• چهارشنبه / ۲ دی ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: یادداشت
  • کد خبر: 94100201364

جمع‌آوری دستفروشان مترو و چند نکته

جمع‌آوری دستفروشان مترو و چند نکته

سیدحسین موسوی - خبرنگار

سیدحسین موسوی - خبرنگار

«قطار شهری یا مترو نام سامانه قطارهای مسافری داخل شهری است. مترو یا قطار شهری می‌تواند در زیر یا روی سطح زمین و روی ریل مخصوص خود حرکت کند. مترو در کم‌شدن مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهرها بسیار موثر است». این تعبیر ویکی‌پدیا از «مترو» است.

اما چند هزار نفر در تهران هستند که تعریفشان از مترو چیز دیگری است! دستفروشان؛ قشری که از پیرمردان بازنشسته و از کار افتاده، کودکان، زنان، مردان و جوانانی تشکیل شده که به دلیل فقر و بیکاری به فروش محصولات ارزان‌قیمت در مترو برای امرار معاش روی آورده‌اند.

تلاش یک پیرمرد برای فروختن آخرین بسته لواشک، لابه و التماس‌های یک زن بچه‌به‌بغل برای اندکی پول جهت مداوای شوهرش و کودکی که برای فروش فال از هیچ قسم و آیه‌ای دریغ نمی‌کند، از جمله جلوه‌های تلخی است که به دلیل تکراری‌شدنش برای متروسواران و مردم، نمایی عادی از زندگی امروز شهری تلقی می‌شود.

حالا فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از اجرای طرح «ممنوعیت تردد و فعالیت دستفروشان» در مترو خبر داده است؛ طرحی که از اعلام تا اجرایش سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند:

1- دستفروشان چرا اقدام به دستفروشی در مترو یا هرجای دیگر می‌کنند؟ بدون شک این قشر نه از سر شکم‌سیری و دلخوشی بلکه از سر نیاز برای زنده‌بودن می‌جنگند. قطعا اگر فردی حقوق مکفی یا به اصطلاح آب‌باریکه‌ای داشته باشد، امکان این نیست که برای به‌دست آوردن اندک‌درآمدی بیشتر، به حراست مترو یا تعزیرات حکومتی‌ها «هل من مبارز» بگوید یا خود را در معرض خطر رو در رو شدن با آشنایان و بستگان قرار دهد و نیش و کنایه‌های بعضی از مردم را به گوش جان بسپارد.

البته تردیدی در این نیست که دستفروشی عملی ناهنجار برای جامعه و زیان‌بار برای اقتصاد کشور است اما به نظر، راه‌حل این معضل نمی‌تواند ممنوع‌کردن فعالیت در مترو باشد؛ چراکه این دقیقا به نوعی مساوی با محروم‌کردن بسیاری از دستفروشان از حق حیات است.

اگر بیاییم به اصطلاح نان دستفروشان را آجر کنیم، تکلیف ارتزاقشان چه می‌شود؟ در شرایطی که تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار روز به روز درحال افزایش است و از طرفی با توجه به رکود اقتصادی در جامعه، دخل و خرج آنانی که شاغل هستند همخوانی ندارد، چه به روز دستفروشان خواهد آمد؟ البته شاید آن کسانی که می‌خواهند تردد دستفروشان را در مترو ممنوع کنند، به فکر شغل جایگزین برایشان هستند که در این صورت باید از آنان تشکر کرد.

2- درست سه ماه قبل از دستور اخیر فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران، معاون اجتماعی شهرداری گفته بود که «بر اساس دستور نیروی انتظامی کسی حق برخورد با دستفروشان را ندارد.» البته فرمانده یگان حفاظت دلایلی همچون تامین آسایش و امنیت مسافران، تسهیل تردد، جلوگیری از ارائه محصولات بهداشتی قاچاق، کاهش زمینه‌های اخاذی، کاهش آلودگی بصری و ممانعت از استفاده ابزاری از کودکان و زنان را از اهداف اجرای این طرح برشمرده است. این تغییر نگاه مسئولان - آن هم فقط ظرف 3 ماه - به فروشندگان بزرگ‌ترین فروشگاه متحرک زیرزمینی پایتخت در نوع خودش جالب است. اما این سوال مطرح است که در این سه ماه، امنیت و آسایش مسافران خدشه‌دار شده است یا به عبارت دیگر پدیده دستفروشی سه ماه است که در متروی تهران شیوع پیدا کرده است؟

3- گفته شده که 1.5 تا 3 میلیون تومان، میزان درآمد دستفروشان است؛ یعنی با استناد به گفته فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران مبنی بر اینکه بالغ بر 4000 نفر در مترو دستفروشی می‌کنند، متوسط گردش مالی این بازار زیرزمینی در ماه، چیزی حدود 9 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ به عبارتی اگر طبق گفته این مقام مسئول، یک دستفروش به طور متوسط ماهی دو میلیون و 250 هزار تومان درآمد داشته باشد، یعنی این فرد سه برابر یک فرد بیمه‌ای درآمد دارد که اگر این عدد واقعیت داشته باشد، احتمالا باید شاهد این باشیم که طی روزهای آینده تعداد دستفروشان از 4000 به 40 میلیون نفر افزایش یابد.

حالا قضاوت با شما!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۷:۵۷

خدا هيچ مردي را شرمنده زن و بچه اش نکنه، ممنون از ايسنا

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۸:۵۸

البته کاملا واضح است که بسياري از اين دستفروشان از روي ناچاري دست به چنين کاري ميزنند. ولي ما هر روز شاهد فروشندگاني با بيني‌هاي عمل شده و تيپهايي که نشاني از ناچاري و فقر در اونها نيست هستيم. البته درد بيکاري و مخارج کمرشکن مسائل کاملا واضحي هستند. ولي واقعا آلودگي صوتي و رفت و آمد اين افراد براي کساني که خسته و کوفته از سرکار برميگردند گاهي غير قابل تحمله. کاش حداقل اجناس بدردبخوري هم داشتند.مارکهاي تقلبي و خوراکيهاي بدون استاندارد...

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۲۰:۳۶

خيلي جالب و قابل تامل بود

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۳ ۰۱:۰۲

بسيار کار درستي کردن براي جمع آوري دستفروشان من خودم داخل ايستگاه مترو سعدي مغازه دارم و ماهي 4 ميليون تومان اجاره ميدم دستفروشهاي مترو باعث شدن 6 ميليون تومان لوازم آرايشي، 2 ميليون تومان دستبند و ... به من ضرر وارد شه و تمام جنسم رو بعد از چهار ماه موندن تو مغازه پس بدم اين درست نيست که ما با جون کندن مغازه اجاره کنيم و براي پاس کردن اجارمون زحمت بکشيم ، يه عده به صورت مجاني جنس مارو همون قيمت ما بفروشن و اجاره ندن و کاسبي ماهم خراب کنن و مارو تو فشار قرار بدن که مجبور شيم جنسمون رو مرجوع کنيم ، وقتي يکي سر جاش نشسته جنس رو ميارن جلوش راحت تبليغ ميکنن و ميفروشن مسلما فروش ما خيلي کم ميشه که داريم اجاره هم ميديم ، يه نمونش دستبند سنگي که من روزي حداقل 30 تا ازش ميفروختم الان که دستفروشا ميفروشن فروشم شده 2-3 تا در رووز ، ممنون از مسئولين که ريشه اين کار بدون سرمايه و اجاره (مفت خوري) رو دارن ميکنن

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۳ ۰۲:۱۱

دستفروشاي مترو بايد جمع آوري بشن اونا نظم و آرامش مترو رو به هم ريختن . آدمي که بيکار يا فقيره نبايد باعث سلب آسايش ديگران بشه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۴ ۱۰:۱۰

من خيلي کم با مترو تردد ميکنم، واقعا تعداد اين دستفروشا اينقدر زياد شده و مدام در حال توضيح براي فروش اجناسشون هستن که من صدايي که اعلام ميکنه در کدوم ايستگاه هستيم رو نميشنيدم، و واقعا باعث کلافگيم شده بود! تاکسي رو عليرغم هزينه بالا و مشکلات ترافيکي به مترو ترجيح ميدم.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۴۵

انقدر دست زياد شده که مترو فقط تره بار کم داره! سر و صداشون که روي اعصابه خيلي خوبه اگه جمع اوري بشن و شهرداري براشون يه جايگاه فروش در نظر بگيره ...

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۱۴:۱۹

چکارشون داريد بيچاره ها

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۶:۰۰

درباره اين موضوع چنتا نکته وجود داره البته سخن من راجب دستفروشاست نه متکديان که همه جا هستن نه فقط در مترو ،ريشه اين قضيه که فقط در فقر خلاصه ميشه اولا چرا مردم ازين دستفروشا خريد ميکنن چون قدرت خريد مردم پايين اومده و دنبال مواد مورد نياز باقيمت پايين تر هستن دوم اگر مغزه دارانمون سودشونو کم کنن همه چيز درست ميشه متاسفانه بيشتر اصناف ما سود بالارو هدف ميگيرن يه مثال ساده تو اين روزها گوجه فرنگيه طرف با وانت مياره دوهزار تو مغازه ميشه پنج هزار مطمئنا اون دستفروشم سود ميکنه اما ميوه فروش شما ميخواي چقدر روش بخوري قربونت

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۷:۱۷

چند نکته تامل برانگيز : ـ کالاهايي که دستفروشان عرضه ميکنند تنوع چنداني ندارند و جملگي از يک جنس و يک مارک و حتي يک قيمت هستند. و همگي آنها به صورت قاچاق وارد شده اند. در اين صورت نميتوان تصور کرد که جريان پنهاني اين دستفروشان را هدايت ميکند؟ ـ شمار زيادي از دستفروشان مرد مترو اهل مناطق مرزي هستند و با هم آشنايي دارند. بوجود آمدن اين شبکه قومي و فاميلي تصادفي است؟ ـ کيفيت اجناس مترو نازل و مشکوک است.مثلاً واقعاً معلوم نيست در آدامس يا فراورده هاي خوراکي نظير آن چه موادي به کار رفته. هيچ کنترلي بر آن نيست. ـ در مترو کرج ديدم کار بجايي رسيده که چاي هم ميفروشند! صندلي ها با اجناس پرحجم دستفروشان پر ميشود و کسي هم نيست که نظارت کند. گاهي سرهمين مسائل بين دستفروشان و مسافران درگيري پيش مي آيد. ـ بهتر نيست بجاي دلسوزي براي دستفروشان و طبق معمول سياسي کردن اين مسئله به فکر چاره باشيم و اين مسئله را به طور منطقي و درست حل کنيم؟