• یکشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94090804982
  • منبع : نمایندگی البرز

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی:

فعالیت‌های پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی باید تخصصی شود

فعالیت‌های پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی باید تخصصی شود

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، هر واحد جهاد دانشگاهی در کشور باید متناسب با مزیتی که دارد، فعالیتی تخصصی داشته باشد.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، هر واحد جهاد دانشگاهی در کشور باید متناسب با مزیتی که دارد، فعالیتی تخصصی داشته باشد.

عبدالرضا حاجیلری در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: هدف از نشست رؤسا و معاونین پژوهشی واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی این است که درباره تخصصی شدن فعالیت برخی از واحدهایی که تاکنون در حوزه پژوهش در یک زمینه شاخص نشده‌اند، تبادل نظر و گفت‌وگو شود.

حاجیلری افزود: این گردهمایی می‌تواند با ایجاد تعامل و انتقال تجربه در بین این واحدها، به واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های یافتن زمینه کار، پژوهش کردن و پرورش دادن ایده‌های علمی به منظور تجاری‌سازی ایده کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند تا فرایند الگوی تخصصی شدن کارکرد را به این واحدهای در حال توسعه منتقل کند.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: واحدهایی که در این جلسه حضور دارند، عمدتاً استانی هستند و روند نشست بدین صورت است که خود این واحدها هم موانع و مشکلاتشان را بیان می‌کنند و هم راهکارهای خود را در انتخاب و فعالیت در یک زمینه تخصصی بیان می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، تخصصی کردن فعالیت واحدها حداقل در یک زمینه مشخص است و امیدواریم با تعامل و انتقال تجارب در چنین جلساتی در تحقق این هدف برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی مؤثر باشیم.

حاجیلری به معیار گزینش واحدهای حاضر در این جلسه اشاره کرد و گفت: واحدهای حاضر در این جلسه، واحدهایی هستند که از ساختار پژوهشی قوام یافته‌ای برخوردار نیستند، در یک حوزه مشخص پژوهشی شاخص نبوده و از نیروهای انسانی زیادی نیز برخوردار نیستند که آنها را تحت عنوان واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی نامگذاری کرده‌ایم.

وی افزود: این واحدها در استان محل استقرار خود چندان شناخته شده نیستند و تاکنون به عنوان مجموعه‌ای که می‌توانند پاسخگوی نیازهای منطقه خود باشند، مطرح نشده‌اند؛ به همین دلیل برای رفع این معضل، چنین جلسه‌ای با پیشنهاد خود واحدهای در حال توسعه برگزار شده است.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه هر استان در یک زمینه مزیت‌های مناسبی دارد، خاطرنشان کرد: تلاش ما در هدف چهارم برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی بر این است که فعالیت واحدهای هر استان بر اساس ظرفیت‌های قوی و نیازهایی که دارد در همان زمینه، تخصصی و شاخص شود.

حاجیلری افزود: به عنوان مثال اگر استانی در زمینه کشاورزی از پتانسیل خوبی برخوردار است، واحد جهاد دانشگاهی آن استان در زمینه کشاورزی فعالیت قوی داشته باشد و یا در زمینه‌های صنعت، معدن و یا نفت و انرژی نیز به همین ترتیب عمل شود.

وی مثال‌هایی را در این زمینه بیان و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه استان گیلان در حوزه محیط زیست و یا منابع طبیعی و استان خوزستان در حوزه نفت و تجهیزات نفتی از پتانسیل بالایی برخوردارند که می‌توان بر این زمینه‌ها در واحدهای جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

حاجیلری افزود: البته این تصمیم و روند به متخصصین و نیروهای انسانی موجود در واحدهای در حال توسعه هر استان نیز توجه دارد.

وی در پاسخ به چگونگی نقش‌آفرینی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی در پیشبرد این هدف و شاخص‌سازی حوزه پژوهشی واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی گفت: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی وظیفه سازماندهی و برقراری ارتباط و تعامل بین واحدها را بر عهده خواهد گرفت.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: علاوه بر این، دفتر مرکزی تلاش خواهد کرد تا از نظر مالی، علمی، تشکیلاتی و تسریع در روند صدور برخی مجوزهای مورد نیاز برای پیشبرد تخصصی شدن حوزه پژوهشی واحدهای در حال توسعه، از این واحدها حمایت به عمل آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha