• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 94091307494

انتقاد یک استاد دانشگاه‌ از مصوبه کمیسیون آموزش

تنزل کیفیت و سود موسسات کنکور؛ پیامد ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی آزاد و دولتی

تنزل کیفیت و سود موسسات کنکور؛ پیامد ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی آزاد و دولتی

یک استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از متمرکزسازی آزمون‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد و دولتی با تصویب طرح یک فوریتی "سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی " در کمیسیون آموزش مجلس، گفت: تجربه نشان می‌دهد که هر چه به سوی تمرکز آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها پیش می‌رویم کیفیت گزینش تنزل پیدا می‌کند.

یک استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از متمرکزسازی آزمون‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد و دولتی با تصویب طرح یک فوریتی "سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی " در کمیسیون آموزش مجلس، گفت: تجربه نشان می‌دهد که هر چه به سوی تمرکز آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها پیش می‌رویم کیفیت گزینش تنزل پیدا می‌کند.

دکتر فروهر فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: تمرکز آزمون‌های ورودی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد و دولتی سیاست درستی نیست، زیرا اساس کار تحصیلات تکمیلی بر پژوهش استوار است و شناخت بهتر و دقیق‌تر از سوی خود دانشگاه‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: مقصد اصلی در پذیرش دانشجویان دکتری حفظ کیفیت است و سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها برای دانشجویانی است که توانایی پژوهش در سطح عالی را دارا هستند.

ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی گردش مالی به سوی موسسات و سازمان‌های کنکوری

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تمرکز آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی و آزاد در مقاطع ارشد و دکتری باعث می‌شود گردش مالی به سوی موسسات و سازمان‌های کنکوری برود، اظهار کرد: در حال حاضر بر طبق آمارها گردش مالی کلاس‌های کنکور با گردش مالی وزارت علوم برابر است.

فرزانه ادامه داد: مداخله موسسات کنکوری باعث می‌شود دانشجویان بر مبنای دانشی محدود گزینش شوند و کیفیت جایگاهی در گزینش آنان ندارد.

به گفته دکتر فرزانه، بررسی معدل دانشجویان در مقطع قبلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند بهتر از یک کنکور دو سه ساعته می‌تواند به کیفیت آموزشی کمک کند و از این طریق سرنوشت دوران تحصیلی دانشجو به یک جلسه دو سه ساعته ختم نمی‌شود.

این استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف در ادامه درباره ادغام آزمون‌های آزاد و دولتی نیز اظهار کرد: وقتی تنوع آزمون‌های ورودی مقطع ارشد و دکتری بیشتر شود، دانشجو اگر به هر دلیلی نتواند یکی از این آزمون‌ها را شرکت کند، این امکان را دارد که در آزمون دیگری شرکت کند.

فرزانه در مورد دغدغه‌های دانشگاه‌ها درباره پذیرش دانشجویان دکتری نیز گفت: دانشگاه‌ها تقاضای ادغام آزمون‌های ورودی این مقطع را ندارند و ادغام آزمون‌ها باعث تنزل کیفیت آموزش می‌شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها در پی افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دکتری نیز نیستند زیرا در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری افزون‌بر نیاز جامعه است.

این استاد تمام دانشگاه شریف در پایان از مسئولین خواست به جای ادغام آزمون ها ، در پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاه‌ها اطمینان کنند و کار را به کاردان بسپارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۲۵

اين طرح از مجلس بعيد بود، يعني چي، من دانشجو که مشمول سربازي هم هستم و اگه تو يک کنکور نتونم شرکت کنم زندگيم به باد ميره بايد برم سربازي. اين فرصت براي ما مهمه.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۷:۲۹

استاد بزرگوار امروز شما بهتر از هر کسي مي دانيد که سليقه اي عمل کردن دانشگاه در آزمون ها متعدد چه بلاي بر سر داوطلبان دکتري آورده است من خود زخم خورده يک ادبيات غلط در دانشگاهي هستم که علم در مقابل تصميم علمي پشه اي ارزش ندارد و چند نفر هستند که بر اساس سلايق خود عمل مي کنند و کاري به با سواد و بي سواد ندارند بنابراين سپردن آزمون و پذيرش دانشجوي دکتري به دانشگاه ها باز هم به بي عدالتي و سليقه بازي کمک دو چندان مي کند