به جرایم جنگی و ضد بشری این کشور در یمن خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد، عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد: برخی فعالان از دولت‌هایی که در دور مذاکرات پیرامون اجرای توافقنامه تجارت اسلحه در تاریخ 29 فوریه در ژنو شرکت خواهند کرد، خواستند دست از دورویی برداشته و فروش چند میلیارد دلاری اسلحه به عربستان را که از آن برای کشتار مردم یمن استفاده می‌شود، متوقف کنند.

این سازمان تاکید کرد: دلایل قاطعی وجود دارد که ثابت می‌کند از این اسلحه‌ها برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی و تاسیسات حیاتی و کشتار مردم یمن استفاده می‌شود و در کمتر از یک سال گذشته نزدیک به 35 هزار تن در یمن کشته یا زخمی شده و بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

عفو بین الملل در 16 ژانویه گذشته تاکید کرد مدارکی دارد که ثابت می‌کند ائتلاف عربی دوباره از بمب‌های خوشه‌ای علیه ساکنان یمن استفاده کرده‌ است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در هفتم ژانویه گذشته اعلام کرد که ائتلاف عربی در یمن با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه ساکنان صنعا و دیگر استان‌ها مرتکب جنایات جنگی می‌شود.

عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر در هفتم ماه جاری میلادی با رد تحقیقات عربستان در مورد کشته شدن شهروندان یمنی در بمباران‌های ائتلاف، تشکیل کمیته‌ای مستقل برای تحقیقات در این زمینه را خواستار شد.

تصمیم اخیر پارلمان اروپا مبنی بر ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان که در نوع خود تازه بود، باعث دلخوری ریاض شد. این درحالی است که انصارالله از این طرح استقبال کرده و آن را ناشی از درک این پارلمان از وقاحت دشمن دانست.

این تصمیم پارلمان اروپا که با اکثریت اعضا تصویب شد واکنش‌های متعددی را به همراه داشت.

عبد الرحمان الاحمد، رئیس هیات عربستان در اتحادیه اروپا و سفیر این کشور در بلژیک، ضمن انتقاد شدید از این تصمیم آن را برخواسته از "اشتباهات" و "اطلاعاتی نادرست" دانست و مدعی شد: این گونه تصمیمات "اشتباه" و "غیر دقیق" بر روابط میان عربستان و اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد.

الاحمد در ادامه با تاکید بر "احترام کامل عربستان به حقوق بشر که با تعالیم اسلام نیز مطابق دارد!" و این نکته که "اسلام خطر قرمز ماست"،‌ از پارلمان اروپا خواست از دخالت در امور داخلی عربستان دست بردارد.

استقبال انصارالله یمن از ممنوعیت فروش سلاح به عربستان

در مقابل این تصمیم پارلمان اروپا از سوی جنبش مردمی انصار الله در یمن مورد استقبال قرار گرفت و محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با استقبال مجدد از این تصمیم گفت: این تصمیم نقض قوانین انسانی و بین المللی عربستان در یمن که با حمایت آمریکایی‌ها انجام می‌شود، را تایید می‌کند.

الحوثی با اشاره به اینکه این تصمیم از نظر قانونی غیرالزام‌آور است، آن را گامی مثبت و رو به جلو برای پارلمان اروپا و نشان‌دهنده درک این پارلمان از بزرگی فاجعه در یمن دانست.

وی به روند سیاسی و گفتگوی یمنی-یمنی اشاره کرد که آمریکا و عربستان آن را متوقف کرده و جنگ علیه یمن را به جای آن در پیش گرفتند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن افزود: این تصمیم پارلمان اروپابا فعالیت‌ مردم مظلوم یمن همسو بوده و در راستای بر ملاسازی واقعیت جنگ علیه یمن و پیامدهای انسانی و اخلاقی محاصره این کشور است.

الحوثی در ادامه از جامعه جهانی خواست در این جنگ مسئولیت اخلاقی، انسانی و قانونی خود را به طور کامل بپذیرند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا با ابراز تاسف خود نسبت به توقف مذاکرات صلح در یمن، ازسرگیری این مذاکرات با نظارت سازمان ملل در سریع ترین زمان ممکن را خواستار شد.

کاترین رای، سخنگوی این اتحادیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که راه حل توقف درگیری‌ها در یمن باید سیاسی باشد.

وی در ادامه همه طرف‌ها را به ورود به دور جدید مذاکرات دعوت کرد.

رای تاکید کرد که اتحادیه اروپا همواره همه طرف‌ها را به احترام گذاشتن به قوانین حقوق بشر و خودداری از هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی دعوت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha