• دوشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94063019428
  • خبرنگار : 71526

سی.ان.ان: ساخت سلاح هسته‌ای توسط ژاپن محال است

سی.ان.ان: ساخت سلاح هسته‌ای توسط ژاپن محال است

سی.ان.ان در گزارشی احتمال آن که ژاپن حتی با وجود تاسیسات هسته‌ای گسترده به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند را بسیار ناچیز دانست.

سی.ان.ان در گزارشی احتمال آن که ژاپن حتی با وجود تاسیسات هسته‌ای گسترده به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند را بسیار ناچیز دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی که به بررسی احتمال حرکت ژاپن به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پرداخته است،‌ نوشت: از اواخر دهه 60 میلادی ژاپن یکی از گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین برنامه‌های هسته‌ای موجود در جامعه بین‌المللی را در اختیار داشته است که تا پیش از وقوع فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، و توقف فعالیت همه 43 راکتور ژاپن،‌ این کشور یک سوم از برق مورد نیازش را از طریق انرژی هسته‌ای تولید می‌کرد. اما در تئوری می‌توان از این تاسیسات هسته‌ای در تولید تسلیحات هسته‌ای نیز استفاده کرد.

برخی از ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گستردگی و پیشرفتگی تاسیسات هسته‌ای ژاپن، این کشور را قادر به ساخت سلاح هسته‌ای در چند ماه می‌کند که البته انجام چنین اقدامی نیازمند اتخاذ تصمیم سیاسی لازم است.

این موضوعی است که چین، رقیب سنتی ژاپن هموار ه سعی کرده است تا توجه جامعه بین‌المللی را به آن جلب کند.

اما این اطمینان از این که از سایت‌های هسته‌ای ژاپن کاملا در مصارف صلح‌آمیز استفاده می‌شود، همه تاسیسات هسته‌ای ژاپن همواره تحت بازرسی‌های گسترده و موشکافانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره صحت ادعاهای ژاپن مربوط به تاسیسات فعالیت و مواد هسته‌ای‌اش را بررسی کرده است و نیز نظارت‌ها و بازرسی‌های گسترده‌ای را در این تاسیسات انجام داده است. اما آژانس و چین تنها برنامه هسته‌ای ژاپن را دنبال نمی‌کنند بلکه مردم ژاپن نیز به دلیل آن که به بمباران هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم و بروز فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما،‌ یعنی هم به دلیل استفاده صلح‌آمیز و هم غیرصلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای خسارات جانی و مالی زیادی را متحمل شده‌اند، با دقت بیش‌تری برنامه هسته‌ای کشورشان را زیر نظر دارند.

هم‌چنین دلیل دیگری که مانع از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ژاپن خواهد شد،‌ اتحاد با آمریکا است. هم اکنون آمریکا اطلاعات کاملی از همه تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن در اختیار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha