• سه‌شنبه / ۸ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94100804328
  • منبع : نمایندگی سمنان

چطور یک نام محبوب مردم می‌شود؟

چطور یک نام محبوب مردم می‌شود؟

ایسنا/سمنان مدیرکل ثبت احوال استان سمنان معتقد است حوادث سیاسی-اجتماعی، وقایع تاریخی، هنر، سینما و خصوصا رسانه‌ها نقش مهمی در نام‌گزینی نوزادان در ایران دارند.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان معتقد است حوادث سیاسی-اجتماعی، وقایع تاریخی، هنر، سینما و خصوصا رسانه‌ها نقش مهمی در نام‌گزینی نوزادان در ایران دارند.

عباسعلی ‌طالب‌بیدختی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، اظهار کرد: در بازه‌های زمانی خاص، متناسب با برخی وقایع تاریخی، حوادث سیاسی و اجتماعی و استقبال لایه‌های مختلف اجتماعی از برخی آثار هنری، قهرمانان ورزشی، شخصیت‌های شاخص مذهبی، علمی و هنری و خصوصا فیلم‌ها و سریال‌ها، فراوانی برخی نام‌ها به‌شدت افزایش یا کاهش می‌یابد.

این کارشناس تصریح کرد: خانواده‌ها و والدین، عموما نام فرزندان خود را متاثر از عوامل فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه و با در نظر گرفتن برخی شاخصه‌ها، نظیر: مفهوم و معنای مناسب، آوای زیبای نام انتخاب‌شده و رویکردهای مذهبی، فرهنگی، جایگاه اجتماعی و... انتخاب می‌کنند.

وی، به روایت برخی مصداق‌ها در فرهنگ نام‌گزینی ایرانی‌ها در چند دهه اخیر پرداخت و افزود: به طور مثال در سال‌های آغازین پیروزی شکوهمند اسلامی ایران، متاثر از برخی وقایع پیروزی انقلاب و خصوصا رهبری کاریزماتیک بنیانگذار انقلاب اسلامی به یک‌باره نام"روح‌الله" فراوانی بسیار زیادی در بین ایرانیان پیدا می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان، با اشاره به اقبال عموم مردم به سینما، تلویزیون و رسانه‌ها، از آثار فاخر هنری به عنوان یکی از عوامل موثر در نام‌گزینی‌ها یاد کرد و گفت: به طور مثال در بازه‌های زمانی خاص، متاثر از پخش فیلم‌ها و سریال‌های پرمخاطب، نام برخی شخصیت‌ها و کاراکترهای این فیلم‌ها و سریال‌ها به یک‌باره فراوانی بسیار بالایی پیدا می‌کند که سریال‌های نظیر ستایش، باران و هم‌اینک کیمیا یا نام‌هایی مثل"کیان" و... از بارزترین آنها در سال‌های اخیر بوده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، با بیان اینکه در ماه‌های اخیر نام "باران" که سریالی به همین نام پیش‌تر با اقبال عمومی مواجه شده بود در بین 10 نام نخست نوزادان دختر قرار گرفته است، تصریح کرد: بدون تردید هم‌اینک که سریال کیمیا با اقبال عمومی روبرو است در سه-چهار ماه آینده به احتمال زیاد این نام نیز فراوانی بسیاری پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نام‌گزینی‌هایی از این دست در گذر زمان دستخوش تغییر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در ایران و خصوصا استان سمنان به واسطه اعتقادات عمیق مذهبی، نام‌های مذهبی همواره از فراوانی بسیار بالایی برخوردارند به طوری‌که سال‌ها است نام مبارک فاطمه همواره بیشترین فراوانی را در بین نام‌گزینی دختران ایرانی داشته است و یا نام‌های محمد، علی، حسین، ابوالفضل و برخی نام‌های ترکیبی و مشتقات آنها همواره از محبوب‌ترین نام‌ها برای نوزادان پسر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص نام‌های با فراوانی بالا در استان سمنان به خبرنگار ایسنا، گفت: در 9 ماهه امسال، امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، علی، امیرعباس، محمدطاها، محمد، امیرمحمد، محمدحسین و حسین، 10 نامی بوده‌اند که در استان سمنان بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

طالب‌بیدختی اضافه کرد: همچنین فاطمه، زهرا، فاطمه‌زهرا، نازنین‌زهرا، یسنا، ریحانه، حلما، زینب، مرسانا و باران، 10 نامی بوده‌اند که مردم استان سمنان در 9 ماهه امسال و در نام‌گزینی برای فرزندان دختر خود، بیشترین اقبال را به آنها داشته‌اند.

وی همچنین از افزایش 3.1 درصدی ولادت‌ها در این استان خبر داد و افزود: طی 9 ماهه امسال‌ هشت هزار و 20 واقعه ولادت در استان سمنان ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از سه درصد افزایش داشته است.

طالب‌بیدختی ادامه داد: در همین بازه زمانی ماهانه 897، روزانه 29.7 و در هر ساعت 1.23 واقعه ولادت در سطح استان سمنان روی داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha