• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 94072616588
  • منبع : نمایندگی لرستان

باز محرم شد و دل‎ها شکست ...

باز محرم شد و دل‎ها شکست ...

ایسنا/لرستان باز محرم شد و دل‎ها شکست، از غم زینب دل زهرا شکست، باز محرم شد و لب تشنه شد، از عطش خاک، کمرها شکست. آب در این تشنگی از خود گذشت، دجله به خون شد، دل صحرا شکست، قاسم و لیلا همه در خون شدند، این چه غمی بود که دنیا شکست.

باز محرم شد و دل‎ها شکست، از غم زینب دل زهرا شکست، باز محرم شد و لب تشنه شد، از عطش خاک، کمرها شکست. آب در این تشنگی از خود گذشت، دجله به خون شد، دل صحرا شکست، قاسم و لیلا همه در خون شدند، این چه غمی بود که دنیا شکست.

محرم ماه غم نیست ماه عشق است، محرم مَحرم درد حسین است، هر دم به گوش می‎رسد آوای زنگ قافله، این قافله تا کربلا دیگر ندارد فاصله، حلول ماه محرم، ماه پژمرده شدن گلستان فاطمه است.

ماه محرم ماه حزن و اندوه اهل بیت و امام عصر(عج) و برای شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت ماه بسیار غم‎باری است. ماه محرم ماه احیای دین خدا و ماه رهایی از ظلم و انحراف و بدعت و خروش بر پیرایه‌هایی بوده که به اسلام بسته شده است.

وجود مقدس اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان و اصحاب و یاران با وفایش در برابر این انحرافات و بدعت‎ها ایستادند و خون خود را سپر بلای اسلام کردند.

این روزها دل‎باختگان حسینی در سراسر ایران اسلامی با سیه ‎پوش کردن در و دیوار، معابر، حسینیه‎ها، تکایا و مساجد و به راه انداختن دستجات عزاداری در سوگ شهادت سید شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب و یارانش اشک ماتم می‎ریزند و به‌علت ظلمی که بر فرزند رسول خدا روا شد بر سر و سینه می‎زنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، آن روزها روزهایی هستند که یک سوی میدان، مردی از پاکان عالم به همراه یاران خود قرار می‌گیرد و در سوی دیگر سپاهی که به‎خاطر چیزی جز کینه و هواهای دنیوی و نفسانی به جنگ با وی نیامده‌اند و این در حالی است که فرمانده خیر در پی محو بنیان باطل است و تلاش می‌کند که افراد هرچه کمتری خود را به آن بیالایند و در آخرین لحظات حیات خود نیز در این مسیر تلاش می‎کند.

این روزها نیز همانند سراسر کشور در لرستان غوغایی به پا شده و مردم مجالس عزاداری امام حسین(ع) را به پا کرده‏‌اند.

با توجه به فرا رسیدن ایام محرم در همه‌ی خیابان‎های لرستان اعم از اصلی، فرعی و حتی کوچه‎ها پرچم عزا نصب شده و مردم لرستان خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش آماده کرده‎اند.

از چند روز پیش همه مردم از پیر و جوان، کوچک و بزرگ با برافراشتن علم‎های حسینی، نصب پرچم‌ها، پارچه‌های عزاداری و تابلو و بنر برنامه‌های سوگواری هیئت‌های حسینی، کار خود را آغاز کرده‌اند.

امروز از هر کوچه و خیابان و شهری که گذر کنی پرچم‌های عزاداری امام حسین(ع) و شهدای کربلا نصب شده که نشان می‌دهد این مکان، مکان عزاست.

نماینده‌ی ولی‎فقیه در لرستان در این‌باره گفت: لرستان استانی است که مردم آن عاشق اهل‌بیت(ع) هستند و همه یک دست در ماه محرم فریاد یا حسین‌شان بلند است و استانی است که دل‌داده اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند به‌طوری‌که عشق و محبت آن‌ها به اهل‌بیت(ع) زبان‌زد عام و خاص و مثال‌زدنی است.

حجت‎الاسلام والمسلمین «سیداحمد میرعمادی» ادامه داد: اگر در جایی بخواهند عشق و ارادت و محبت به اهل‌بیت(ع) را مثال بزنند مردم ولایت‌مدار لرستان را مثال می‌زنند.

وی ماه محرم را فرصتی مناسب برای تبلیغ و دعوت مردم به‌سوی خدا و بیان اهداف و آرمان‌های نهضت سیدالشهدا(ع) دانست و تصریح کرد: این ماه فرصت مناسبی برای تبیین وظیفه مردم بوده و ماهی است که مردم جمع می‌شوند تا بتوانند از هدف، آرمان و برنامه‌های والای امام حسین(ع) آگاهی پیدا کنند.

امام جمعه‌ی خرم‎آباد با اشاره به گستردگی زمانی، مکانی و جمعیتی تبلیغ در ماه محرم، ادامه داد: گستردگی تبلیغ، مخاطب و فعالیت‌های دینی در ماه محرم بیش‌ از زمان‌های تبلیغی دیگر است، اجتماعات عظیم و هیئت‌های مذهبی همه برای بهره‌گیری از این زمان آمده هستند.

میرعمادی با اشاره به این‌که زمانی که روحانیت لباس سربازی امام زمان(عج) را برتن کرد در حقیقت رسالت الهی را برعهده گرفت، خاطرنشان کرد: رسالت الهی که روحانیت برعهده دارد چیزی جز دعوت به توحید و بندگی خدا و مبارزه با طاغوت و ظلم و ستم نیست.

وی با بیان این‌که پیامبران نیز برای این آمدند که مردم را به توحید و مبارزه با طاغوت، ظلم و ستم کنند، ادامه داد: امام حسین(ع) مردم را به‌سمت خداوند و امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرد، بنابراین راه انجام رسالت الهی جز تبلیغ چیز دیگری نیست و اگر ما رسالت خودمان را بخواهیم انجام دهیم باید تبلیغ کنیم و از بیان، قلم و کلام‌مان بهره بگیریم و بهتر از آن، روش دیگری نداریم.

نماینده‌ی ولی فقیه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بهترین پایگاه برای دین مسجد بوده و بهترین رسانه و ابزار برای رساندن پیام منبر و کلام مبلغ است. بهترین زمان برای رساندن پیام الهی محرم و رمضان و بهترین سنگر، مسجد است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

میرعمادی با بیان این‌که ابزاری که ما در اختیار داریم کسی در اختیار ندارد، گفت: شاید ما در رساندن پیام، از نظر مکان و زمان محدودیتی داریم اما ابزاری که روحانیت و تشیع در اختیار دارد کسی دیگر در اختیار ندارد بنابراین باید از آن استفاده کنیم.

وی افزود: ما یک سنگر قوی به نام مسجد داریم که در همه‌ی نقاط دور و نزدیک برای ما آمده است، بهترین زمان یعنی ماه محرم، صفر و رمضان را داریم، مردم در جاهی دیگر برای جمع کردن مردم هزینه می‌کنند اما در این ایام بدون هیچ هزینه‌ای خود مردم جمع می‌شوند و خودشان نیز هزینه می‌کنند و تأثیرگذارترین رسانه و ابزار تبلیغ منبر و موعظه است که بر دل‌های اثر می‌گذارد.

امام جمعه بروجرد نیز در این‌باره می‎گوید: دین مبین اسلام پس از بعثت پیامبر اسلام(ص) و علنی شدن دعوت به توحید در اقصی نقاط عالم گسترش یافت و حقانیت آن قلوب بسیاری از مردم جهان را جذب کرد.

حجت‎الاسلام «حسن ترابی» افزود: تهاجم فرهنگی دشمن علیه اسلام در زمان امام حسین(ع) آغاز شد و به‌تدریج آثار شوم خود را در جامعه برجا گذاشت.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری آئین‎های عزاداری محرم و صفر، اظهار کرد: برپایی مجالس اهل بیت(ع) باعث زنده نگه داشتن اسلام شده است.

امام جمعه بروجرد تصریح کرد: دشمن برای فراموشی نام امام حسین(ع) و جلوگیری از نفوذ و گسترش اسلام در جهان از هیچ تلاشی دریغ نکرده است به‎طوری‎که اکنون مبارزه مستقیم با اسلام و قرآن را کنار گذاشته و به مبارزه غیرمستقیم رو آورده است.

ترابی تصریح کرد: دشمن می‌کوشد با بی‎محتوا کردن آئین‎های عزاداری امام حسین(ع) به اهداف شوم خود دست یابد.

وی با تأکید بر ضرورت برگزاری نماز جماعت و نماز ظهر عاشورا، گفت: همه‌ی برنامه‎های مذهبی باید مسجد محور باشند.

مدیرکل تبلیغات لرستان نیز در این‌باره گفت: هیئت‎های مذهبی لرستان ساماندهی ‎شده‎اند و هیچ هیئتی در استان فعالیت خود را بدون هماهنگی آغاز نکرده است.

حجت‎الاسلام «سعید مهدوی امین» افزود: هم‌اکنون بیش از 2300 هیئت مذهبی در استان لرستان وجود دارد که در ایام مختلف عزاداری فعال می‎شوند.

وی تصریح کرد: هم‌چنین 2500 مداح در سطح هیئت‎های مذهبی استان فعالیت دارند و ماه محرم و صفر سال جاری نیز به عزاداری در این ایام می‎پردازند.

مهدوی امین یادآور شد: رؤسای هیئت‎های مذهبی و مداحان استان در دوره‎های آموزشی مختلف آموزش خواهند دید تا مراسم عزاداری محرم و صفر شایسته‎تر برگزار شود.

رئیس اداره‌ی تبلیغات اسلامی بروجرد نیز گفت: 530 هیئت مذهبی شهرستان بروجرد به‌منظور برگزاری هرچه بهتر آئین‎های عزاداری دهه محرم ساماندهی شدند.

حجت الاسلام «محمدصادق جعفرپور» افزود: همه‌ی 530 هیئت مذهبی شهرستان بروجرد دارای پرونده و کد هستند و هیئت‎های زیادی نیز در حال تکمیل پرونده هستند.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی مداحان اهل بیت(ع) از طریق کانون مداحان و اعزام 300 مبلغ و مبلغه به شهرستان بروجرد در دستور کار است.

گزارش از «زهره گودرزی» خبرنگار ایسنا منطقه‌ی لرستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha