• سه‌شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۰۲:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94071408834
  • خبرنگار : 71417

داووداوغلو: نقض حریم هوایی توسط هواپیمای روسی غیرعمدی بوده است

داووداوغلو: نقض حریم هوایی توسط هواپیمای روسی غیرعمدی بوده است

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، حادثه نقض حریم هوایی توسط هواپیمای نظامی روسیه از روی اشتباه رخ داده و مسکو اطمینان داده که چنین حوادثی تکرار نخواهد شد.

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، حادثه نقض حریم هوایی توسط هواپیمای نظامی روسیه از روی اشتباه رخ داده و مسکو اطمینان داده که چنین حوادثی تکرار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت خارجه ترکیه پیش‌تر اعلام کرد، هواپیمای نظامی روسیه حریم هوایی این کشور را در ناحیه یایلاداغ در استان ختای ترکیه نقض کرده است.

به گفته ایگور میتیاکوف، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ترکیه، طرف روسی توضیحات لازم در این زمینه را به سفارت ترکیه در مسکو داده است.

احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «خبر ترک» اظهار داشت: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک با طرف روسی تماس گرفتیم و به ما گفته شد روسیه نسبت به مرزهای ترکیه با احترام برخورد می‌کند و سوء تفاهمی رخ داده که دیگر تکرار نخواهد شد.

پیش از این، وزارت خارجه ترکیه با اعلام نقض حریم هوایی این کشور توسط یک جنگنده روسی اعلام کرد که این وزارتخانه سفیر روسیه در آنکارا را برای ارائه توضیح در این خصوص احضار کرده است.

اردوغان نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره نقض حریم هوایی توسط هواپیمای نظامی روسیه را اشتباهی سنگین خواند و گفت: اقدامات روسیه و حملات هوایی‌اش در سوریه در هر صورت از نظر ترکیه غیر قابل قبول است.

داووداوغلو اعلام کرد، هر جنگنده‌ای که قصد نفوذ به حریم هوایی ترکیه را داشته باشد، با واکنش متقابل ارتش این کشور مواجه خواهد شد. موضع کشور ترکیه روشن است. قوانین جنگی این کشور شامل جنگنده‌های همه کشورهای جهان است.

داووداوغلو از نشست خود با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه برای بررسی مسأله نقض حریم هوایی کشورش توسط جنگنده روسی خبر داد.

نخست‌وزیر ترکیه با بیان این که کشورش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع را آغاز کرده است، افزود: موضع ترکیه در قبال چنین اقدامات تجاوزگرانه روشن است. ما دستورات لازم در این زمینه را به وزیر امور خارجه دادیم و به کشورهایی که حریم هوایی و زمینی ما را نقض کنند، دوستانه هشدار می دهیم؛ این می‌تواند هر کشوری باشد.

وی با اشاره به این که مناطق مرزی و فراز هوایی ترکیه تحت کنترل ارتش این کشور قرار دارد، گفت: من به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور واکنش سریع و پاسخ قاطع برای پدافند هوایی ارتش این کشور در قبال نفوذ هر نوع جنگنده را ابلاغ کردم.

وی ضمن این که روسیه را همسایه و دوست توصیف کرد، گفت: میان این دو کشور تا کنون تنشی جدی‌ای رخ نداده و مسأله سوریه باعث بحران در روابط این دو کشور همسایه نشده است.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه تصریح کرد: بر اساس اخباری که از طرف روسیه دریافت کردیم، نقض حریم هوایی به صورت غیرعمدی انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha