• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94101407793
  • خبرنگار : 71402

10 نمونه از موارد نقض حقوق‌بشر توسط سعودی‌ها

10 نمونه از موارد نقض حقوق‌بشر توسط سعودی‌ها

عربستان سعودی به‌رغم سابقه حقوق بشری وخیم خود، یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است. پس از انتشار خبری مبنی بر اعدام 47 تن از جمله شیخ نمر باقر النمر در یک روز سوالات بیشتری در رابطه با نقض‌ حقوق بشر توسط این کشور مطرح شد.

عربستان سعودی به‌رغم سابقه حقوق بشری وخیم خود، یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است. پس از انتشار خبری مبنی بر اعدام 47 تن از جمله شیخ نمر باقر النمر در یک روز سوالات بیشتری در رابطه با نقض‌ حقوق بشر توسط این کشور مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، عربستان سعودی به‌رغم اینکه به صورت گسترده از مجازات اعدام استفاده می‌کند و ده‌ها تن را در ملاء عام به صلیب می‌کشد، همچنان یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است. در ادامه به 10 نمونه از موارد نقض‌ حقوق بشر توسط سعودی‌ها اشاره می‌شود:

1) در اکتبر 2014 سه وکیل عربستانی به نام‌های دکتر عبدالرحمان الصبیحی، بندر النقیطان و عبدالرحمان الرمایه به دلیل استفاده از توئیتر برای انتقاد از وزارت دادگستری عربستان به هشت سال حبس محکوم شدند.

یمن

2) اوایل 2015 زمانی که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن بعد از تصرف صنعاء توسط حوثی‌ها به ریاض گریخت، عربستان ائتلافی عربی تشکیل داد و حملات هوایی گسترده‌ای را علیه این کشور آغاز کرد و از آن زمان مرتبا به نقض حقوق بشر و ارتکاب جرایم جنگی در یمن متهم می‌شود.

نقض حقوق بشر در عربستان

3) زنانی که سال 2011 کمپین را برای حمایت از رانندگی زنان به راه انداخته بودند، با آزار و اذیت و ارعاب از سوی مقام‌های سعودی مواجه شدند. دولت ریاض هشدار داد که زنان راننده ممکن است با مجازات حبس روبرو شوند.

نقض حقوق بشر در عربستان

4) اقلیت شیعه عربستان که اکثر آنها در استان القطیف در شرق عربستان ساکن هستند، همچنان با تبعیض روبرو هستند و دسترسی اندکی به خدمات دولتی و مشاغل دارند. فعالان حقوق بشری به اتهام مشارکت در اعتراضات سال 2011 و 2012 با مجازات مرگ و حبس‌های طولانی مدت روبرو شده‌اند.

نقض حقوق بشر در عربستان

5) براساس بخشنامه سال 2011 وزارت کشور عربستان، برگزاری هرگونه تجمع ممنوع است. ناقضان این حکم با بازداشت، محاکمه و زندان به جرم "تحریک مردم علیه نظام" مواجه می‌شوند.

6) در مارس 2014 وزارت کشور عربستان اعلام کرد، ریاض 370 هزار مهاجر خارجی را اخراج کرده و 18 هزار تن دیگر در بازداشت به سر می‌برند. هزاران تن از کارگران به سومالی و سایر کشورهایی بازگردانده شدند که احتمالا با نقض حقوق بشر روبرو می‌شوند. به عنوان مثال شمار بسیاری به یمن باز گردانده شدند. بسیاری از مهاجران می‌گویند که پیش از اخراج در بازداشتگاه‌های متراکم حبس شدند و آب و غذای اندکی در اختیار داشتند و از سوی نگهبان‌ها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

7) مقام‌های عربستان سعودی همچنان اجازه نمی‌دهند سازمان‌های حقوق بشری مستقل همچون عفو بین‌الملل در این کشور بازرسی انجام دهند. همچنین ریاض با فعالان و خانواده قربانیانی که با عفو بین‌الملل تماس داشته‌اند برخورد تنبیهی داشته است.

رائف بدوی

8) رائف بدوی، وبلاگ‌نویس و فعال عربستانی به دلیل انتقاد از روحانیون این کشور به تحمل 1000 ضربه شلاق و 10 سال حبس محکوم شد. بدوی تاکنون 50 ضربه شلاق خورده و همین میزان وی را در شرایط جسمانی وخیمی قرار داده است.

داوود المرهون

9) داوود المرهون، معترض عربستانی در سن 17 سالگی به اتهام مشارکت در اعتراضات ضد دولتی بازداشت شد. این نوجوان پس از آنکه از دادن اطلاعات درباره دیگر مخالفان امتناع کرده شکنجه شد و مجبور شد تا برگه سفیدی را امضا کند که بعدها "اعترافات" وی در آن نوشته شد. در دادگاه المرهون، دادستان خواستار اعدام وی با چوبه دار است و از تعیین وکیل برای وی ممانعت به عمل می‌آید.

10) علی محمد النمر، در سال 2012 و در سن 16 یا 17 سالگی به اتهام مشارکت در اعتراضات بهار عربی بازداشت شد. حکم وی شامل اعدام با شمشیر و آویخته شدن به صلیب است. جامعه بین‌الملل به این حکم‌ها اعتراض کرده و از عربستان خواسته است تا دست از این اقدامات بردارد. این نوجوان برادرزاده شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان است که اخیرا اعدام شد.

علی النمر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha