• شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 94060704344
  • منبع : نمایندگی یزد

دبیر هیات دولت: اقتصاد مقاومتی انتخاب راهبردی دولت تدبیر و امید است

دبیر هیات دولت تدبیر و امید، اقتصاد مقاومتی را انتخاب راهبردی دولت یازدهم خواند و رویکرد اقتصادی دولت در این رابطه را خوداتکایی برای دستیابی به اقتصاد پایدار ذکر کرد.

دبیر هیات دولت تدبیر و امید، اقتصاد مقاومتی را انتخاب راهبردی دولت یازدهم خواند و رویکرد اقتصادی دولت در این رابطه را خوداتکایی برای دستیابی به اقتصاد پایدار ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "محسن حاجی میرزایی" در نشست شورای اداری استان یزد، یکی از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت را موضوع اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: معظم له توجه دولت به این موضوع را مورد تاکید قرار دادند و حتی پیشنهاد ایجاد ستاد فرماندهی در این رابطه را مطرح کردند.

وی با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی انتخاب راهبردی دولت تدبیر و امید است، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تنها راه دستیابی به حد معینی از رشد کشور را در گروی اقتصاد مقاومتی می‌داند.

وی در ادامه با بیان این که هفته دولت، زمان مناسبی برای گزارش و مقایسه عملکرد دولت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی است، ابراز کرد: اگر شاخص استقلال اقتصادی را به عنوان یکی از آرمان‌های نظام و یک دغدغه ملی در نظر بگیریم، متاسفانه در سال‌های گذشته بیشترین آسیب‌ها به آن وارد شد و اقتصاد کشور در شرایطی به دولت تدبیر و امید رسید که فاقد خوداتکایی و شاخص‌های مقاومتی بود.

حاجی میرزایی با اشاره به سه رویکرد اقتصادی در کشور، نخستین رویکرد که در اوائل انقلاب ترویج می‌شد را رویکرد خوکفایی ذکر کرد به این معنا که کشور باید در تمامی موارد مورد نیاز بی‌نیاز از سایر کشورها شود که این رویکرد در حال حاضر رویکردی منسوخ است.

وی دومین رویکرد که در سال‌های پیشین مطرح بوده را استفاده از منابع و ذخائر نفتی برای کسب درآمد و سپس واردات اقلام مورد نیازمان از خارج کشور ذکر کرد و افزود: متاسفانه این تفکر در دوره‌هایی که افزایش قیمت نفت وجود داشته بیشتر مورد اهتمام بوده است و آسیب‌های فراوانی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی الگوی سوم که مطابقت با مقوله اقتصاد مقاومتی دارد را الگوی خوداتکایی ذکر کرد و گفت: در این الگو باید تراز دریافت‌ها و پرداخت‌های غیرنفتی رشد مثبت یابد به عبارتی کالاهایی که تولید آنها در کشورمان راحتر است را تولید و صادر کنیم و در مقابل نیز کالاهایی که در خارج کشور ارزانتر تولید می‌شود را وارد کنیم و از این طریق تعاملاتمان را با سایر کشورها را مدیریت کنیم.

دبیر هیات دولت با اشاره به ترازهای منفی 70 و 90 میلیارد دلاری سال‌های 90 و 91، گفت: در این سال‌ها علی رغم منازعات سیاسی، کشور در حوزه اقتصاد دچار تکان‌های شدیدی شد و این موضوع دشمنان را بیشتر ترغیب بر اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش 4.2 برابری رشد واردات کشور با رقم 18 درصد در برابر رشد 5.4 درصدی تولید در دهه هشتاد، این روند را بیانگر تضعیف اقتصادی کشور دانست.

وی گفت: با وجود این شرایط، یکی از نقاط اتکای دولت تدبیر و امید ایجاد پایداری در جریان اقتصادی کشور بود و حتی مذاکرات هسته‌ای نیز در راستای فراهم کردن بستر این مهم بود و رشد 19 درصدی صادارت غیر نفتی سال گذشته کشور نیز بیانگر حرکت به این سمت است.

حاجی میرزایی کنترل تورم از رقم بالای 40 درصد به زیر 15 درصد، افزایش رشد منفی اقتصادی به رقم‌های مثبت، ارتقای 40 پله‌ای فضای کسب و کار کشور را از دستاوردهای دو سال گذشته دولت تدبیر و امید در این عرصه برشمرد و تاکید کرد: با این حال آنچنان ریشه‌های توان ملی به نابودی کشیده شده که این اقدامات تنها گام‌های نخست حرکت به سمت رویکرد خوداتکایی است.

وی افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از منفی 1.5 به مثبت 3.5، افزایش سهم درامدهای غیرنفتی در منابع عمومی از 57 به 65 درصد، افزایش سهم مالیات‌ها از 33 به 40 درصد و کاهش نوسانات بازار از 300 درصد به کمتر از پنج درصد را از دیگر دستاوردهای دولت در دو سال اخیر برشمرد.

این مسئول از کاهش 2.6 میلیارد دلاری تراز منفی بخش کشاورزی در دولت تبیر و امید خبر داد و گفت: در حالی که در این سال‌ها کاهش 18 درصد متوسط بارش‌ها و نابودی 500 هزار هکتار مزارع گندم دیم به دلیل خشکسالی را شاهد بودیم، ولی در این مدت 6.6 درصد رشد تولیدات کشاورزی در کشور اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر این که امروز نان مصرفی کشور از تولید گندم داخل است، یادآور شد: خرید گندم از مردم در هنگام تحویل دولت در کشور 4.8 میلیون تن بود که این رقم در سال 93 به 6.7 میلیون تن رسید و امسال در حدود 8 میلیون تن خواهد بود.

وی ذخیره گندم کشور در هنگام تحویل گرفتن دولت را 540 هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان در حال حاضر افزون بر 6.5 میلیون تن است.

حاجی میرزایی به خدمات بخش بهداشت و درمان در دولت یازدهم نیز اشاره کرد و افزود: بهداشت جزو خدماتی است که بیشترین حجم از جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد و خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت سهم پرداخت از جیب مردم در بیمارستا‌نهای دولتی از 37 درصد به 4.5 درصد کاهش یافته و حدود 10 میلیون نفر نیز از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شدند.

وی اجرای برنامه پزشک خانواده برای 28 میلیون نفر از روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، ایجاد یکهزار و 950 خانه بهداشت جدید در روستاها و بازسازی دو هزار و 225 خانه بهداشت را از دیگر دستاوردهای این بخش برشمرد.

دبیر هیات دولت در رابطه با مسکن مهر نیز از واگذاری 425 هزار واحد به متقاضیان در دو سال گذشته خبر داد و افزود: 47 هزار واحد دیگر نیز در چن ماه آینده آماده واگذاری خواهد شد و در مجموع افزایش پیشرفت فیزیکی کار از 70 درصد به 87 درصد در این حوزه را شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: در مدت شش ماه دولت 750 هزار واحد مسکونی را برای افراد محروم و نیازمند جامعه آماده خواهد کرد.

حاجی میرزایی در پایان با بیان این که تحقق اقتصاد پایدار نیازمند تلاش و کار بیشتر است، تاکید کرد: باید عرصه کار و اقتصاد برای مردم فراهم شود چرا که با کار و تلاش مردم می‌توان توسعه پایدار اقتصاد و عزتمندی مردم کشورمان در مجامع و مناسبات بین‌المللی را محقق و حفظ کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha