• چهارشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 94070100084
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مدیر حفظ نباتات کرمانشاه:

مبارزه با موش مغان در اراضی کشاورزی ضروری است

مبارزه با موش مغان در اراضی کشاورزی ضروری است

ایسنا/کرمانشاه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با شروع فصل پاییز کشاورزان باید از اراضی کشاورزی بازدید کرده و مبارزه با موش مغان را جدی بگیرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با شروع فصل پاییز کشاورزان باید از اراضی کشاورزی بازدید کرده و مبارزه با موش مغان را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، مهندس فرهاد شریفی با اشاره به اینکه عدم مبارزه با موش در اراضی کشاورزی استان خسارت شدیدی به بار می‌آورد، تصریح کرد: خسارت موش‌ها به صورت کمی و کیفی روی گیاهان، محصولات تولیدی در مزارع و باغات، ایجاد خطر از نظر بهداشتی برای جوامع انسانی، قطع نوارهای آبرسانی در آبیاری نواری و... است.

شریفی بازدیدها به منظور تعیین میزان و شدت آلودگی مزرعه و باغ به موشها را ضروری دانست وگفت: از زمانی که بذر در مزرعه کاشته می شود تا پایان برداشت باید کشاورزان هر چند روز یا هفته‌ای یک بار بازدیدها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه زمان مبارزه با موش درعرصه‌های کشاورزی باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: مبارزه در فصل تابستان در اماکن تابستانه، مبارزه بعد از کاشت غلات در پاییز با اولین آبیاری، در زمستان از زمان شروع یخبندان تا آخرین یخبندان و شروع پنجه‌زنی غلات است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دلایل و عوامل متعددی باعث رشد و تکثیر موش ها می‌شود که در سال‌های اخیر می توان به فراوانی مواد غذایی در دسترس موشها، ریزش کمباین ها، ریزش غلات و سایر بذور در حین برداشت و حمل ونقل، افزایش سطح زیر کشت محصولات آبی، تغییرات آب و هوایی و کاهش فشار شرایط نامناسب روی جانور مانند کاهش بارندگی، کاهش یخبندانهای زمستانه، کم شدن دشمنان طبییعی مثل مار و پرندگان شکاری در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی استان و تغییر الگوی آبیاری اشاره کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل موشها از طبیعت نیست، افزود: مزارع و باغات کشاورزی استان باید جهت بررسی وضعیت جانور و تراکم آن مورد بازدیدهای کافی و مستمر قرار گیرند.

شریفی با اشاره به روشهای مدیریت و کنترل موشهای مضر در بخش کشاورزی، گفت: روشهای اصلی مبارزه با موشها شامل روشهای زراعی، مکانیکی و فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی است که به صورت تلفیقی و آگاهانه و با زمان بندی مناسب باید به کار برده شوند تا تراکم و جمعیت آفت به حدی کاهش یابد که خسارتی وارد نکند.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های مفید مبارزه با موش در اراضی کشاورزی روش بیولوژیکی است، خاطرنشان کرد: روش بیولوژیکی شامل نگهداری گربه برای کنترل موش در باغات و مزارع کوچک، محصور و نزدیک روستاها، تقویت دشمنان طبیعی موشها مانند پرندگان شکاری از طریق کاشت درختان غیر مثمر با هدف ایجاد باد شکن و ایجاد محل استقرار و آشیانه سازی پرندگان شکاری قابل انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه روشهای مبارزه شیمیایی با موش ها را نیز شامل استفاده از انواع سموم و یا طعمه های مسموم عنوان و تصریح کرد: سموم آماده ای که در سم فروشی ها موجود هستند مناسب بوده و بسته به نوع موش، نوع محصول و سطح آن در مواردی قابل استفاده هستند.

شریفی گفت: طعمه مسموم آماده از طریق مدیریت حفظ نباتات استان کرمانشاه تهیه شده و در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان به صورت رایگان آماده توزیع است.

*عکس تزئینی است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha