• دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 94080401269
  • منبع : نمایندگی مرکزی

معاون پارلمانی وزیر علوم:

نیازمند دانشگاهی کارآفرین، ماموریت‌محور و مولد دانش هستیم

نیازمند دانشگاهی کارآفرین، ماموریت‌محور و مولد دانش هستیم

معاون پارلمانی وزیر علوم با بیان اینکه نیازمند دانشگاهی کارآفرین، ماموریت‌محور و مولد دانش که معطوف به حل مسئله باشد هستیم، گفت: حداقل در اراک به تعداد واحدهای صنعتی بالغ بر 3300 مسئله وجود دارد که باید به کمک دانشگاه رفع شود.

معاون پارلمانی وزیر علوم با بیان اینکه نیازمند دانشگاهی کارآفرین، ماموریت‌محور و مولد دانش که معطوف به حل مسئله باشد هستیم، گفت: حداقل در اراک به تعداد واحدهای صنعتی بالغ بر 3300 مسئله وجود دارد که باید به کمک دانشگاه رفع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، دکتر محمد روشن در آئین تودیع و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اراک اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اراک ماموریت محور است و کاملا متناسب با ماموریتش حضور جغرافیایی دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی این دانشگاه زمینه و بستر مناسب برای توسعه وجود دارد.

روشن با بیان اینکه سند توسعه ای دانشگاه صنعتی اراک باید به سرعت تهیه و تنظیم شود، افزود: این سند باید بر اساس سندهای توسعه پنج ساله و سند آمایش آموزش عالی که به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهند رسید، تدوین شود و استادان، اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاهی باید بر اساس سندهای توسعه ای، رصد شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم بیان کرد: سندهای توسعه‌ای می‌بایست حاصل گفت‌وگوهای علمی گروه‌های علمی، تک تک اعضای هیات علمی و کارشناسان بوده و در نهایت به اسنادی قابل اجرا و منعطف تبدیل شوند.

روشن با ذکر یک مثال گفت: دانشگاه شهید بهشتی یک دانشگاه صنعتی نیست اما رتبه آن در ارتباط با صنعت در رصدهای بین المللی 200 است و این رتبه خوبی است، البته بخشی از اینکه این دانشگاه توانسته ارتباط با صنعت را به رتبه 200 برساند حاصل پژوهش‌هایی است که در حوزه هسته‌ای انجام داده است که بهای آن را با تقدیم شهید دکتر مجید شهریاری به جامعه علمی کشور پرداخت کرده است.

وی افزود: در چند سال اخیر پژوهش‌های بسیار خوب، قوی، علمی و صلح‌آمیزی در راستای دانش هسته ای در این دانشگاه انجام شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم گفت: جایگاه دانشگاه صنعتی اراک در حال حاضر باید براساس رصدهای بین‌المللی و بررسی‌های مراکز علمی بین المللی مشخص شده و در نهایت جایگاه این دانشگاه در جهان مشخص شود.

روشن با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اراک در حوزه مقاله های علمی و پژوهشی بویژه در حوزه مقاله های بین‌المللی رو به رشد است، گفت: سرانه تولید مقالات این دانشگاه 1.1 درصد، سرانه تولید مقالات داخلی آن 0.56 درصد و سرانه تولید مقالات خارجی این دانشگاه نیز 1.1 درصد است، اما طرح های تحقیقاتی این دانشگاه از سال 91 تا 93 رو به تنزل است.

وی بیان کرد: این دانشگاه سال 91 را با 61 طرح تحقیقاتی آغاز کرد و در سال 93 بر اساس آمار وزارت علوم ، این تعداد به 30 طرح تحقیقاتی رسیده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم، رئیس سابق دانشگاه صنعتی اراک در سخنانی اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اراک از سال 67 که فعالیت خود را آغاز کرد همواره مسیر رشد و توسعه را پیش رو داشته است.

دکتر عباس پاک افزود: اگرچه قرار گرفتن این مجموعه در حاشیه و ذیل یک برنامه دانشگاه بزرگ مثل دانشگاه علم و صنعت تهران باعث شده بود که این مجموعه آنطور که شایسته یک استان صنعتی و اراک به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور، رشد و توسعه پیدا نکند، اما تاثیرگذاری این مجموعه به صورت کیفی در حوزه آموزش عالی در قالب توسعه مدیریت علمی و کمک به صنایع استان بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

وی گفت: در طول 27 سال گذشته با نگاه به تاریخچه این مجموعه، نقش اساسی این مجموعه را به عنوان یک مجموعه تخصصی در استان شاهد بوده ایم.

پاک ادامه داد: در سال 90 با استقلال این مجموعه از دانشگاه علم و صنعت ایران و ارتقاء و تشکیل دانشگاه صنعتی اراک فصل جدیدی پیش روی این مجموعه باز شد تا دانشگاهی شکل بگیرد که در خور و شایسته استان صنعتی مرکزی باشد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: از سال 90 این ظرفیت ایجاد شده است که بتوانیم به عنوان یک دانشگاه تخصصی در استان مرکزی نقش ایفا کنیم.

وی ضمن تاکید بر برنامه‌مند بودن و هدفمند بودن این مجموعه گفت: همانطور که در ابتدای شکل‌گیری این مجموعه رشته‌هایی که برای پذیرش دانشجو انتخاب شده یود با برنامه و با توجه به نیاز استان و کشور پیش بینی شده بود، برنامه ریزی هایی که دانشگاه برای ادامه فعالیت‌هایش انجام داد نیز بر اساس نیاز آموزش عالی استان و کشور بوده است.

دکتر پاک توسعه کیفی و تخصصی آموزش عالی را به عنوان یکی از اهداف اصلی و مهم دانشگاه صنعتی اراک عنوان کرد و افزود: تلاش شد تا زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی فراهم شود.

وی با بیان اینکه در کنار تلاش گسترده‌ای که انجام شد تا ساختار اداری شکل بگیرد، توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی نیز صورت گرفت، توضیح داد: اولین قدم مهمی که دانشگاه در این زمینه برداشت جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه بود که امروز تعداد این اعضا دو و نیم برابر بیش از سال 90 است و با توجه به برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 94 این مجموعه با توجه به استانداردها به ازای 20 دانشجو یک عضو هیات علمی خواهد داشت.

دکتر پاک اجرای توسعه تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز استان را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در چند سال گذشته برشمرد و گفت: در سال 90 در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو نداشتیم و در حال حاضر در هفت رشته مختلف در این مقطع پذیرش دانشجو داریم.

وی بیان کرد: برخی رشته‌های ارشد برای اولین بار است که در استان مرکزی در حوزه فنی و مهندسی پذیرش دانشجو دارد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اراک گفت: ایجاد مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، دفتر هماهنگی بین دانشگاه‌ها و صنایع در این دانشگاه زمینه‌ای را فراهم کرده است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه تقویت شود.

وی گفت: با تعامل سایر دانشگاه‌های دولتی استان، برنامه‌ای را دنبال کردیم تا توسعه آموزش عالی در استان به صورت هدفمند صورت گیرد و از موازی‌کاری پرهیز شود و با توجه به ظرفیت‌های هر یک از دانشگاه‌ها رشد و توسعه را شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، در این آیین دکتر عباس پاک تودیع و دکتر محسن نجفی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اراک معارفه شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن نجفی سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اراک، با بیان اینکه آموزش، پژوهش و کارآفرینی در زنجیره ای منسجم باید یک بلوک از اکوسیستم کارآفرینی بوده و نقش اقتصادی دانش را تدوین کنند، تصریح کرد: بر این اساس دانشگاه صنعتی اراک نیز برنامه ها را در این راستا تدوین در قالب آن حرکت می کند.

نجفی ضمن تاکید بر اینکه آموزش کیفی می تواند مبنای پژوهش باشد، توضیح داد: بر این اساس کیفیت بخشیدن به آموزش از جمله برنامه های تدوین شده این دانشگاه است. پژوهش ماموریت گرا را هدف قرار داده ایم و کارآفرینی مبتنی بر تولید فناوری و تجاری سازی نیز از جمله اهداف این دانشگاه است.

وی ضمن تاکید بر مولفه های کارآفرینی، گفت: در حال طراحی سیستمی در دانشگاه های استان هستیم که بتوانیم کارآفرینی را در کنار آموزش و پژوهش نهادینه کنیم و این حلقه ها به نحوی به هم متصل شوند که پاسخگوی نیازهای واقعی صنعت باشند.

نجفی با اشاره به اینکه تجاری سازی به حوزه علوم انسانی بر می گردد، افزود: اگر تغذیه ای از حوزه علوم انسانی در بخش تولیدات فناوری نداشته باشیم تجاری سازی معنا پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه به موضوع ارتباط با صنعت نیز برنامه ای نگاه می کنیم، گفت: چنانچه موضوع ارتباط با صنعت را بارها و بارها تکرار کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. در زنجیره اقتصادی اکوسیستم تولید ثروت از دانش، باید جایگاه خودمان را بشناسیم و نهادهای آن را ایجاد کنیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی اراک در ادامه تصریح کرد: در حق دانشگاه های استان اجحاف شده است چراکه سرمایه گذاری های بزرگی در سطح استان از نظر صنعتی انجام شده اما به تناسب آن آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در بخش فنی مهندسی و حتی بخش کشاورزی ایجاد نشده است.

انجمن R&D صنایع در حال شکل گیری است

وی گفت: تفاهم نامه ای با دانشگاه صنعتی اصفهان برای تقویت R&D صنایع استان منعقد شده است.

نجفی با بیان اینکه قائل به تخصصی بودن و خوشه بندی نیازهای استان هستیم، گفت: ذیل R&D به دنبال این هستیم که با تعامل دانشگاه صنعتی اراک و سایر دانشگاه ها، مولفه های تحقیقاتی و کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان را در بستر دانشگاه ها ایجاد کرده و خروجی دانشگاه ها را برای پاسخگویی به نیازهای صنعت شکل دهیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی اراک ضمن تاکید بر اینکه امروز در فرصت های پس از تحریم تهدیدهایی هم نهفته است، تصریح کرد: وظیفه دانشگاه کمک به اقتصاد تولیدمحور و احیای ظرفیت های خوابیده صنعت و ایجاد نوآوری، خلاقیت و تزریق فناوری به این بخش است.

وی دانشگاه صنعتی اراک را اولین دانشگاهی که دارای سند توسعه است، عنوان کرد و گفت: در هیات امنای دانشگاه کلیات برنامه جامع به تصویب رسیده است و بحث نهایی شدن توسعه نیز منوط به نهایی شدن برنامه ششم توسعه است.

نجفی افزود: تلاش داریم اهداف کمی و کیفی دانشگاه را طی یک برنامه پنج ساله با برنامه عملیاتی یک ساله که در زیر بخش های دانشگاه در حال تبیین است، تدوین کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه حرکت این دانشگاه برنامه محور و بر اساس نیاز است، گفت: دانشگاه کارآفرین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۸:۵۹

بعد از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد خواسته ها و انتظارات برحق زيادي از دانشگاه ها از طرف عزيزان مسئول و مديران محترم مطرح شده و ميشود.ولي اين خواسته ها از کدام دانشگاه است؟وقتي اعضاء دانشگاهي در چند سال گذشته شاهد خانه نشيني همکاران خود بخاطر فعاليتشان بوده اند و هيچ کسي هم حمايت نکرد - چرا بايد خود را در دردسرهاي جديد گرفتار کنند؟ وقتي وزارتخانه نميتواند مشکلات جاري و اداري دانشگاه ها از قبيل مشکلات دانشجويي و ستاره ها و خانه نشيني و بازنشستگي تحميل شده به اعضای علمي با تجربه و مورد تائيد وزارت علوم را حل کند و در دو سال گذشته هم موفق به حل آنها نبوده است چگونه ميخواهد برنامه هاي مورد نظر خود را پيش ببرد؟ به نظر ميرسد که اصلاح وضعييت دانشگاه ها پيش شرط مشارکت دانشگاهيان در برنامه هاي توسعه کشور باشد.