پس از صحبت از نهایی شدن قرارداد مربوط به فاینانس برقیسازی خط ریلی تهران- مشهد حالا مدیرعامل راهآهن اعلام کرده در جریان سفر هیات روس به تهران برنامه جدید برای برقیسازی یک خط ریلی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته که مانند برنامه قبلی در شمال شرق کشور خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، مدیرعامل راهآهن چند ماه قبل اعلام کرده بود در شرایطی که راهآهن شهر گرگان به عنوان یکی از قدیمیترین خطوط ریلی کشور شناخته شده و در حال حاضر نیز تردد بسیاری بر روی آن صورت میگیرد اما از نظر زیرساختی اوضاع مناسبی ندارد و حتی میتوان بعضی از پیچهای آن را با دست باز کرد.
در طول ماههای گذشته راهآهن تلاش کرد با در نظر گرفتن بخشی از منابع اعتباری خود خطوط ریلی قدیمی که نیاز به بازسازی جدی دارند را در دستور کار خود قرار دهد اما با توجه به محدودیت و البته محوریت راهآهن جنوب نسبت به دیگر خطها بنا شد بحث نوسازی راهآهن گرگان به آینده موکول شود.
حالا و پس از انجام دیدارهای اقتصادی در حاشیه سفر پوتین به تهران، مدیرعامل راهآهن اعلام کرده یکی از اصلیترین پروژههایی که درباره آن تصمیمگیری شده نوسازی یکی از خطوط آهن اصلی کشور در شمال شرق است.
طبق اعلام پورسیدآقایی، خط آهن قدیمی گرمسار- ساری- گرگان- اینچهبرون که بخش عمدهای از آن قدمتی 80 ساله دارد بنا شده با فاینانس یک میلیارد و 200 میلیون دلاری روسها برقی شده و در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل راهآهن همچنین گفته با اجرایی شدن این طرح میتوان به عریض شدن تونلها و بهبود شرایط زیرساختی ایستگاهها نیز فکر کرد که این موضوع راهآهن گرمسار- اینچهبرون را به یکی از مدرنترین خطوط ریلی کشور تبدیل میکند. هرچند مشخص نیست پیمانکار اصلی این پروژه ایرانی یا خارجی خواهد بود اما اعلام شده بحث مربوط به تامین لوکوموتیو برای این خط برقی با استفاده از توان شرکتهای داخلی پیگیری میشود.
با اجرایی شدن این طرح دومین برنامه برقیسازی خطوط ریلی در کشور کلید میخورد که این تجربه نیز مانند تجربه تهران- مشهد باید با فاینانس خارجی اجرایی شود.
انتهای پیام
نظرات