• سه‌شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94062415293
  • خبرنگار : 71516

آشکارتر شدن اختلاف‌نظر مصر و عربستان درباره سوریه

آشکارتر شدن اختلاف‌نظر مصر و عربستان درباره سوریه

اختلافات مصر و برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس که دیدگاه‌های متفاوتی درباره بحران سوریه دارند، در نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب، آشکارتر شده و باعث به وجود آمدن تنش‌هایی در روابط این متحدان عرب شده است.

اختلافات مصر و برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس که دیدگاه‌های متفاوتی درباره بحران سوریه دارند، در نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب، آشکارتر شده و باعث به وجود آمدن تنش‌هایی در روابط این متحدان عرب شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الدیار لبنان، مصر موضعی کاملا متفاوت با عربستان و برخی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله قطر درباره بحران سوریه دارد. عربستان همواره بر این مسئله پافشاری می‌کند که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نباید نقشی در آینده این کشور داشته باشد این درحالی است که مصر موضعی نرم‌تر در این باره دارد و انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد. قاهره هیچ گاه از برکناری بشار اسد صحبت نمی‌کند بلکه همواره بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید دارد.

این اختلاف نظرات درباره سوریه در نشست اخیر اتحادیه عرب که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، بیش‌ از پیش خود را نشان داد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر در نشست اتحادیه عرب خواهان افزایش تلاش‌ها برای حل بحران سوریه، لیبی و یمن شد.

در همین راستا یکی از سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: اگر قاهره موضعی متضاد با موضع عربستان درباره بحران سوریه دارد، آزاد است اما این به آن معنا نیست که به موضع دیگران توهین کند.

وی گفت: دولت مصر موضعی اتخاذ کرده است که به تعامل با بشار اسد دعوت می‌کند این درحالی است که عربستان معتقد است اسد جایی در آینده سوریه ندارد. این دو موضع متفاوت است اما ریاض یا رسانه‌های عربستان هیچ گاه به موضع مصر توهین نکرده‌اند هرچند که موضعی تعجب آور و با توافق سیاسی دو کشور متضاد است.

اخیرا روزنامه دولتی الاهرام مصر ضمن انتقاد از سیاست خارجه عربستان در قبال سوریه اعلام کرده بود که "عربستان بر برکناری اسد به عنوان شرطی برای حل سیاسی بحران این کشور پافشاری می‌کند اما از این مسئله غافل است که اسد از محبوبیت مردمی زیادی برخوردار است."

چند روز پیش اعلام شد که علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه به قاهره سفر و با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده است. پیشتر نیز یک هیئت رسانه‌ای مصری به دمشق سفر کرده بود.

هنگام سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، به آمریکا، گفته شد که پادشاه عربستان به مصر نیز سفر می‌کند اما بعدا منابع سیاسی گفتند که وی هرگز به قاهره سفر نخواهد کرد.

منابع آگاه در کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گویند که پادشاه عربستان از عملکرد مصر و امارات در خصوص مسائل منطقه از جمله بحران سوریه عصبانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha