• دوشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۱:۴۴
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 94062314241

روایت زنانه رانندگی در تهران

روایت زنانه رانندگی در تهران

سبک رانندگی در تهران در حال تبدیل شدن به یکی از مشخصه‌های این شهر شلوغ است؛ رانندگی میلی‌متری، پارک‌کردن در پیاده‌روها و ردشدن از بین مخلوطی از آدم‌ها و ماشین‌ها از ویژگی‌های رانندگی در تهران است.

سبک رانندگی در تهران در حال تبدیل شدن به یکی از مشخصه‌های این شهر شلوغ است؛ رانندگی میلی‌متری، پارک‌کردن در پیاده‌روها و ردشدن از بین مخلوطی از آدم‌ها و ماشین‌ها از ویژگی‌های رانندگی در تهران است.

آنقدر تعداد ماشین‌ها در خیابان‌های این شهر زیاد است که دیگر قوانین معمولی جوابگوی نیازهای ترافیکی نیست و امورات شهر با قوانین نانوشته می‌چرخد. وقتی غریبه‌ای هم وارد شهر می‌شود، کنار آمدن با وضعیت جدید برایش خیلی آسان نخواهد بود و خیلی‌ چیزها هست که باید بیاموزد. شگفتی و ترس مسافران خارجی که قابل توصیف نیست، بارها دیده و شنیده‌ام که باور نمی‌کنند چطور این همه ماشین با اندکی فاصله درهم و برهم حرکت می‌کنند و تصادفی رخ نمی‌دهد.

بر اساس قانون نانوشته رانندگی در تهران، باید سرعت عمل بالایی داشته باشید، پشت چراغ قرمز کسری از ثانیه هم تعلل نکنید، پی‌درپی برای راننده جلویی بوق بزنید تا لحظه‌ای درنگ نکند و حتماً باید از همه فرصت‌ها برای پیچیدن جلوی بقیه ماشین‌ها و پیشی گرفتن از آن‌ها استفاده کنید. راهنما زدن وقت شما را می‌گیرد، سریع و بدون زدن راهنما تغییر مسیر بدهید. وقتی عجله دارید، مسیر یکطرفه و ورود ممنوع معنی ندارد. موتور برای مواقع ضروری است، اگر خودتان شخصاً قوانین را زیرپا نمی‌گذارید، وقتی خیلی عجله دارید، موتور بگیرید و از راننده آن بخواهید همه قوانین را به خاطر شما زیرپا بگذارد.

این‌ موارد بخشی از قوانین رانندگی در تهران است که برای اینکه راننده‌ای حرفه‌ای به نظر برسید باید از آن پیروی کنید، اما اگر بخواهید این قوانین را زیر پا بگذارید، همه‌چیز سخت و خیابان برایتان بدل به میدان جنگ می‌شود و باید لباس رزم بپوشید. حالا اگر زن باشید همه چیز سخت‌تر هم هست؛ چون رعایت کردن قانون و تلاش برای حفظ سرعت مطمئنه و احترام گذاشتن به حقوق عابران پیاده، ناتوانایی شما در رانندگی تلقی می‌شود! و شما باید خیلی صبر داشته باشید تا بتوانید ثابت کنید که زنان هم «حق» رانندگی دارند.

گذشته از این، همانطور که در خیابان‌های شهر هنوز مردانی هستند که برای زنان پیاده مزاحمت ایجاد می‌کنند، مردان راننده‌ای هم هستند که از هر فرصتی برای آزردن زنان راننده استفاده می‌کنند. برای آنها پیچیدن با سرعت جلوی ماشین خانم‌ها کار لذت‌بخشی است، به نظر آنها برای رد شدن از تقاطعی که چراغ قرمز ندارد، احتیاط لازم نیست و برای همین احتیاط زنان برای عبور را مسخره می‌کنند، چراغ و بوق زدن پشت سر خانمِ راننده هم برای اینها ابزاری است که راننده خانم را با سرعت پایینش از سر راه بر دارند و تندتر برانند.

بر اساس آمار پلیس، زنان به رعایت قانون در رانندگی مقیدتر هستند، آرامش بیشتری دارند و آمار تخلفات و تصادفات از سوی آن‌ها خیلی کمتر است. اما رانندگی کردن آن‌ها همیشه زیر سوال است و رانندگان مرد زیادی هستند که فکر می‌کنند زنان با احتیاط کردن، رعایت قانون یا احترام به عابران پیاده حق دیگران را می‌دزدند و خودشان را به کاری مردانه تحمیل می‌کنند.

سرهنگ عین‌الله جهانی - معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی - برخلاف این تصور، رانندگی زنان را تحسین می‌کند و معتقد است آن‌ها رانندگان بهتری هستند.

او در توصیف سبک رانندگی زنان می‌گوید: «مدت‌ها به همراه یک گروه برای تولید برنامه‌ای تلویزیونی، به صورت نامحسوس رانندگی افراد را زیر نظر می‌گرفتیم و رانندگان خطرناک را تعقیب می‌کردیم. در این بین می‌دیدیم که رانندگی خانم‌ها عالی است، آن‌ها احتیاط بیشتری می‌کنند و دقت بیشتری دارند، بیش از آقایان هم از حوادث رانندگی هراس دارند و این هراس مثبت کمک می‌کند که برای پیشگیری از حوادث محتاط‌تر باشند. خانم‌ها حاضر نیستند حاشیه امنیت خودشان و دیگران را در رانندگی به خطر بیندازند. معمولاً خانم‌ها در آموزشگاه‌ها به صورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و آن‌ها در زمان یادگیری هم با حساسیت و توجه زیادی روند یادگیری را دنبال می‌کنند و بعد هم در زمان رانندگی خود سعی می‌کنند آموخته‌های خود را دنبال کنند. مثلاً فرمان را دو دستی می‌گیرند، سعی می‌کنند صندلی را از قبل تنظیم کنند و بعد حرکت کنند. در حالیکه برخی از آقایان بعد از حرکت تازه به فکر تنظیم صندلی و آیینه می‌افتند که موجب از بین رفتن توجه راننده به جلو و اطراف و بالا رفتن احتمال حادثه می‌شود.

با در نظر گرفتن میزان رانندگی و تعداد خانم‌های راننده باز هم آمار رانندگی خانم‌ها بسیار پایین‌تر است، ممکن است برخی بگویند خانم‌ها در مسیرهای سخت رانندگی نمی‌کنند یا تعداد آن‌ها کمتر است، ولی این آماری که من به آن اشاره دارم با در نظر گرفتن همه این موارد است. بر اساس این آمار، تعداد خانم‌های مقصر در رانندگی و حتی درگیر در تصادفات رانندگی بسیار پایین‌تر از آقایان است».

این‌ها اظهارات معاون اجتماعی ناجاست. او همچنین به عادت‌های بسیار مناسب زنان در رانندگی اشاره می‌کند: «خانم‌ها در رانندگی عادات مناسبی دارند، مثل گرفتن فرمان با دو دست. این‌که با یک دست رانندگی کنیم نشانه توانمندی نیست. این دسته از افراد غرور کاذب دارند و تصادفات رانندگی آقایان هم اکثرا به دلیل غرور کاذب آن‌هاست.»

او همچنین در توصیه‌ای به زنان راننده هم می‌گوید: «خانم‌ها هم تخلف می‌کنند، اما تخلفات آن‌ها خوشبختانه خیلی کم است و اکثریت رانندگان خانم رانندگی را با آرامش دنبال می‌کنند و برخی رفتارها چون بوق زدن‌های ممتد پشت سر رانندگان زن نباید آن‌ها را از این منش دور کند. من به رانندگان زن توصیه می‌کنم اگر کسی پشت سر آن‌ها بوق می‌زد و می‌خواست جلو بزند، با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما مسیر خود را عوض و راه را برای آن‌ها باز کنند. در واقع ما مکلف هستیم در این شرایط کنار برویم چون راننده پشت سر ممکن است کار اضطرارای داشته باشد، اما نباید عجله کنیم و باید تغییر مسیر ما احتیاط و با کمک چراغ راهنما باشد.»

* * *

چهار زن راننده در تهران از تجربه رانندگی در این شهر می‌گویند؛ از سختی‌هایش و از لحظه‌های سخت و آسان آن:

سارا 32 ساله است. او کارشناس آی‌.تی است و سال‌هاست که تقریباً هر روز رانندگی می‌کند. او درباره تجربه‌اش از رانندگی به عنوان یک زن می‌گوید: « رانندگی برای زنان، اعصاب فولادین می‌خواهد و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، چون مردان این پذیرش را ندارند که یک راننده زن کنار آن‌ها رانندگی ‌کند و از آن‌ها سبقت بگیرد. نگاه مردان به رانندگی زنان خیلی بد است، همیشه می‌خواهند جلوی زن‌ها بپیچند و از آن‌ها جلو بزنند، انگار بیشتر از ما حق رانندگی دارند. وقتی زن‌ها خودروی خود را پارک می‌کنند، خیلی از مردها آن‌ها را مسخره می‌کنند. اگرچه زنان تخلف کمتری در رانندگی دارند و اصولی‌تر رانندگی می‌کنند، اما از طرف مردها همیشه زیر سوال هستند.»

او درباره کنایه‌ها و متلک‌هایی که در زمان رانندگی از مردان شنیده نیز می‌گوید: «گذشته از همه حرف‌های زشتی که این مدت شنیده‌ام و نمی‌خواهم بازگویشان کنم، متلک معروف مردان این است که به یک خانم راننده می‌گویند "برو پشت ماشین لباس‌شویی بنشین" که این به نظرم آزاردهنده است. البته به نظر می‌آید سال‌های اخیر این متلک‌گویی کمتر شده است.»

سارا درباره تجربه‌ای که از سال‌ها رانندگی نصیبش شده، تعریف می‌کند: «کم سن‌ و سال‌تر که بودم، ماشینی داشتم که برایم مهم نبود جایی بخورد، برای همین نمی‌گذاشتم کسی حقم را بگیرد و هرکس می‌خواست مزاحمم بشود، بی‌کله می‌رفتم جلوی ماشینش و نمی‌گذاشتم حقم را بگیرد، اما تجربه‌های بدی که داشتم، کمی برخوردم را تغییر داد. یک‌بار از یک ماشین شاسی‌بلند خیلی اصولی و بر اساس مقررات رانندگی سبقت گرفتم اما راننده و مسافر کنارش با ماشین دنبالم کردند و چند کوچه جلوتر پیچیدند جلوی ماشینم و از ماشین پیاده شدند. با دست می‌کوبیدند روی کاپوت ماشین و فریاد می‌کشیدند و فحش می‌دادند. من هیچ‌کاری از دستم برنمی‌آمد. فقط شیشه‌ها را داده بودم بالا و دستم روی بوق بود. سال اول دانشگاه بودم و خیلی سنم کم بود، اما هیچ‌کس از آدم‌هایی که توی کوچه بودند هیچ توجهی نکردند که چرا دو مرد به ماشین یک دختر جوان حمله کرده‌اند. تنها کاری که کردم این بود که وقتی از جلوی ماشینم کنار رفتند از نصفه راهی که بود، به سختی با کشیده شدن ماشینم به سپرِ ماشین آن‌ها از دستشان فرار کردم. وقتی رسیدم خانه هنوز می‌لرزیدم. با اینکه آن‌ها کار اشتباهی کرده بودند، تا مدت‌ها به خاطر این اتفاق اذیت شدم. همین تجربه‌ها باعث شده که الان سعی کنم از تنش دور شوم و کمتر خودم را درگیر چنین مسائلی کنم.»

او ادامه می‌دهد: «نزدیک خانهِ پدر و مادرم کوچه یک‌طرفه‌ای هست که ماشین‌های زیادی به خلاف وارد آن می‌شوند و من قبلاً با آن‌ها همیشه درگیر می‌شدم، حتی یکبار با گوشی از پلاک آن‌ها عکس گرفتم و می‌خواستم به پلیس بدهم، اما الان یاد گرفته‌ام وقتی کسی یکطرفه می‌آید و از من می‌خواهد که دنده عقب بروم، بگویم بلد نیستم عقب بروم! می‌دانم این خیلی بد است که به این نتیجه رسیده‌ام اما شرایط من را به این نتیجه رسانده که بهتر است راننده مرد فکر کند رانندگی‌ام خوب نیست تا اینکه با او درگیر شوم یا مسیرم را به خاطر او که خلاف آمده تغییر بدهم.»

* * *

فاطمه 28 ساله‌ است و از 10 سال قبل رانندگی می‌کند. او درباره اینکه رانندگی برای زنان چه تفاوتی با مردان دارد، می‌گوید: «اگر زن باشی و رانندگی کنی از همان اول متوجه تبعیض‌ها می‌شوی. وقتی پدرت هنگام تعلیم رانندگی می‌گوید پشت این ماشین نیفت راننده‌اش زن است، همین چیزها این تصور را که رانندگی زنان بد است، جا می‌اندازد. این در حالی است که وقتی من آموزشگاه رانندگی می‌رفتم، می‌دیدم خانم‌ها راحت‌تر رانندگی را می‌آموختند و راحت‌تر قبول می‌شدند. این شاید به تفاوت هوش و دقت بین زنان و مردان برگردد. خانم‌ها دقت بیشتری در رانندگی دارند و شاید همین باعث شده که کندتر رانندگی کنند. من 10 سال است که رانندگی می‌کنم و هنوز هرجا می‌بینم زنی با مردی تصادف کرده، اطرافیان فکر می‌کنند مقصر راننده، آن خانم است. من در این 10 سال اکثرا تصادفاتم با ماشین‌هایی بوده که راننده آن مرد بوده و اکثرا هم مقصر راننده آقا بوده، نه من. اما فکر می‌کنم این تصور که رانندگی زنان بدتر از مردان است، این روزها اصلاح شده است، چون زنان و دختران جوان زیادی این روزها رانندگی می‌کنند و رانندگی آن‌ها هم خوب و اصولی است. البته همیشه و همه جا یک درصدی از راننده‌ها هستند که خوب رانندگی نمی‌کنند، که می‌توانند زن یا مرد باشند.»

او درباره اینکه چقدر فضای رانندگی پراسترس و مردانه، رانندگی زنان را تحت تأثیر قرار داده نیز می‌گوید: «به نظرم این استرس به زن و مرد ربطی ندارد و همه در تهران به خاطر نبود خیابان‌ها و گذرگاه‌های استاندارد و رعایت نکردن قانون، متحمل استرس می‌شوند. الان هم دیگر فقط مردان تند و خشن رانندگی و رفتار نمی‌کنند، من دخترهایی را دیده‌ام که بعد از تصادف با قفل فرمان پیاده می‌شوند و می‌خواهند با راننده مقابل دعوا کنند! حتی فکر می‌کنم یک ضد هنجار شکل گرفته، الان زنان بیشتر خشن رانندگی می‌کنند.»

فاطمه درباره آزارهایی که در رانندگی از رانندگان مرد هم دیده اظهار می‌کند: «پیش آمده متلک بگویند و مسخره کنند؛ متلکی مثل اینکه «گاز توی آشپزخانه است» را شنیده‌ام و همانطور که توی خیابان و کوچه، خانم‌ها از طرف برخی آقایان اذیت می‌شوند، در رانندگی هم این اتفاق به شکل خودش رخ می‌دهد. اما در سال‌های اخیر وضعیت تغییر کرده، کمتر کسی رانندگی کردن زنان را مسخره می‌کند، اینکه رانندگی حق طبیعی زنان و مردان است، جا افتاده، اما اگر راننده زن خطایی بکند، بیشتر مسخره می‌شود تا یک راننده آقا. البته خیلی وقت‌ها هم زنان راننده بیشتر حمایت می‌شوند، مثلا وقتی تصادف کرده‌ام، هم عابرها و هم پلیس به من که خانم بوده‌ام، کمک کرده‌اند و سعی کرده‌اند هوای من را داشته باشند.»

* * *

آنیتا 30 ساله است و دانشجو و از 18 سالگی تقریباً هر روز رانندگی می‌کند. او درباره سال‌ها تجربه‌اش از رانندگی در تهران می‌گوید: «من سعی می‌کنم شرایط رانندگی برایم با آقایان فرقی نکند و سعی کرده‌ام با مشکلات رانندگی کنار بیایم. اما به هر حال همیشه این مسأله وجود دارد که خانم‌ها تحت فشار بیشتری هستند و باید ثابت کنند رانندگی آن‌ها خوب است، یا مثلاً نمی‌توانند شب‌ها راحت رانندگی کنند.»

او درباره مزاحت‌هایی که برخی رانندگان مرد برای او پیش آورده‌اند هم می‌گوید: «بارها شده که در اتوبان در حال رانندگی بوده و دیده‌ام که عمداً آمده‌اند جلوی ماشین من رانندگی کنند تا نگذارند سریع‌تر از آن‌ها حرکت کنم و به اصطلاح، به رانندگان زن، راه نمی‌دهند، یا توی اتوبان چون خطرناک است و فکر می‌کنند زن‌ها می‌ترسند، می‌آیند از کنار ماشینی که راننده زن دارد لایی می‌کشند و متلک می‌گویند.»

آنیتا درباره برخوردهای اطرافیانش با رانندگی زنان هم اظهار می‌کند: «بارها با دوستانم توی ماشین بوده‌ام و وقتی راننده ماشین جلویی بد رانندگی کرده، شنیده‌ام که می‌گویند حتماً راننده‌اش زن است، در حالی که حدس آن‌ها خیلی اوقات درست نیست. حتی دیده‌ام دوستانم که خانم هستند چنین پیش‌فرضی درباره رانندگی خانم‌ها دارند.»

او درباره تأثیر فضای غالباً مردانه بر رانندگی زنان هم خاطرنشان می‌کند: «رانندگی خود من خشن است و ممکن است به خودروهای دیگر راه ندهم یا وقتی از خیابان فرعی می‌پیچم فکر نکنم که حق تقدم با من نیست؛ انگار می‌خواهم رفتاری را که با من شده جبران کنم. فکر می‌کنم شرایطی ایجاد شده که خود زنان هم فکر کنند رانندگی زنان بد است؛ مثلا وقتی من می‌خواهم توی جاده شمال رانندگی کنم، کسانی که توی ماشین هستند بیشتر می‌ترسند تا زمانی که همسرم راننده باشد. انگار این پیش‌فرض وجود دارد که خانم‌ها تجربه و مهارت کمتری دارند. وقتی هم که خانمی راننده است دیگران مثلا پدر یا همسر به خودشان اجازه می‌دهند که به او بگویند چه کار کند و کجا ترمز بگیرند. این می‌تواند روی اعتماد به نفس و عملکرد خانم‌ها در رانندگی اثر بگذارد.»

* * *

فرخنده 35 ساله است و سال‌هاست رانندگی می‌کند. او معتقد است اینقدر به فضای ایجاد شده برای رانندگی زنان عادت کرده که دیگر چندان متوجه آن نمی‌شود. او با اشاره به اینکه در زمان تصادف بیشترین تجربه‌های بد را داشته، می‌گوید: «من بیشتر زمانی که تصادف کرده‌ام متوجه تفاوتی شده‌ام که زنان در رانندگی تجربه می‌کنند. یکبار زمانی که از پارک خارج می‌شدم با یک خودروی ون برخورد کوچکی داشتم. خیلی اذیت شدم؛ همه می‌گفتند وقتی نمی‌توانی از پارک خارج شوی رانندگی نکن. راننده هم کلی ناسزا گفت و داد و بیداد کرد در حالی که مطمئنم اگر همسرم یا هر مردی راننده خودروی من بود، راننده مقابل یا مردم چنین برخوردی نمی‌کردند و فقط منتظر آمدن پلیس می‌شدند.»

او همچنین تعریف می‌کند: «تجربه دیگرم، باز هم تصادفی بود که سر یک تقاطع داشتم و به ماشینی برخورد کردم که از خیابان فرعی بیرون می‌آمد. تا وقتی پلیس بیاید، هم عابرها و هم راننده به من تلقین می‌کردند که من مقصرم، در حالی که خودم می‌دانستم مقصر نیستم، اما همه من را چون زن بودم مقصر می‌دانستند تا وقتی که پلیس آمد و راننده مقابل را مقصر شناخت. این وقت‌ها خیلی عصبانی می‌شوم اما کاری نمی‌شود کرد.»

فرخنده درباره تجربه خود از رانندگی در جاده‌های بین شهری هم می‌گوید: «توی جاده، راننده‌ها و مردم به زن‌هایی که رانندگی می‌کنند خیلی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. یکبار تنها به سمت شهرکرد رفتم و در راه کمی اذیت شدم چون ماشین‌ها به من نزدیک می‌شدند و کف و سوت می‌زدند. حتی پلیس هم به رانندگی من واکنش نشان داد و من را به خاطر سرعت متوقف کرد و گفت خیلی خوب است که شما در جاده رانندگی می‌کنید.»

او البته از یک منظر، به زنان راننده یک نقد جدی را وارد می‌داند و می‌گوید: «مشکلی که ما زنان داریم این است که از خصوصیات فنی ماشین چندان مطلع نیستیم و اگر صدای عجیبی از ماشین بیاید دقیقاً نمی‌دانیم از کدام بخش است و باید به نظرم در این بخش بیشتر کسب اطلاعات کنیم.»

این بخش کوچکی از تجربه زنان از رانندگی در تهران است. اگر شما هم خانم هستید و این مطلب را می‌خوانید، می‌توانید تجربه خودتان را از رانندگی کردن و سختی‌هایش در بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

ایسنا - آزاده شمس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۷:۲۵

سرهنگ جهاني:با در نظر گرفتن ميزان رانندگي و تعداد خانم‌هاي راننده باز هم آمار رانندگي خانم‌ها بسيار پايين‌تر است* جناب سرهنگ! اگرازتصادفاتي که خانمهاي راننده دارندآماربگيريد،بادرنظرگرفتن تعدادرانندگان زن مطمئناً درصد"آمار" بالاست. به تعبيرديگر، خلاف گفته‌تان ثابت مي شود.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۸:۰۹

سلام رانندگي زنان ويژگيهاي خودش را دارد بارها شاهد اين بوده ام که صرف نظر از وضعيت ترافيک که روان است و ميتوان سرعت بيشتري داشت بانوان عزيز کند حرکت ميکنند و يا در ترمز گيري بموقع و با شدت مناسب تاخير دارند و اکثرا شاهد برخورد با ماشين جلويي توسط رانندگان زن بوده ام لذا فکر ميکنم احتياط بيشتربانوان بيشتر از روي ترس و هيجان است و نه صرفا رعايت مقررات. بايد پژوهش هاي علمي کرد تا مشخص شود اتفاقا در پژوهشي دانشگاهي در ايران که چکيده مقاله اش را ميخواندم مشخص شده بود که ادراک خطر در رانندگان مرد بيشتر از رانندگان زن است که برعکس تصور رايج است که مردان به خطرات توجه نميکنند و زنان توجه دارند.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۸:۲۳

ما نمي گوييم که به خانم ها گواهينامه ندهند و آنها رانندگي نکنند، فقط خواهشا براي آنها خيابانهاي جداگانه درست کنند تا ما راحت رانندگي کنيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۹:۰۶

اگر يک زن در رانندگي اشتباه کند مردان زيادي هستند در خيابان که سر او داد بکشند، همين دادهاي مکرر اگر سر يک مرد زده مي شد دعوا راه مي افتاد. اون قدر داد مي زنند فرصت نمي دهند که تجربه کنه رانندگي رو، ياد بگيره واقعا انگار خيابان را در ايران براي مردان ساخته اند. لطفا نظرم رو منتشر کن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۹:۰۹

سعي نكنيد رانندگي بانوان را بي جهت توجيه كنيد. زنان از عهده كنترل وسيله نقليه بر نمي آيند. اين يك حقيقت محض است . ضمناً تمام رانندگي رعايت قوانين نيست . قوانين براي تسهيل كار است. در واقع رانندگي كنترل بر وسيله نقليه وتصميم گيري در شرايط سخت است نه دنده كلاژ عوض كردن صرف ويا رعايت قانون حق تقدم(بعنوان مثال) خانم ها بهتر است صرفاً در موارد ضروري رانندگي كنند و با جان ومال خود ومردم بي گناه حتي المقدور بازي نكنند.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۰:۰۴

به نظرم شما رعايت قوانين و سرعت عمل رو روبروي هم قرار دادید در صورتيکه داشتن سرعت عمل به لحاظ وضعيت خاص ترافيکي تهران نياز بسيار مبرم است و کسي که تو تهران رانندگي ميکنه بايد سرعت عمل داشته باشه چرا فکر ميکنيد هر کس اروم ميره خوبه بسياري از تصادفات براي اینه که بعضیا سرعت مجاز رو رعايت نميکنن و باعث اعصاب‌خردي راننده عقبي شده و او مجبوره سبقت غير مجاز بگير و اتفاقات بعدي بر عکس تمام نظرات هم سرعت بالا خطرناکه هم سرعت پايين و نداشتن سرعت عمل در رانندگي ...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۱:۳۵

مردانه بودن رانندگي در تهران امري مشهود است. و كمبود زنانگي در رانندگي تهران نشين ها مشهودتر. اين كمبود زنانگي باعث شده تعادل برهم بخورد. در نتيجه سرعت و شتاب و عجله غالب شده. اين وضعيت نه تنها براي زنان كه براي مردان هم آزار دهنده است. من هم در تهران از رانندگي لذت نمي برم و صبح و شب با مردان راننده بي ادب و عجول در گيرم. نمونه اش همين ديروز بود كه وقتي در جايگاه بنزين بودم و سوخت گيري تمام شد خيلي سريع پول را دادم و سوار ماشين شدم تا برم اما چند ثانيه اي نگذشته بود كه ماشين عقبي زد به سپر و وقتي در آينه نگاهش كردم ديدم يك چيزي هم طلبكار است كه من چرا زودتر راه نمي افتم!! واقعا اين چندثانيه ها چه تاثيري در زندگي ما دارن؟ اين رانندگان چه جور آدمهايي هستن؟ آيا بقيه رفتارهاي اجتماعي آنها هم مثل رانندگي آنهاست؟ چرا آنها اعصاب ندارن؟ آيا فقط به خاطر ترافيكه؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۵۴

راننده بي ادب و عجول را خوب اومدي!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۱:۴۴

سلام خيلي خوبه که اينچنين گزارش هايي هم دغدغه شماست. فقط دو تا کامنت کوچيک: اول اينکه چيزهايي که در پاراگراف سوم تحت عنوان قوانين نانوشته اومده اصلا درست نيست، يا حداقل نبايد حکم کلي براي رانندگان تهران باشه، حکم کلي هميشه درست نيست چه برسه به اينکه همه نمونه هاي خلافش رو ديديم. متاسفانه بعضي اوقات براي وارد کردن نقدي به چيزي در تهران، سعي ميکنيم تهران رو بي فرهنگ نشون بديم. دوم اينکه براي اينکه تاکيد کنين که پارامترهاي جامع و تحليل آماري مناسبي روي رانندگي زنان انجام شده بهتره از عباراتي مثل درصد .... يا نسبت .... استفاده کنين تا تعداد .... مرسي

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۵۳

به نظر من بايد به حقوق بانوان احترام گذاشت؛ بعضي ازخانم ها در رانندگي بسيار ماهرن و ضمنا قوانين رو بيشتر رعايت ميکنن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۵۵

اينجا اکثرا آقايون اعتراضات خودشون رو نوشتن و خانمها کامنتي نذاشتن. اما من فکر ميکنم اين نقد جدا بر خيلي از راننده هاي مرد وارد هست. حتي در مورد بسياري از رانندگان خودروهاي مدل بالا و لوکس. مثلا چند سال پيش در حالي که در يکي از بزرگراههاي تهران و در لاين سرعت و با حداکثر سرعت مجاز رانندگي ميکردم يک شاسي بلند مرتب چراغ ميداد. من هم مجبور شدم بالاخره به سمت راست برم اما اون آقا براي اينکه ناراحتي خودش رو نشون بده در حال سبقت، کشيد جلوي ماشين من که البته من هم کم نذاشتم و دوباره ازش سبقت گرفتم و چندين بار اجازه ندادم از من سبقت بگيره. به هر حال اتفاقي نيفتاد و ختم به خير شد. البته اين مشتي نمونه خروار بود که راننده هاي مرد بارها در طول روز چنين کارهايي انجام ميدن و موجبات سلب اسايش راننده هاي ديگه ميشن. البته در برخي موارد به رانندگي خانمها هم اعتراضها وارده. مثلا رانندگي با سرعت 60 در لاين سرعت در حاليکه حداکثر سرعت مجاز 90 هست!! اين موضوع بيشتر به خاطر ترس هست و نه احتياط و رعايت قوانين.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۵:۲۵

لطفأ در مصاحبه اي از سرهنگ بپرسيد چرا براي گواهينامه دادن تست روانشناسي نميگيرند شخصي را ميشناسم که به علت مشکل رواني از خدمت وظيفه معاف شده اما گواهينامه رانندگي دريافت کرده.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۲۲:۰۱

من حدود شش ساله که تو تهران رانندگي ميکنم اصلا هم آروم رانندگي نميکنم و توي اين شيش سال دو بار تصادف کردم و آقاي طرف مقابل مقصر بودن اما بارها به خاطر زن بودنم تو موقعيت هايي که اصلا تقصير من نبوده بهم فحش دادن و اذيتم کردن ولي راه حلي که من براي اين موضوع پيدا کردم اينه که با آرامش از مردايي که بي دليل اذيتم ميکنن ميخوام که برن و عضو داعش بشن چون به نظرم مردايي که توي دنياي مدرن که زن و مرد برابرن اين فکر توشون مونده که زن ها ناتوانن خيلي ميتونن اونجا مفيد تر باشن و داعش بيشتر بهشون احتياج داره تا جامعه مدرن ما

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۰۱:۱۶

يه زماني به يکي از کشورهاي عربي سفر کرده بودم و اونجا ديدم که رانندگان به شکل خيلي افراطي از بوق استفاده ميکنند. اون زمان پيش خودم فکر ميکردم که چقدر اينها بي فرهنگ هستند. ولي حالا مدتيه ميبينم توي کشور خودمون هم اين مسئله زياد شده. و جالبتر اينکه ديده ام خيلي از اين رانندگان هم خانم هستند. حدس زدم در کلاس هاي آموزش رانندگي به آنها اينطور استفاده از بوق رو ياد ميدن. از چندنفر سؤال کردم ديدم ظاهرا حقيقت داره.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۰۹:۳۸

از قديم گفتن کار نيکو کردن از پرکردن است...مرد و زن نداره هرکي بيشتر تمرين داشته باشه بهتره...همين چقدر موضوع رو پيچيده مي‌کنيد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۰۹:۴۰

کلا رانندگي ايراني‌ها مخصوصا در 10 - 15 سال گذشته بسيار بد شده و اتفاقا من خيلي وقتها که سوار تاکسي مي‌شم هم مي بينم راننده‌ه بد، غير مسلط و بي‌قانون رانندگي مي‌کنن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۰۹:۴۵

بحث بي مورديه....يه اصل تو جامعه‌شناسي هست که ميگه جامعه قانونمندي‌هاي خودش رو پيدا مي‌کنه. همونطور که ديدگاههاي درباره رانندگي زنان الان با 10 سال پيش فرق داره و به نظرم بهتر شده 10 سال ديگه هم اوضاع مثل امرور نخواهد بود . مضافا اينکه با نظر حميد موافقم که رانندگي‌ها کلا بد شده کمااينکه رانندگان مرد قديمي و حتي زنان راننده قديمي بهتر از الان بودند و اين به اموزشها بر ميگرده. ديگه اينکه تو اشفته بازار زنها هم از رانندگي اکثرا شلم‌شورباي مردا، تقليد مي‌کنن چون مي‌بينن چاره ديگه‌اي ندارن تو دیوونه‌خونه‌ای مثل خیابونای شهرا

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۱۰:۱۵

منم به عنوان يه زن همين تجربه ها رو داشتم و عجيبه براي اين دوره زمونه

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۱۰:۱۸

فيلم تصادف دلخراشي که يه راننده مرد اونم پايه يک، سر سرمربي کاراته بانوان اورده بببينيد فکر کنم تو نظراتون کمي تجديد نظر کنيد آقايون.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۱۰:۳۷

پيشنهادمن به خودروسازان ايراني اينه كه كلا سه تا آيينه رو ازروي ماشين خانم ها بردارن چون اصلا كاربردي نداره، يه راهنما كه بزنن بايد خيابون مثل رود نيل كه براي حضرت موسي باز شد براشون بازبشه!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۱۳:۲۶

جداي از تجربه هايي که هر کدام از ما در مورد رانندگي داريم،‌ به نظر من چيزي که باعث مي شود اين همه نگاه غالبي به رانندگي زن‌ها داشته باشيم،‌ تصويري است که تلويزيون و رسانه‌هاي ما در اين مورد نشان مي دهند،‌ در شهر ديده ام که زن و مرد فرقي ندارد راننده يا ناشي است يا کار بلد،‌ اگر ناشي باشد آدم را اذيت مي‌کند اگر کار بلد باشد قانوني و سريع آدم را به مقصد مي رساند،‌ اما به خصوص در تلويزيون هميشه تصوير زني که پشت فرمان نشسته به يک سکانس طنز تبديل مي‌شود که يا ماشين خاموش مي‌شود، يا تصادف اتفاق مي‌افتد يا مانند آنها. به نظر من اين منصفانه نيست. بايد نگاه جنسيتي را از همه چيز حذف کنيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۰۱:۲۸

بي جهت مشاجره نکنيد …… مهندسيِ خيابانها و اُتومبيلها هم عاملِ مهمي است …… در آمريکاي شمالي به خاطرِ عريض بودن خيابانها و رانندگي بين خطوط ، نوعِ پارک کردن (که به شيوه ي مُوَرَب است نه پارک دوبلِ غير استاندارد) و همچنين مرسوم بودن دنده ي اتوماتيک مقوله ي رانندگي براي خانمها توأم با آرامش و لذّت است …… در اينجا اضطراب ناشي از مهندسي خيابانها ، نوعِ پارک ، سَبک رانندگي و اتومبيلهاي نامطلوب باعثِ رفتارِ تهاجمي در رانندگي و اعصاب خُردي ميشود …… با تدبير مديريتي اين مشکل رفع خواهد شد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۰۸:۱۰

رانندگي کار آسونيه اما ما ايراني ها با فرهنگ پايين اجتماعي که داريم و قبول هم نداريم فرهنگمون پايينه، رانندگي رو سخت کرديم. والسلام. حالا هم کامنت ميذارن که نه خيلي هم بافرهنگيم. اگر يه مقدار واقع بين باشيم مي فهميم هستيم يا نه

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۶:۰۲

اقاسعيدعزيزفرهنگ چيزي نيست که بازور اسلحه و يا چيزديگه تو رفتار تک تک افراد تاثيرگذار باشه شما ايراني جماعت را به بي فرهنگي محکوم نکنيد چرا که ايراني صاحب فرهنگ غني و داراي تمدن چندهزارساله است اين ناهنجاريها همه از فکر ناقص هرفرد که همين فرد بشخصه بايد ادب و فرهنگ اجتماعي را رعايت کنه حالا چي در رانندگي درصف نانوائي درنريختن اشغال و صدها مورد ديگر.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۴۲

جناب آقاي ابراهيم صد در صد با حرف سعيد موافقم. جامعه دچار بحران بي فرهنگي شده به نحوي که کسي که بخواد قانونمند و با فرهنگ باشه گاو پيشوني سفيده و حقشو همه دودستي مي خورند يه ليوان آبم روش

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۰۸:۱۳

اصلا چه دليلي داره که يک زن بخواد ماشين برونه و اصلا کي گفته زن بره دنبال رانندگي؟ بهترين کارو همون عربستان ميکنه که جلوي اينها رو ميگيره

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۵

چه بي فرهنگ متاسفم برات

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۲۱:۳۲

اتفاقا من هم نظر همين آقاي رضا را دارم. خانم azadeh که اينطوري صحبت ميکني فکر کنم خودت يک مقداري فرهنگ داشته باشي و براي خودت متاسف باشي خيلي بهتره تا اينکه براي ديگران اظهار تاسف کني!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۲:۳۴

چرا براي خودش متاسف باشه؟ اتفاقا حرف خوبي زده من هم به تمام اقايوني که معتقدن زن نبايد رانندگي کنه پيشنهاد ميکنم عضو داعش بشن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۱:۰۲

من با نظر مهرداد 200 درصد موافقم . وقتي به زن اجازه رانندگي بدن هزار جور اتفاق ديگه ميوفته! اينکه تعداد دانشجويان دختر از پسر بيشتر شده . تعداد فارغ التحصيلان دختر بيشتر شده . همه مشاغل رو با حقوق ماهيانه کم قبضه کردن. همش از اينجا شروع شد که اجازه رانندگي دادن به زن ها.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۶:۰۲

با سلام مردهاي ما توسط خانمها پرورش پيدا مي کنند اگر بده ، اين دست پخت شما عزيزانه، در تربيت فرزندان بيشتر دقت بفرماييد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۰۹:۵۶

نصف ترافيك به خاطر اتوموبيل خانمهاست. زن با رانندگي به كانون خانواده هيچ كمكي نمي كند...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۰:۰۰

بچه در مهد كودك و مادر در رانندگي تربيت نسل آينده كیلوئي چند؟؟!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۹:۴۰

«من» جون! لابد شمام يا پاي...يا با... خوبه باهات اينطوري حرف بزنن. هيچ کس نمي‌تونه براي کسي تعيين تکليف کنه...رانندگي يک مهارته که هر فردي بايد بلد باشه. يادمه چندسال پيش يه باند جنايتکار به زيه زن و مرد تو پارک لويزان حمله کردن . مرد رو کشتن و زن تونست خودشو به ماشينش برسونه و فرار کنه. فکر کن اگه رانندگي بلد نبود چي ميشد. پس در اصل يادگيري هيچ شکي نيست. ميمونه مهارت که مثل هر کاري (کار نيکوکردن از پرکردن است.) همين...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۱:۱۰

شما اگه راست ميگيد يک مصاحبه هم با آقايون و دردسر هايي که خانم ها در رانندگي برايشان ايجاد ميکنند تهيه کنيد !

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۵۶

بارها سوار ماشين هاي شخصي يا سواري بودم و تبعيضو ديدم. اگه راتنده طرف مقابل مرد باشه و اشتباه کنه، رانتده ما يا حرف نميزنه يا يه غر کوتاه! ولي اگه راننده طرف مقابل زن باشه و همون اشتباه رو انجام بده، اون موقع است که راننده ي حاضر بايد مردونگي و برتريشو با فحش و متلک و استهزا به بقيه ثابت کنه!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۵۱

شما تشريف ببر عربستان که خيلي از قوانينش خوشت مياد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۱:۴۹

علت بد رانندگي کردن بعضي از خانم ها ترس هست که اونم از عدم اعتماد به نفسشونه علت نداشتنشم اينه که طي سال ها اين اعتماد به نفس توسط مرد ها ازشون گرفته شده و اين دليلي بر بد بودن رانندگيشون نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۱:۴۴

آقا غالب خانمها لج بازند ودر رانندگيشون هم اين امر نمود داره . اتوبان لاين سه باسرعت 40 . هرچه چراغ ميدي هم حاضر نيست نه لاينش رو عوض کنه نه سرعتش رو زياد کنه خوب اين لجبازي بالجبازي خونه فرق داره وميتونه به خودشون وديگران آسيب بزنه.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۵:۵۶

مگه رانندگي همه آقايون خيلي بي نقصه که به خودتون اجازه ميدين هر چي از دهنتون در مياد بگين؟ چطور يه مرد بد راننذگي کنه اونجا دهنتون بسته ميشه؟زبونتون فقط براي ما زنا درازه؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۷:۴۰

متاسفانه اين نگاه جنسيتي اقايون ما تموم نميشه

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۵۵

قاه قاه خانمه ميگه : "من در اين 10 سال اکثرا تصادفاتم با ماشين‌هايي بوده که راننده آن مرد بوده" . ببين چقدر تصادف کرده که ميگه اکثر تصادفاتم.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۴:۰۲

از زن بترسيد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۷:۳۲

آخه زنها از رانندگي فقط و فقط بوق زدن بلدن .

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۱۵:۴۰

کاميون هووو : همه از من مي ترسند ُ من از نيسان آبي ... نيسان آبي: هووو از من مي ترسه ُ من از راننده زن ...

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۲۰:۳۱

زنها با مردان حقوق برابر ندارند.لطفا راي گيري کنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۰:۱۶

مثلا اين گزارش نوشته شده تا شايد برخي آقايون به خودشون بيان و در رفتاراشون تجديد نظر کنن اما متاسفانه تو کامنتا مي بينم که اغلب آقايون همون قدر بي انصاف و خودخواهن که تو خيابونا. رانندگي يه مهارته که فقط با تجربه قوي مي شه. آقايون از ده سالگي پشت فرمون ماشين بابا نشستن و ماشينو بارها به فنا دادن تا راننده شدن اما خيال مي کنن خودشون راننده به دنيا اومدن و خانمي که تازه تو 20 سالگي واسه اولين بار مي خواد پشت فرمون بشينه هيچي حاليش نيست. درحالي که اولين راننده دنيا يه زن بوده. اين مردا همونايي هستن که نمي ذارن خانمشون که کاپيتان تيم ملي فوتساله تيمش رو در مسابقاتي که به قهرماني تيم ايران در آسيا منجر مي شه همراهي کنه. همونايي ان که به دختر مردم قول خوشبخت کردنشو مي دن و از اون يه موجود بي اعتماد به نفس وابسته بدبخت مي سازن.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۰:۰۹

از اين جامعه مردسالار, غير از چنين مرداني هم انتظار نميره. نگاهشون فقط جنسيتيه.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۴

چرا قوانين سخت گيرانه نمي کنند؟؟کار سختي نيست جريمه ها بره بالا نظارت بيشتر بشه دوربين و.. قوانين بين خطوط اجراي بشه و همچنين فرهنگ سازي بشه در رسانه ها, جديدن با گوشي پشت فرمون لايک ميزنننن و... اين دلواپسا که نگران پوشش مردم هستند نگران جان مردم هم باشن

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۱۷:۲۱

نويسنده زن است بيشتر از اين از مقاله انتظار نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۱:۳۱

آقايوني که سعي در مسخره کردن زن دارند به اين نکته توجه کنن که در حال حاضر رشد خانم ها در اجتماع و شرکت در فعاليت هاي اجتماعي هر روز رو به افزايش است . تمسخر کردن و يا کوچک شمردن زن به هر عنواني جلوي اين مسئله را نخواهد گرفت هرچند اين طرز تفکري که شما آقايون داريد تفاوت يک جامعه پيشرفته و جهان اولي را با يک جهان سومي کاملا ٌ مشخص مي کنه. تا زماني که خانم ها خودشون و دست کم ميگيرن و همچنين آقايوني که خود در دامن يک زن پرورش پيدا کردن و صداي غيرتشون در خصوص مادر و خواهرشون آسمون رو پاره ميکنه ولي در آخر همچين نظراتي ثبت مي کنن ، تغيير پيدا نکنه همچنان در جرگه جهان سومي خواهيم ماند

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۸:۲۵

حالا که اينقدر از رانندگي خانمها تعريف ميکنن اونا رو راننده تاکسي کنند شايد از دست ويراژ دادن راننده تاکسي ها راحت بشيم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۲۲:۲۴

تا نباشد چيزکي مردم نگويند چيزها!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۸:۵۹

بي احترامي به زن نشان عقب افتادگي است.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۲۰:۱۹

در جهان سوم چقدر اين بحث ها داغه!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۷:۱۰

رانندگي زنها در مجموع عاقلانه تر و متواضعانه تر است . راننگي بعضي از ما مردها از هر چي نامرد هم بدتر است .