• یکشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۴ / ۰۶:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94101306627
  • خبرنگار : 71186

کارشناسان پاسخ می‌دهند

چرا کیفیت خودروهای داخلی پایین است؟

چرا کیفیت خودروهای داخلی پایین است؟

کارشناسان معتقدند عواملی همچون انحصاری بودن بازار از دلایل پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولیدی داخل است.

کارشناسان معتقدند عواملی همچون انحصاری بودن بازار از دلایل پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولیدی داخل است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مصرف‌کنندگان از کیفیت پایین برخی از خودروهای داخلی ناراضی هستند؛ با این حال به دلیل انحصاری بودن بازار خودروی ایران، انتخابی جز خرید این محصولات بی‌کیفیت ندارند.

این وضعیت اعتراض وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به دنبال داشته است. به‌گونه‌ای که محمدرضا نعمت‌زاده در انتقاداتی شدید به خراب شدن و مراجعه خودروهای صفرکیلومتر تولیدی دو خودروساز بزرگ داخلی به تعمیرگاه‌ها اعتراض کرده است.

در این شرایط کارشناسان معتقدند انحصاری بودن فرایند تولید خودرو در ایران، مشتری‌مدار نبودن و عدم انجام هزینه‌های لازم برای ارتقای کیفیت؛ از دلایل پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولیدی است.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: خودروسازان جهانی باید مستقل از دو شرکت ایران خودرو و سایپا محصولاتشان را در ایران تولید کنند، زیرا فرایند تولید در این دو شرکت، معیوب است.

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند: برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی باید انحصار تولید خودرو در کشور از بین برود که لازمه آن نیز تولید مستقل خودروسازان جهانی در ایران است.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه می‌گوید: کیفیت یک کالا رابطه مستقیمی با هزینه صرف شده در فرایند تولید آن دارد. خودروسازان از انجام هزینه‌های لازم برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی خودداری می‌کنند.

امرالله امینی تصریح می‌کند: وقتی مصرف‌کنندگان ایرانی انتخابی جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارند خودروسازان نیز انگیزه‌ای برای صرف هزینه در راستای ارتقای کیفیت محصولاتشان پیدا نمی‌کنند.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید: ایران خودرو و سایپا مشتری‌مدار نیستند به همین دلیل مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات این شرکتها ناراضی هستند.

محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: ایران خودرو و سایپا سال‌هاست که به تولید خودرو به صورت انحصاری مشغولند و عواقب این انحصار گریبانگیر مصرف‌کنندگان شده است.

به گفته وی، با حرف و بخشنامه نمی‌توان دو خودروساز بزرگ را مجبور به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان کرد بلکه باید با کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی، زمینه را برای رفع انحصار و رقابتی شدن بازار خودروی ایران فراهم کرد.

در این زمینه دبیر انجمن خودروسازان ایران می‌گوید: نظر مردم درباره پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی چون پراید و پژو 405 است که البته طبق برنامه تولید این خودروها به مرور کاهش و خودروهای جدید جایگزین آنها خواهند شد.

احمد نعمت‌بخش خاطرنشان می‌کند: البته خودروسازان در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را برای ارتقای کیفیت این خودروها اجرا کرده‌اند ضمن آنکه خودروهای جدید به دلیل بالاتر بودن کیفیت، قیمت بالاتری نسبت به این خودروها خواهند داشت.

وی اظهار می‌کند: بیشترین میزان خرید مردم در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی مربوط به دو محصول پراید و پژو 405 بود. این موضوع نشان می‌دهد که این دو خودرو از نظر قیمت برای مردم مطلوب هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۷:۲۵

سلام از ديد خودرو سازها هم نگاه کنيد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۵:۰۲

ديد خودرو ساز ؟! 405 دهه نود ميلادي رو بزک ميکنه 45 ميليون به نام پارس elx ميده دست مشتري !! بازم ميگه ارزون دادم !

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۷:۲۸

ايا زحمات اين همه کارگر و....را پايمال مي کنيد؟؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۵:۰۰

"مشتري مدار نيستند " چرا بايد مشتري مدار باشد ! وقتي مشتري با 45 ميليون فقط ميتونه از ايران خودرو و سايپا خريد کنه !! در صورتي که به سادگي بهترين و ايمن ترين خودروهاي روز رو ميتونه سوار بشه به خاطر گمرک سنگين فقط انتخابش به ايران خودرو و سايپا محدود ميشه ... در ضمن مگه تا حالا که مشتري مداري نکرده اند ضرري کرده اند ؟! فقط و فقط دولت بايد با برداشتن گمرک از خودرو هاي زير 40 هزر دلار اين دو شرکت رو مجبور به پيشرفت کنه ! يعني ايران خودرو و سايپا بايد بتوانند با خودروهايي مثل مزدا3 2015 با قيمت 60 ميليون رقابت کنند در آن زمان هم پيشرفت خواهند کرد هم يواش يواش کيفيت هم به دست مي‌آورند

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۶:۱۴

امير جان دوست عزيز. هر برند ديگري هم در کشور خودرو توليد کند نياز به کارگر ايراني هست تنها تفاوت برند معتبر خارجي به اين دو شرکت داخلي تکنولوژي توليد بالاتر و قيمت تمام شده پايين تر هست. بنابراين مردم راضي تر هستند. ايران خودرو و سايپا بايست فناوري توليد و روش مديريت را بهبود بدن. ياحق

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۴۸

متاسفم براي خودروسازان داخلي

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۴۹

دبير انجمن خودروسازان: بيشترين ميزان خريد مردم در طرح تسهيلات 25 ميليون توماني مربوط به دو محصول پرايد و پژو 405 بود. اين موضوع نشان مي‌دهد که اين دو خودرو از نظر قيمت براي مردم مطلوب هستند!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۴۹

بايد تعرفه واردات خودرو صفر و واردات تمام خودروها آزاد شود. در اين صورت ممکن است خودروسازا به خودشون بيان

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۵۰

ممنون از کارشناسان محترم. درد دل مردم را گفتيد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۵۰

پرياد صفر خريدم از کارخونه در نيومده خراب شده. اينم شاهد مثال