• یکشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94092212150

اظهارات مخالفان و موافقان طرح سنجش و پذیرش دانشجو

اظهارات مخالفان و موافقان طرح سنجش و پذیرش دانشجو

طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو علی‌رغم مخالفت‌های جدی تعدادی از نمایندگان و همچنین معاون وزیر علوم که به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی امروز حاضر شده بود، تصویب شد.

طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو علی‌رغم مخالفت‌های جدی تعدادی از نمایندگان و همچنین معاون وزیر علوم که به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی امروز حاضر شده بود، تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا صابری در موافقت با این طرح گفت که این طرح در راستای سیاست‌های کلی علمی و فناوری کشور تعیین شده و یکی از سیاست‌هایی که باید اصلاح شود پذیرش دانشجوست. این طرح به دنبال ثبات، هماهنگی و عدالت آموزشی است و به یکی از دغدغه‌های دانشجویان کشور پاسخ می‌دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این طرح سعی شده سیاست‌گذاری‌های حوزه آموزشی و پژوهش دانشجو از یک ثبات در زمان برخوردار باشد، اما باز هم وزرا و روسای دانشگاه‌های آزاد و دولتی عضو شورای مربوطه خواهند بود.

همچنین علیرضا خسروی گفت: این طرح نه آنقدر سیاه است که نتوان به آن رأی داد و نه آنقدر شفاف است که مشکلات را برطرف کند. مشکل کشور در تمام حوزه‌ها آمایش است. آیا توانسته‌ایم به این مسأله بپردازیم که چقدر دکترا و چقدر فوق لیسانس و در چه رشته هایی باید جذب کنیم؟ آیا بهتر نبود به جای این به ادغام وزارت بهداشت و آموزش می‌پرداختیم وضعیت پیام نور را مشخص می‌کردیم؟ به بورسیه‌ها و ظلمی که به آنها رفت می‌پرداختیم. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را مطالعه می‌کردند که کدام بیکارند و کدام دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان بیشتری را جذب بازار کار کرده‌اند؟

او سپس به نقطه قوت این طرح که ساماندهی و ایجاد وحدت رویه است اشاره کرد و گفت که این طرح، مسائل را ضابطه مند می‌کند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از بررسی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش از این طرح دفاع کرد و گفت: شیوه‌های مختلفی در جذب دانشجویان دکترا مطرح بوده بعلاوه دانشجویان برای ثبت‌نام باید پول‌های جداگانه‌ای پرداخت می‌کردند که این مسأله ضربه به قشر مستضعف و مناطق محروم است.

او افزود: سال گذشته 200 داوطلب که نمره قبولی بین یک تا سه به دست آوردند در رشته مورد نظر خود در مقطع دکترا پذیرفته نشده‌اند، 90 درصد داوطلبین رسماً اعلام کردند که سنجش بر اساس ملاک‌های علمی نیست.

زاهدی تأکید کرد: این طرح نه سیاسی است و نه جناحی و از ساماندهی بی‌نظمی‌ها، کم هزینه کردن آزمون برای داوطلبان و مشارکت جدی دانشگاه‌ها به عنوان نقاط قوت این طرح نام برد.

در ادامه، مجتبی شریعتی معاون وزیر علوم به نمایندگی از دولت با این طرح مخالفت کرد و گفت: مخالفت دولت نه به دلیل محتوا بلکه به دلیل ماهیت این طرح است. در شرایطی که سیاست دولت بر توسعه تمرکززدایی است، جهت‌گیری این طرح خلاف آن را نشانه رفته و اعتماد دانشگاه‌ها را خدشه‌دار می‌کند.

او ادامه داد: بعلاوه آزمون متمرکز قبلاً هم تجربه شده و این روند حکایت از تکرار برنامه ناموفق قبل است. همچنین محل تأمین اعتبار هم پیش بینی نشده است.

شریعتی در ادامه متذکر شد: آمارها نشان از کیفیت بهتر پذیرفته شدگان امسال دارد که این مسأله نشان دهنده اعتماد به دانشگاه‌هاست. از سوی دیگر در مقطع دکترا، نیاز به قدرت تشخیص و استنباط وجود دارد که این مسأله از طریق آزمون حاصل نمی‌شود.

نماینده دولت خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو در همه زیرنظام‌ها باید در چارچوب یک شیوه واحد صورت گیرد. در حالی که این طرح در کمیسیون بهداشت با اکثریت آراء رد شده است. از سوی دیگر ارائه این طرح نوعی موازی‌کاری با طرحی است که در جلسه شهریورماه سال 92 همین مجلس به تصویب رسیده. در این قانون نحوه پذیرش دانشجو برای همه مقاطع از جمله دکترا به تصویر کشیده شد.

شریعتی اضافه کرد: وزارت علوم طرح جامعی را تدوین ابلاغ نموده که پذیرش دانشجو در کارشناسی ارشد، متمرکز و در دوره دکترا در دو مرحله باشد. وزارت علوم شیوه جامع نظارت بر حسن اجرای برنامه خود را تدوین و ابلاغ کرده که طرح کمیسیون آموزش با این برنامه مغایرت دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت نیز با این طرح مخالفت کرد و از نمایندگان مجلس خواست طرح را به کمیسیون برگردانند تا با تعامل بیشتری با دانشگاه‌ها و وزارت علوم نقاط ضعف آن برطرف شود.

او گفت: 4.5 درصد از تعداد داوطلبانی که برای مقطع دکترا داوطلب می‌شوند را می‌توانیم جوابگو باشیم. این درصد در کارشناسی ارشد 22 درصد است که باعث می‌شود سالانه تعداد زیادی از دانشجویان به هندوستان، مالزی و آسیای میانه مراجعه کنند که در بازگشت وزارت علوم مجبور است که مدارک آنها را ارزیابی کند. خیلی از این مدارک قابل قبول نیست ولی وزارت علوم مجبور است به دلیل فشارهای سیاسی آنها را تأیید کند.

شهریاری افزود: پارادوکسی وجود دارد؛ از یک طرف دانشگاه‌ها مدعی هستند و از طرف دیگر برای دکترای آموزش محور 50 درصد و برای دکترای پژوهش محور 30 درصد نتیجه آزمون در نظر گرفته شده. نتیجه‌اش این می‌شود که خیلی از کسانی که در مناطق محروم مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفته‌اند مورد پذیرش مقطع دکترا قرار نمی گیرند. از یک طرف دیگر باید بخش غیردولتی را تقویت کنیم و دولت نیز باید بر روی آن نظارت داشته باشد. نمی‌ توان طرحی را ارائه بدهیم که کسی که قرار است آن را اجرا کند بگوید مشکل دارم و نمی‌توانم آن را اجرا کنم.

شهریاری در پایان متذکر شد: در کجای دنیا کشوری وجود دارد که همه دانشگاه‌های آن با یک کنکور دانشجو می‌پذیرند. با این کار انگیزه اساتید را می‌گیریم. این طرح قطعاً نکات مثبتی هم دارد اما نکات منفی‌اش بیشتر است.

به گزارش ایسنا، در پایان صحبت‌های مخالفان و موافقان، لاریجانی کلیات این طرح را به رأی گذاشت که نمایندگان با 104 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را تصویب کردند و مجلس وارد جزئیات طرح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha