• پنجشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 94072315114
  • خبرنگار : 71463

آشنا در جمع خبرنگاران:

برجام کف توقعات ملت ایران را تامین می‌کند

برجام کف توقعات ملت ایران را تامین می‌کند

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اگرچه برجام کامل نیست اما کف توقعات ملت ما را تامین می‌کند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اگرچه برجام کامل نیست اما کف توقعات ملت ما را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسام الدین آشنا در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه مذاکرات و مباحثات درباره برجام در داخل کشور چند پیامد را به دنبال داشت. یکی از آن‌ها این است که برای همگان به خصوص در بیرون از کشور اهمیت مردم سالاری دینی در ساز و کارهای تصویب برجام روشن شد. نمایندگان مجلس، تیم مذاکره کننده قبلی و فعلی، کارشناسان مستقل،‌ استادان دانشگاه و مسئولان وزارت خارجه همه وارد یک گفت‌وگوی ملی شدند تا نمایندگان به این اغنا برسند که اگر چه برجام کامل نیست و اگرچه برجام عالی ترین توقع ما را تامین نمی‌کند اما کف توقعات ملت را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: همه کسانی که در مذاکرات 1+5 با ایران حضور داشتند به طور کامل از آنچه در برجام تحقق پیدا کرده راضی نیستند اما آنهایی هم که احساس رضایت می‌کنند به خاطر این است که این برجام قدرالمشترک آن چیزی است که قابل حصول بوده است و تاکید من هم روی حصول نگاه واقع بینانه است.

آشنا با بیان اینکه ارکان مختلف نظام هرکدام به وظیفه‌ای که به آنها در قبال برجام داده شده بود عمل کردند، خاطر نشان کرد: همه در زمینه احقاق حقوق هسته‌ای و جلوگیری از ایجاد زمینه‌های نفوذ پس از برجام و در زمینه رفع تحریم‌ها وظایفشان را انجام دادند. دولت وظیفه داشت طی دو سال مذاکرات سخت و طاقت فرسا تا حدودی که امکانات مذاکراتی اجازه می‌داد، تا جایی که خطوط قرمز نظام نقض نمی‌شد و تا جایی که منافع ملت ایران به صورت حداکثری تامین می‌شد در مذاکرات پیش برود و نتایجی بگیرد.

وی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی وظیفه داشت که خطوط قرمز نظام را کاملا مورد توجه قرار دهد و بررسی کند که آیا برجام این خطوط را نقض کرده است یا خیر. وظیفه مجلس توسط نمایندگان این طور تشخیص داده شد که با تشکیل کمیسیون ویژه برجام، ریز به ریز مصوبات را مورد توجه قرار دهند و هشدارهای لازم را به دولت و ملت بدهند و اگر ممکن است زمینه‌های نفوذی ایجاد شود، هشدار بدهند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش آگاهی‌های ملی یکی از پیامدهای مباحثات درباره برجام بود گفت: آگاهی‌های ملی در مورد روابط و حقوق بین‌الملل مسأله هسته‌ای ایران ،‌اصل تحریم‌ها، حدود تحریم‌ها، تبعات تحریم‌ها و شیوه مواجهه ملی با مسائل بزرگ بین‌المللی در مجموعه مباحثات برجام بالا رفت که ما این را به فال نیک می‌گیریم. افزایش آگاهی عمومی و مباحثاتی که اتفاق افتاد یکی از ارزش های مهم مردم سالاری دینی را تقویت کرد.

آشنا اضافه کرد: یکی دیگر از پیامدهای مباحثات برجام این بود که همگان متوجه شدند در اجرای برجام به اندازه وقوع برجام باید دقت کرد یعنی حصول توافق یک مرحله است و اجرای دقیق و التزام به لوازم برجام مسأله دیگری است که باید برای آن برنامه داشت.

آشنا همچنین به نقش صدا و سیما اشاره کرد و گفت: صدا و سیما در افزایش آگاهی ملی در مسأله برجام کمک کرد و توجه مردم را به زمینه‌های توافق هسته‌ای جلب کرد و امیدواریم در مراحل بعد نیز به اجرای برجام کمک کند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پایان درباره حاشیه‌های به وجود آمده و خبرهایی مبنی بر مذاکرات پنهانی ایران تاکید کرد:‌ همه حق دارند اظهار نظر کنند اما هیچ کس حق ندارد شبهه آفرینی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha