• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94072617119
  • منبع : نمایندگی فارس

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان:

نباید اجازه داد که عزاداری‌ها تبدیل به میتینگ انتخاباتی شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس هشدار داد که با اندیشیدن تمهیدات لازم، اجازه تبدیل آئین‌های سوگواری ایام محرم به میتینگ‌های تبلیغاتی را نباید داد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس هشدار داد که با اندیشیدن تمهیدات لازم، اجازه تبدیل آئین‌های سوگواری ایام محرم به میتینگ‌های تبلیغاتی را نباید داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: معنای زنده نگه داشتن محرم و صفر این است که بتوانیم با برنامه، هدف، امکانات و ابزار لازم از این حرکت حداکثر استفاده برای رشد ارزش‌ها در جامعه را داشته باشیم.

وی افزود:‌ یکی از مسائل در این مورد، آن است که خیابان‌ها، کوچه‌ها، بازارها و مساجد ما با شعائر امام حسین(ع) و عزاداری حسینی در این دو ماه همراه باشد و کوشش کنیم از عناصر بسیار اندک و کم که می‌خواهند این حالت معنوی و روحانی را کم رنگ سازند و تحت تأثیر قرار دهند، جلوگیری کنیم.

ایمانی با اشاره به اقامت اقلیت‌های مذهبی مختلف در شیراز، گفت: ممکن است عناصری این شرایط را دوست نداشته باشند و بخواهند کارهایی داشته‌ باشند که این اقدامات را کم رنگ کنند لذا باید مراقب باشیم که چنین چیزی رخ ندهد.

امام جمعه شیراز همچنین لزوم توجه به محتوای سوگواری‌ها را خواستار شد و گفت: هیئات مذهبی، منبری‌ها و مداحان، سازمان تبلیغات و امور مساجد مراقب باشند و اجازه ندهند مسائل تنش‌زا در جامعه شکل گیرد و ممکن است یک سخنران در اوج مسائل سخنرانی خود نکته‌ای را مطرح کند که جمع کردن آن برای ما هزینه‌بر باشد و یا مثلاً فلان مداح شعری بخواهد که مقدسات برادران اهل سنت را زیرسئوال ببرد و مشکلاتی برای جامعه ما که با همدلی و همزبانی دارند زندگی می‌کنند، ایجاد کند.

وی خواستار هوشیاری اصحاب رسانه نیز در این مسائل شد و ادامه داد:‌ رسانه‌ها باید هوشیار باشند از انعکاس مسائل تنش‌زا در این مسائل پرهیز کنند و دقت داشته باشند که سخنرانی‌ها و مداحی‌ها آنچنان نباشد که خدای نخواسته تنشی در سطح جامعه ایجاد کند.

ایمانی با تأکید بر اینکه از انجام کارهای خرافی حتی‌المقدور با فرهنگ‌سازی و توجیه جلوگیری شود، گفت:‌ در برخی از مناطق استان فارس که همجوار با شهرستان‌های استان‌های همسایه هستند، ممکن است تحت تأثیر شهرستان‌های همسایه خود قرار گیرند و کارهایی از قبیل قمه‌زنی و غیره داشته باشند که باید به این‌ها توجه شود و مشکل این کار برای آن‌ها تبیین شود ضمن اینکه باید با کسانی که از روی تعمد و لجاجت و عناداین‌گونه اقدامات را انجام می‌دهند، برخورد قانونی شود.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، تولید محتوا برای مداحان و سوگواران حسینی را ضروری توصیف و اضافه کرد: اگر بتوانیم هر سال یک کتاب زنجیرزنی، سینه زنی، مداحی و چیز جدیدی تولید کنیم و سازمان تبلیغات این کار را هر سال انجام دهد، اقدام بسیار مناسبی است زیرا ما آنقدر شاعر جوان داریم که اشعار نو و زیبای با مضامین بلند گفته‌اند اما اینها متفرق است لذا سازمان تبلیغات باید قبل از ماه محرم این‌ها را تجمیع کرده و در اختیار مداحان قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید در اختیار مداحان منبع و تغذیه فکری و علمی قرار داده شود تا بتوانند اشعار خوب را انتخاب کرده و در اختیار جامعه قرار دهند، به نزدیک بودن ایام عزاداری‌ها با انتخابات پایان سال اشاره کرد و گفت: نباید اجازه داد که عزاداری‌ها تبدیل به میتینگ انتخاباتی شود و عناصر مختلفی که در شهرها و مکان‌های مختلف هستند بخواهند از این اجتماعات استفاده و بهره سیاسی داشته باشند.

امام جمعه شیراز همچنین با تأکید بر لزوم پرهیز از افراط گری در جامعه گفت: باید از تمام کسانی که صاحب تریبون هستند، بخواهیم که افراط گری را در جامعه تبلیغ نکنند زیرا ما در مصیبت خواندن‌ها یکسری افراط گری داریم و یکسری مصیبت‌هایی را می‌خوانند که معلوم نیست ریشه تاریخی داشته باشد و مستند نیست و تکرار آن‌ها مقداری قساوت قلب ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از مباحث روایی است که نیاز به توضیح دارد که سخنرانان باید مراقب باشند که این مسائل را در به تنهایی در منبرهای خود بیان نکنند تا هزار سئوال برای مردم ایجاد شود بدون اینکه پاسخی دریافت کنند.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از تفریط نیز در عزاداری‌های حسینی تأکید کرد و گفت: مداحان نیز مسائل سبک و بی اساس در تاریخ اسلام را نقل نکنند و مسائلی که معلوم نیست ریشه تاریخی داشته باشد با آب و تاب نقل نکنند ضمن اینکه خواب‌ها نیز سند محکمی نیست اما متأسفانه ما به عنوان مستند در برخی از مسائل به خواب‌ها و رویاها استناد می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha