• شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94071106487
  • منبع : نمایندگی سمنان

آهنگ کوچ قشلاقی عشایر‌ سمنان به صدا درآمد

آهنگ کوچ قشلاقی عشایر‌ سمنان به صدا درآمد

ایسنا/سمنان ‌مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به نزدیک شدن به فصل کوچ پاییزه عشایر ‌در این استان گفت: عشایر ییلاق‌نشین این استان این هفته به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند.

‌مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به نزدیک شدن به فصل کوچ پاییزه عشایر ‌در این استان گفت: عشایر ییلاق‌نشین این استان این هفته به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند.

حشمت‌الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اعلام این خبر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده ما برای این کوچ 15 مهر است، ولی کوچ‌هایی به صورت انفرادی و محدود هم‌اکنون آغاز شده است.

وی‌ از آمادگی دفتر امور عشایری استان و دیگر دستگاه‌های اجرایی مسئول برای ساماندهی این کوچ و خدمات‌رسانی به عشایر کوچ‌رو استان خبر داد و افزود: در حال حاضر همکاران ما در حال تیغ‌کشی و مرمت برخی از ایل‌راه‌ها هستند تا ظرف سه روز آینده که کوچ عشایر به طور رسمی و گروهی شروع می‌شود، مشکلی برای تردد عشایر و دام‌های آنها نباشد.

مدیر امور عشایری استان‌ با بیان اینکه ایل‌راه‌ها و جاده‌های عشایری استان امسال چندین‌بار مرمت شده‌اند، خاطرنشان کرد: امسال به علت بارش‌های متعدد، ریزش‌های جوی و سیلاب‌هایی که در ییلاقات استان روی داد، ناچار شدیم که چندین بار این راه‌های عشایری را تیغ‌کشی و مرمت کنیم.

جدیدی با بیان اینکه تمامی راه‌های عشایری استان پیش از کوچ آماده می‌شود، از آمادگی این دستگاه خدمات‌رسان به عشایر استان برای آبرسانی به عشایر و دام‌های آنها در مسیر کوچ خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفت: در مسیر کوچ عشایر مخازنی تعبیه شده که در حال حاضر در حال تغذیه این مخازن هستیم که عشایر در مسیر کوچ با توقف در میان‌بندها، کمتر‌ دچار مشکل شوند. ضمن اینکه سرویس‌های بهداشتی نیز در این توقف‌گاه تعبیه شده و عشایر استان می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیر امور عشایری استان همچنین از آغاز همزمان تیغ‌کشی و مرمت راه‌های عشایری قشلاق در این استان خبر داد و افزود: مرمت ایل‌راه‌های مناطق قشلاقی نیز بزودی به پایان می‌رسد تا چنانچه عشایر در مسیر کوچ با مشکلی در تردد دام‌ها مواجه شدند بتوانند از طریق ماشین‌آلات دام‌های خود را به سهولت به مناطق قشلاقی جابجا کنند.

جدیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص درخواست عشایر استان و بویژه عشایر ایل سنگسر برای طولانی‌تر شدن زمان اتراق در ییلاقات این استان تصریح کرد: این درخواست پیش از این به دفتر امور عشایری، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های مسئول ارسال شد، اما اخیرا به علت افزایش برودت هوا در برخی مناطق ییلاقی و وقوع بارش‌هایی در منطقه، عملا امکان طولانی‌تر شدن ییلاق منتفی و بخش مهمی از این عشایر تغییر نظر دادند.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام کوچ‌های محدود در ییلاق، یادآور شد: اگر چه ممکن است به صورت محدود و انگشت‌شمار برخی عشایر کوچ کرده و یا ظرف امروز و فردا در حال کوچ باشند، اما زمان قانونی و زمان‌بندی شده برای کوچ عشایر استان برای قشلاق به طور رسمی‌ اواسط هفته جاری آغاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha