• دوشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94072717472
  • خبرنگار : 71467

اقساط احتمالی وام 25 میلیونی خودرو

اقساط احتمالی وام 25 میلیونی خودرو

در حالی هنوز جزئیات کاملی از سیاست اعتباری بانک مرکزی برای تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو اعلام نشده است که برآوردی از میزان اقساط و سود احتمالی پرداختی برای این وام حاکی از الزام دریافت کننده تسهیلات به بازپرداخت حدود 1.5 تا دو برابری رقم دریافتی است.

در حالی هنوز جزئیات کاملی از سیاست اعتباری بانک مرکزی برای تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو اعلام نشده است که برآوردی از میزان اقساط و سود احتمالی پرداختی برای این وام حاکی از الزام دریافت کننده تسهیلات به بازپرداخت حدود 1.5 تا دو برابری رقم دریافتی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در شرایطی به نظر می‌رسد که وام 25 میلیون تومانی که اخیرا رییس کل بانک مرکزی از آن به عنوان شرایط خاص برای خرید خودرو یاد کرده از نیمه دوم آبانماه برای فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار گیرد که در مجموع با طول دوره و سود تعیین شده برای بازپرداخت، خریدار باید بیش از 40 میلیون تومان بابت دریافت این تسهیلات پرداخت کند.

آنطور که سیف عنوان کرده این تسهیلات تا 80 درصد و حداکثر تا 25 میلیون تومان قیمت خودرو را تامین کرده و با دوره هفت ساله پرداخت می شود.

اما موضوع اصلی به میزان سود برای بازپرداخت تسهیلات بر می گردد. طبق گفته رییس کل بانک مرکزی شرایط سود وام 25 میلیون تومانی به گونه‌ای است که نرخ مورد نظر 16 درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکتهای خودروساز اجرا می شود که اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودروساز با نرخ 16 درصد تنزیل و خریداری می شود بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ 14 درصد تامین می‌کند.

بنابر این اگر در نهایت وام 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد در اختیار خریدار قرار گیرد ، وی باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان تسویه می شود. بر این اساس برای تسهیلات 25 میلیون تومانی باید حدود 17 میلیون تومان سود پرداخت شود.

ولی در سوی دیگر سود تسهیلات 25 میلیون تومانی این احتمال هر چند ضعیف نیز مطرح است که اگر سود ارائه شده به خودرو ساز 16درصد بود و قرار باشد که در نهایت تسهیلات با نرخ 21 درصد یعنی سود عقود مبادله ای به مشتری پرداخت شود آنگاه در یک دوره هفت ساله ، خریدار باید ماهانه 570 هزار تومان قسط پرداخت کند.این در حالی است که با سود 21 درصد، وام 25 میلیون تومانی با مجموع حدود 48 میلیون تومان بازپرداخت خواهد شد. از این رو خریدار باید در ازای 25 میلیون تومان وام 23 میلیون تومان سود برگرداند.

در عین حال که طبق مصوبه اردیبهشت ماه امسال باید وام 15 میلیون تومانی فعلی خودرو با سود 21 درصد و مدت بازپرداخت سه ساله در بانک‌ها ارائه شود که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد این تسهیلات در تعداد کمی از بانکها و اغلب با سود 27 درصد قابل پرداخت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۰:۴۶

واقعا طرح خنده داريه اکثريت مردم نون شب ندارن بخورن از کجا بيارن ماهي 570 هزار تومن قسط بدن اونم براي يه ماشين بي کيفيت داخلي

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۴۰

اين اااااست مشتري مداري... فقط ايران بايد با کل دنيا فرق داشته باشه...

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۰:۵۱

خيلي عالي . بشيينن تا بياييم ماشين بخريم اين هم با اين سود كلان . خيلي نقشه خوبي بانك مركزي كشيده توي اين بازار خراب خودرو .

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۰:۵۷

تو اين مرحله هم باز فکر سودن!!! حداقل دیگه اين وام رو بدون بهره ميدادن، اونوقت مردم شايد تشويق ميشدن.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۳

دوست عزيز. در صورت پرداخت وام با نرخ 16 درصد, سود کلي تعلق 14 ميليون تومان ميشه و نه 17 ميليوني که شما گفتي اگر هم سود 21 درصد باشه با فرض درست بودن همه محاسباتي که انجام داديد و به مبلغ کلي 48 ميليون رسيديد, مبلغ سود پرداختي 23 ميليون تومان ميشه و نه 18 ميليون تومان لطفا در محاسبات دقت بفرماييد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۳

مثل اينکه بانک مرکزي بجاي اينکه سمت مردم غش کنه سمت بانکها غش کرده - 41 ميليون کجا 25 ميليون کجا

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۷

مگه يه کارگر چقدر درمياره 500 تومنشم بده پاي پرايد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۸

ما مي گيم قيمت بياد پايين و کيفيت بياد بالا شايد خريديم اينها ميان چه ابتکارهايي ميدن!!! کدام آدم عاقلي مياد به مدت هفت سال ماهي 600 هزار تومن خودشو بدهکار کنه با اون ماشينهاي بي کيفيت و بعدش بياد براي اونها سود 16 درصد هم بده و يه 405 فسيل شده بخره 41 وام + 5 ميليون پيش پرداخت. يعني بعد از 70 سال از اون ماشينم چيزي نمي مونه. بابا بريد دنبال فناوري و خودروهاي روز و مديران کارآمد و جمع کردن ريخت و پاشهاو...

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۳۱

من براي پولي که در ميارم زحمت ميکشم. پوستم کنده ميشه. اونوقت بيام پولم رو بريزم تو جوب؟ تا اين کيفيت و قيمت وجود داره نمیشه هزینه کرد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۳۸

بانک مرکزي از آب گل آلود ماهي ميگيره اين وسط. صداشو در نياريد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۴۳

25ميليون ميدند .41 ميليون بايد بديم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۵۵

چرا بايد بالاي 20درصد سود بديم و خودرو بي كيفيت را بخريم. 25 ميليون ميدن 42ميليون ميگيرن

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۵۵

اين طرح براي حمايت از مردم و مصرف کننده نيست. اين طرح فقط و فقط براي حمايت از خودروساز و سيستم بانکي و مالي کشوره.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۰۴

بعد از آن همه کش و قوس نتيجه اش اين شد که پرايد را از قيمت 21 ميليون تومان به 41 ميليون تومان در ظرف 7 سال رسانديد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۱۹

http://isna.ir/fa/news/94072717368/14-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%88-%D8%B2%D8%AE%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3 واقعآ هر روز شاهد اين صحنه هاهستيم و هيچ کاري از دستمان برنمياد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۳

خب اين طرح دلال پسند هم مبارك خودتون، تازه بانكها براي هر سال يه پول جداگانه كارمزد اجرايي هم ميگيرن كه هفت سالش ميشه کلی

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۶

خواجه در بند نقش ايوان است

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۳:۳۰

باسلام واقعادستشون دردنكنه زحمت كشيدن. لااقل يك بار از دوش مردم برداريد نه تا زنده است وام بده

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۳:۳۸

يعني پرايد 20ميليوني ميشه 42ميليون؟ به صرف نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۶:۴۶

پرايد از 7ميليون شد 21ميليون حالا ميشه 41ميليون براووووووووبااين فکر

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۶:۵۶

نگاه کنيد حتي يک نفر هم نظر مثبت نداشته نسبت به اين اقدام

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۹:۰۶

سلام ...اين نقشه و طرح خودروسازهاست . راه فقط نگرفتن اين وامه تا خودرو ساز فکر اساسي بکنه و اينقدر دست تو جيب ملت نکنه ...

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۹:۲۹

دستتون درد نکنه يعني 25 مليون واسه يه پژو که 35 مليون ــه و 10 مليون هم خودمون بديم ، آخر کار که اقساط تموم شد ميشه 52 مليون ميشه . منصفانه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۲۳:۱۸

واقعا چي حساب ميشيم ما؟؟ عجب لطفي!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۲۳:۵۲

احتمالا ربا نيست؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۰۱:۰۰

اتفاقا بر خلاف نظر دوستان اين طرح به نفع مردمه تا بانک مرکزي، چون در حقيقت تا دو سال داريم 500 تومن ميديم بعدش که ديگه با اين ميزان تورم 500 تومن چيزي نيست، البته فکر نکنم بانک مرکزي با نرخ سود 16% وام بده، شما هم به جا الکي حرف زدن يه کم فکر کنيد چون نرخ سود کمتر از نرخ تورم هست پس به صرفه است، هي هم نگيد دوبرابر بديم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۰۱:۳۶

اين پول رو براي صنعت خودرو هزينه کنيد نه فروش خودرو

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۰۸:۳۲

با اين وام دولت وبا يک حساب کتاب ساده يه پرايد 20 ميليوني ميوفته 42 ميليون تومان...عجب ترفند زيبايي

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۰۹:۴۱

در همه جاى دنيا براى فروش خودرو، وام هاى كم بهره (زير يك درصد) و بعضأ بدون بهره ميدن، و ماشينهاى روز دنيا با هزار و يك نوع امكانات با احترام تحويل مشترى ميشه، تازه باز هم براى فروش بايد تلاش كنند. حالا داستان ما، ماشينهاى از رده خارج ايران خودرو و سايپا كه مال بيست سى سال پيشه، بهره هاى نجومى بالاى بيست درصد، احترام كه هيچ، بى احترامى به مشترى... شما خودتون قضاوت كنيد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۰۹:۴۵

دمتون گرم ......جا خوردم از اينکه به فکر ماييد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۰:۲۴

پرشيا بيشتر از 20 چوب نمي ارزه به اميد روزي که خود خودرو سازان بدون کارمزد واقسام بلند ماشين بدن مردم با کمترين پول پيش.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۳:۱۸

مشکل ما تکراري شدن خودروها طي 20 سال گذشته است . حالت از خيابونهاي ايران به هم ميخوره تا چش کار ميکنه پرايد و پژو . تازه بعد اين همه سال نميتونين يه قطعه شو بزنين ميرين از چين با بدترين کيفيت ميخرين . چرا امثال آقاي رضواني نبايد خودرو خودشون رو تو ايران توليد کنن . که الان سريعترين خودروي سوپر اسپورت رو کمپاني رضواني موتور بايد تو اروپا توليد کنه . همش باند بازي . خودرو ايراني يه سال نشده خرابه بعد اونوقت يه ماشين درب و داغون رو دستش مونده هيچ شيش سالم ماهي 500 هزار تومن قسط بايد بده ماشينش که ارزش نداره

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۳:۳۳

به نظر من حق ماست که مردممون پرايد و پژو سوار شن و تو دبي با قيمت يه پژو بتونن اسپورتيج سوار شن .... اخه امارات يه زماني نصف جهان رو حکمراني ميکرده و مردم با اصل و نسبي داره ؟؟/. واقعا ما داريم به کجا ميريم ... 42 ميليون قيمت تمام شده يه پرايد ؟؟ مگه داريم ؟ مگه ميشه ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۲ ۰۱:۴۷

واقعا جاي تاسف داره پرايدي ک الان جاي پيکانو گرفته بخريم 41ميليون بريد خدا روزيتونو جاي ديگه حواله کنه.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۳:۳۷

وام مسکن نميدن اين شکلي ؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۱۴:۱۰

دولت بياد يارانه شصت ميليون نفر که چهل هزارتومن پول شارژ اپارتمانشونم نميشه قطع کنه .....بجاش 35000ميليارد تومن وام با بهره چهار درصد به برند خودروسازي داخل بده ......همين مردم ک الان ادعاي کمپين نخريدن دارن .....با خودخواهي تمام دوسال پيش تو سايت دست و پا ميشکستن .....نميدونن اگه سايپا و ايران خودرو ورشکست شه نصف ايران بيکار ميشن .....متاسفم براي افراط و تفريط ايراني

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۳:۴۹

به نظر من ما ذوق طراحي و ساخت خودرو نداريم .. مس اين ميمونه ژاپنيا بيان فرش دستباف اصفهان بزنن ...

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۴:۳۵

هفت سال ماهي 500تومن بخاطر چي ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۵:۳۰

ايول دم شما گرمممممممممممم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۶:۱۵

رو اين حساب هفت سال ديگه 42 داده ام و يک پرايد 10 ميليوني دارم.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۷:۰۸

دولت تدبير و اميد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۲۱:۱۵

همه اين حرفا به کنار. کي ضامناشو جور کنه؟!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۹ ۰۸:۵۷

دوستان عزيز بايد بگم که متاسفانه اين طرح جواب ميده. ميدونين که بيشتر جوان هاي مملکت ما عشق ماشين دارن اما براي خريد مشکل دارند. اما با اين طرح بيشتر جوانها و قشر کم درآمد جذب اين طرح ميشن. واقعا دولت بدل خوبي زد . ارزون که نشد هيج دوبرابر هم شد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۹ ۱۳:۵۳

دقت کردين وقتي صحبت کاهش سود به ميان مياد تمام بانک ها دلسوز مشتري مي شوند و مي خوان سريع بهشون وام بدن؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۹ ۱۴:۱۳

در دنيا خودرو بصورت اقساطي و بدون سود در اختيار مصرف کننده قرار مي گيرد. در کشور ما وام تخصيصي براي خريد ماشين آلات بخش کشاورزي با 18% و حداکثر شش ساله پرداخت مي شود که در مقايسه با خريد خودرو بيشتر مي باشد . اين ها پاردوکس هاي کشورهاي جهان سوم و از جمله کشور ماست .خداوند به مديران کشور ما بصيرت عنايت بفرمايد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۹ ۱۵:۰۵

دستتون درد نکنه. طرح جالبيه. واقعا که. به خدا ماها انسانيم .نه .....

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۳۰ ۱۲:۰۲

42 ميليون قيمت تمام شده يه پرايد ؟؟ مگه داريم ؟ مگه ميشه ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۳۰ ۱۲:۵۱

دستشون درد نکنه،اين مسئولين شبا بخاطر مردم خواب ندارن طفليا.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۳۰ ۱۷:۲۲

عالي. جا داره تشکر کنيم از شما

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۳۰ ۱۷:۵۹

واقعا که

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۰۰:۳۸

فرضا 20 ميليون نقد داريد. قيمت پرايد 20 تومان. 80 درصد قيمت پرايد ميشود 16 ميليون تومان با 4 ميليون صاحب يک پرايد ميشويد با اقساط 317 هزار تومان. 16 ميليون را بگذاريد بانک و سود 20 درصدي بگيريد ميشود ماهي 266 هزار تومان. 266 را از 317 کم کنيم ميماند51 هزار تومان. يعني شما عملا براي قسط يک پرايد ماهي 51 هزار تومان پرداخت ميکنيد. نميگم پرايد خوب ولي مجبوريم پرايد سوار شيم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۵:۴۶

داداش جان قسطش ميشه 495 هزار تومن ، اطلاعات اشتباه نديد .

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۰۹:۳۵

سلام.سند خودرو داشته باشيم ميتونيم وام بگيريم کار ديگه جور کنيم براي خودمون .

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۱۵:۳۸

اين دولت تدبير و اميده يادولت يأس و نااميدی

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۱۵:۵۲

اگه پژو پارس و باز بيني بدنه و چراغهاي ال اي دي + موتور 1800 توربو شارژ دار که صدي 6.5 بسوزونه و 4 آپشن براي سيستم ترمزش + 8 ايربک. من راضي بودم 20 ميليون پاش پول بدم. دوستان بيايید از توليد ملي (چپاول جان و مال به صورت ملي) حمايت کنيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۲۲:۱۵

واقعا حق دارن حضرات خودروساز که ما رو نادون ميپندارن آخه کدوم عقل سليمي براي پرايدي که بعد 7سال حتي 10تومنم ارزش نداره 42 ميليون پول ميده .آخه مگه توي اين کله مغز نيست؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۲ ۰۹:۳۲

توکاناداماشين 25000 دلاري بدون پيش ميدت ميگه ماهي 350 دلار بده بعداز 5 سال ميگه اين 15000دلار مي ارزه ميخواي بردار نميخواي پسش بده اسمش ليزينگ است قضاوت با خودتون بشينین حساب کنین

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۱۴:۰۸

ماشين بي کيفيت ديگه نميخريم حتي وام بدن بدون سود ماشين رو به قيمت واقعيش ملت ميخان

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۱۵:۴۷

پرايد 41 تومن نميشه...بعد 7سال حداقل 5تومن قيمت افت ميكنه يعني حدود 46 تومن در مياد...خخخخخخ

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۰:۲۱

احسنت براين انصافتون.... وام ازدواج چنده؟؟؟وام خودرو چن؟؟؟اين است خودرو ملي..

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۸:۵۴

سلام مسئولان کشور بهتره به جاي اينکه به دنبال ارائه تسهيلات به متقاضيان خريد خودرو باشند اول سيستم بانکي را اصلاح کنند. الان بانکهاي ما ربوي است. در کشوري که اسلامي است سودهاي کلان گرفته مي شود اما در کشورهاي اروپايي سودهاي دو تا سه درصد اخذ ميشه. واقعا مايه تاسفه و تامله!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۱۷:۵۸

سلام نه تو رو خدا اخه بعد هفت سال ماشين ها ازشون چيزي ميمونه که بخواهيم به خاطر يه پژو که حدود 9سال پيش فرانسه از رده خارجش کرده 50 ميليون پول بديم؟؟من از شخص رييس جمهور تقاضا دارم با اين خودرو ساز ها صحبت کنه و فکري به حال ما بد بختها بکنه با تشکر

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۲۱:۳۸

عاليه.دمشون گرم.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۳۸

اقا من به عنوان يه جوان ايراني که ارزوی داشتن يه خودرو داره با اين طرح موافقم. اخه مگه ما ادم هایي که بيکاريم و 10میليون نداريم چطوري بايد صاحب خودرو بشيم. اگه اين کار رو بکنن عالي عاليييييييي بنظر من مردم ايران خيلي زياده خواه شدن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۳:۲۶

واقعا ماشين هاي بدون کيفيت و با قيمت هاي بالا به ما ميدين بر عکس کشورهاي ديگه هستيد ماشين 4 ميليوني رو 21 ميليون ميدين به کشور خودتون

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۱:۲۷

آقاي يک ايراني پول که بهت نميدن بري بذاريش بانک. خونت آباد، مردم چه فکرايي مي کنن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۲:۵۸

الان مثلا 16 درصد سود ميگريد؟ اين که شد 50 درصد