• سه‌شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94091710233
  • خبرنگار : 71496

وزارت خارجه عراق: هنوز ترکیه را شریکی اساسی برای خود می‌دانیم

وزارت خارجه عراق: هنوز ترکیه را شریکی اساسی برای خود می‌دانیم

وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور هنوز ترکیه را شریکی اساسی برای خود می‌داند و می‌خواهد آنکارا هم پیمان واقعی‌اش باشد.

وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور هنوز ترکیه را شریکی اساسی برای خود می‌داند و می‌خواهد آنکارا هم پیمان واقعی‌اش باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای السومریه نیوز عراق گفت: اقدام اخیر ترکیه در اعزام نیروی زمینی به خاک عراق نقض حاکمیت ملی کشور و زیرپا گذاشتن اصول حسن همجواری است.

وی در عین حال با اشاره به تبادل گسترده تجاری میان دو کشور که به میلیاردها دلار می‌رسد اظهار داشت: عراق هنوز ترکیه را شریک اصلی خود می‌داند و می‌خواهد که ترکیه هم پیمان حقیقی این کشور باقی بماند.

جمال افزود: وزارتخانه سفیر ترکیه را در این رابطه احضار کرده و یادداشت اعتراضی به وی داده است.

وی ادامه داد: در روزهای آتی شاهد تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه خواهید بود و این وزارتخانه از جامعه جهانی خواهد خواست به تجاوز ترکیه که چندین بار تکرار شده، پایان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ترکیه تاکنون مشخص نکرده چرا این نیروها را به عراق اعزام کرده و ما در این خصوص از ترکیه توضیح می‌خواهیم.

سفیر ترکیه در بغداد نیز با تاکید بر اینکه نیروهای ترکی که وارد عراق شده‌اند نیروی جنگی نیستند، به خالد العبیدی وزیر دفاع عراقگفت که اعزام هرگونه نیرو به عراق متوقف شده و تمامی سربازانی که در مرزهای عراق هستند به ترکیه باز می‌گردند.

العبیدی که در دفتر خود میزبان سفیر ترکیه بود، به بررسی راه‌های دستیابی به راه حلی برای مشکل موجود میان دو کشور طبق قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری پرداخت.

در این دیدار العبیدی تاکیدکرد موضع‌گیری همیشگی عراق بر لزوم حفظ روابط تاریخی میان دو کشور بوده است و ترکیه باید گام‌های مثبت و عملی برای حل مشکل فعلی بیابد راه حلی که امنیت عراق را حفظ کند و به حاکمیت ملی این کشور احترام بگذارد.

سفیر ترکیه در عراق تاکید کرد: نیروهایی که وارد خاک عراق شدند هرگز سربازان جنگی نبوده و برای ماموریت جنگی اعزام نشده‌اند آنها دستور جنگ ندارند بلکه برای تامین امنیت و حمایت از پایگاه زرکان و مربیان و نیروهای تحت آموزش به این منطقه که خطرات تروریستی در آن بالاست، اعزام شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha