• شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94090704108
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نگاهی به آسیب تکدی‌گری در کاشمر؛

هنر گدایی و ذائقه گداپروری

هنر گدایی و ذائقه گداپروری

ایسنا/خراسان رضوی آسیب‌‏های اجتماعی در گذر زمان از قافله عقب نمی‌‏مانند، بلکه تغییر شکل می‌‏دهند و گام‌به‌گام با جامعه پیش می‌‏آیند.

آسیب‌‏های اجتماعی در گذر زمان از قافله عقب نمی‌‏مانند، بلکه تغییر شکل می‌‏دهند و گام‌به‌گام با جامعه پیش می‌‏آیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، تکدی‌گری یکی از آسیب‌های اجتماعی است که به فراخور زمان تغییر شکل داده است؛ از نسخه به دستان نزدیک داروخانه‌‏ها تا اسپند دودکن‌‏ها و بانوانی که چهارراه و چراغ قرمز را غنیمت می‌شمرند. به اینها مواردی را باید افزود؛ از جمله افراد معتادی که به درب منزل شهروندان مراجعه می‌‏کنند و تقاضای پول و کمک نقدی دارند یا کولی‌‏ها و آوازخوان‌ها.

اگرچه نهادهای مختلف در سال‌‏های اخیر شیوه‌‏های گوناگون تبلیغات را به‌کار گرفته‏‌اند تا مردم را قانع کنند که پول دادن به متکدیان تنها به ترویج این آسیب اجتماعی دامن می‌‏زند و روش‌‏های مناسب‌‏تری برای کمک به نیازمندان وجود دارد، اما چندان توفیقی در این مهم حاصل نشده است. این در حالی است که اگر متکدیان و مردم بدانند که تکدی‌‏گری بنا به مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‏‌شود شاید در برخورد با این پدیده به گونه‌‏ای دیگر رفتار کنند.

هرچند در کاشمر با مافیای تکدی‏‌گری مواجه نیستیم، اما همان تعداد متکدیان موجب زشت شدن چهره شهر و بی‏‌نصیب ماندن نیازمندان حقیقی از مساعدت‏‌های مردمی می‌‏شوند. اگرچه نهاد متولی برای کمک به نیازمندان در کشور ما کمیته امداد است، اما برخی از نیازمندان که به کمک‌‏های این نهاد قانع نیستند، به تکدی‌‏گری روی می‏‌آورند.

مبارزه با مسئله تکدی‌‏گری باید با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی صورت گیرد؛ به طوری‏ که بنا به گفته رئیس بهزیستی کاشمر شکل این همکاری به این صورت است که قوه قضائیه مسئول بررسی و صدور حکم در رابطه با متکدیان است، نیروی انتظامی وظیفه جمع‌‏آوری متکدیان را از سطح شهر دارد و شهرداری باید آنان را اسکان موقت دهد و بهزیستی نیز پس از دسته‌‏بندی این متکدیان اگر افرادی مرتبط با جامعه هدف سازمان باشند مثلاً متکدی معلول، فرزند بی‏‌سرپرست، زن بی‏‌سرپرست فاقد بستگان و... باشد ساماندهی آنها را برعهده می‌‏گیرد.

علی‌رضا حق‌جو، رئیس بهزیستی کاشمر، در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: در کاشمر مشکل اصلی، جمع‌آوری متکدیان است که متولیان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‏‌کنند و از آن‌جا که تا حالا به این مهم نپرداخته‌‏اند، انجام این کار را از یاد برده‏‌اند.

وی افزود: مسئولان اداره امور شهر، موظف به جمع‌‏آوری متکدیان هستند، اما عملاً اقدام اجرایی در این خصوص صورت نمی‌‏گیرد.

به گفته حق‌جو در کاشمر با متکدیان غیربومی مواجه نیستیم، بلکه اغلب متکدیان بومی و دارای خانواده هستند و در شرایط عادی زندگی به سر می‌‏برند، اما به تکدی‌‏گری به عنوان یک حرفه نگاه می‌‏کنند.

وی ادامه داد: اگرچه نگاه حرفه‌‏ای به تکدی‌‏گری خود جرم است و مسئولان قضایی بارها در جلسات مختلف اعلام کرده‌‏اند با متکدیان حرفه‌‏ای برخورد نموده و بازداشت کرده و از آنها تعهد می‌‏گیرند، اما عملاً اقدام اجرایی خاصی صورت نگرفته است.

حق‌جو اضافه کرد: شاید به همین خاطر است که جلوی اغلب مساجد شهرمان در اوقات برپایی نماز جماعت، یا در روزهای جمعه و در محل مصلا همواره با متکدیانی مواجهیم که با جلب ترحم مردم تقاضای کمک می‌‏کنند و حتی به شکل حرفه‌‏ای و تخصصی و در عین دارا بودن وضع مالی خوب، گدایی را کاری در ردیف سایر مشاغل مثل خرید و فروش و کارهای تولیدی به حساب می‌‏آورند.

وی افزود: البته در میان کمک‌‏دهندگان هم عده‌‏ای بر اساس وظیفه شرعی به فقرا و مستمندان کمک می‌‏کنند و گروهی آن را وظیفه انسانی و نوع‌دوستی می‏‌دانند و گروهی کمک‏‌های خود را با نیت نذر و صدقه انفاق می‌‏کنند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر اظهار کرد: با توجه به باورهای دینی ما و توصیه بزرگان در صدر اسلام، کمک به متکدیان بسیار توصیه شده زیرا نهاد و مؤسسات حمایتی به شکل سازمان‌‏یافته امروزی وجود نداشتند، اما در حال حاضر با وجود این نهادهای حمایتی، اگر قرار است خیرین به افراد کمکی کنند، نیازمند این است که در مسیری هدایت شده و به افراد مستحق و نیازمندان واقعی کمک‏‌های خود را از طریق نهادهای حمایتی اعطا نمایند.

با این تفاسیر برای برخورد و مبارزه با پدیده تکدی‌‏گری، فرهنگ‏‌سازی مهم‏ترین راه است. در این راستا با آشنایی جامعه با تبعات مختلف تکدی و جلب مشارکت مردم در مبارزه با این پدیده، آنان در می‌‏یابند که به موجب تکدی، فرد متکدی بدون ارائه خدمتی از دسترنج دیگران بهره‏‌مند می‌‏شود و زندگی می‌‏گذراند. در واقع متکدی فردی از افراد جامعه است که نه صاحب حرفه است و نه در تولید اجتماعی مشارکت دارد، بلکه همواره با شگردهای متنوع، طفیلی و زائده اجتماعی می‌‏شود.

از این‌‏رو لازم است یک دستگاه مشخص به عنوان متولی برخورد با پدیده تکدی‌‏گری باشد تا در سایه سیاست‏گذاری واحد نتایج خوبی کسب شود در غیر این‌صورت به گفته رئیس بهزیستی کاشمر و سایر صاحب‌نظران این مشکل فرهنگی باعث می‌‏شود متکدیان به تکدی‏‌گری به عنوان یک حرفه نگاه کنند و گاه درآمد آنها از اقشار متوسط جامعه بیشتر باشد!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha