• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94101609189
  • خبرنگار : 90089

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن:

تولید خودروهای سبز مبنای تولیدات ایران خودرو و سایپا قرار گیرد

تولید خودروهای سبز مبنای تولیدات ایران خودرو و سایپا قرار گیرد

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: موتور خودروهای پرمصرف ایرانی از نظر آلایندگی‌های زیست محیطی با استانداردهای جهانی فاصله دارد. به همین دلیل باید فکری اساسی برای آنها کرد و کاهش زمان معافیت خودروهای صفر از معاینه فنی دردی را از آلودگی هوا درمان نمی‌کند.

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: موتور خودروهای پرمصرف ایرانی از نظر آلایندگی‌های زیست محیطی با استانداردهای جهانی فاصله دارد. به همین دلیل باید فکری اساسی برای آنها کرد و کاهش زمان معافیت خودروهای صفر از معاینه فنی دردی را از آلودگی هوا درمان نمی‌کند.

الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تا زمانی که تولید خودروهای سبز مبنای تولیدات ایران خودرو و سایپا قرار نگیرد، آلودگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ مهار نمی‌شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس با طرح این ابهام که معاینه فنی خودروهای صفر چقدر در ماهیت و کیفیت خودروهای پرمصرف داخلی تأثیرگذار است، گفت: موتور اتومبیل طوری طراحی شده که در صورت عملکرد ضعیف آن در مراکز معاینه فنی تنظیم می‌شود، اما تنظیم موتور این خودروها در موارد بسیاری ظرف مدت کوتاهی مجدد به هم می‌خورد. پس بنابراین خودروها هر روز باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند؟ آیا با کاهش مدت معافیت این خودروها از پنج سال به سه یا دو سال، مشکل آلودگی هوا برطرف می‌شود؟

وی با تأکید بر اینکه برای کاهش آلودگی هوا باید از اساس تدبیر کرد، گفت: اساس کار این است که خودروسازان موتورهایی را روی خودروها سوار کنند که کمترین آلایندگی و مصرف سوخت را داشته باشند. تولید خودروهای هیبریدی و برقی بهترین جایگزین برای خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز است. تا زمانی که خودروسازان ایرانی به این سمت حرکت نکنند با کم و زیاد شدن مدت معافیت خودروهای صفر از معاینه فنی مشکل آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها رفع نمی‌شود.

این عضو هأت رئیسه کمیسیون و معادن مجلس معافیت پنج ساله خودروهای صفر از معاینه فنی را زمانی تصمیمی درستی دانست که مبتنی بر فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا تولید شوند.

دهقانی متذکر شد: خودروی صفری که نتواند حداقل پنج سال به طور ثابت و بدون نیاز به معاینه فنی کار کند، خودرو نیست. متأسفانه موتور خودروهای پرمصرف ایرانی فاقد استانداردهای روز و از رده خارج هستند به همین دلیل سوخت خودرو به صورت ناقص می‌سازند و آلایندگی محیط زیست را به شدت افزایش می‌دهند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس توسعه ناوگان حمل و نقل اتوبوسی و تاکسی را مشروط به اصلاح یا تجهیز موتورهای این خودروها دانست و افزود: متأسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل تجهیز نبودن به موتورهای با فناوری روز و با حداقل آلایندگی خود به عامل آلودگی هوای کلان‌شهرها مبدل شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha