• شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۹:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94053117871
  • منبع : نمایندگی سمنان

کسری مخزنی 188میلیون مترمکعبی منابع آبی در استان سمنان

کسری مخزنی 188میلیون مترمکعبی منابع آبی در استان سمنان

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از کسری مخزنی 188 میلیون مترمکعبی منابع آبی در این استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از کسری مخزنی 188 میلیون مترمکعبی منابع آبی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، «اتابک جعفری» در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان، حجم آب‌های تجدیدشونده در این استان را 1.3 میلیارد مترمکعب برشمرد و افزود: سرانه هر نفر از این منابع آبی که 22 درصد آن از پتانسیل آب‌های سطحی و 78 درصد آن از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، 2500 مترمکعب در سال است.

وی ادامه داد: آب‌های زیرزمینی در این استان از 3 هزار و 574 حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق ، 607 رشته قنات و 775 رشته دهنه‌ی چشمه به میزان 1.1 میلیارد مترمکعب آب استحصال می‌شود.

بهره‌برداری بی‌رویه از چاه‌های مجاز بلای جان منابع آبی سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان یادآور شد: کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر و برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی در استان سمنان باعث افت بیش از حد سطح آب و قابلیت نگهداری آن در دشت‌های مختلف استان شده و کسری مخزنی در حدود 188 میلیون مترمکعب در سال را به این منابع آبی تحمیل کرده است که حدود 138 میلیون مترمکعب آن ناشی از بهره‌برداری بی‌رویه از چاه‌های مجاز کشاورزی در این استان است.

کم‌آبی، فرهنگ و تمدن ایران را با خطر جدی مواجه کرده است

جعفری، با بیان این‌که فرهنگ مترقی ایرانی اسلامی در طول قرون متمادی همواره مورد تهاجم زیادی بوده است اما فرهنگ و تمدن ایران همواره حفظ شده است، تصریح کرد: متأسفانه هم‌اکنون وضعیت منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی حکایت از این دارد که فرهنگ و تمدن ایران در خطر جدی است و کم‌آبی فرهنگ و تمدن ایران را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی با بیان این‌که میزان ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی و میزان برداشت از آن باید متناسب باشد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این تناسب بین آب ورودی و میزان برداشت از سفره‌ها برقرار نیست.

سمنان تنها 350 حلقه چاه غیرمجاز دارد

رئیس شورای مدیران صنعت آب و برق استان سمنان، با بیان این‌که سمنان کمترین چاه غیرمجاز را در سطح کشور دارد، افزود: استان سمنان نه از ناحیه چاه‌های غیرمجاز که از ناحیه اضافه برداشت چاه‌های مجاز تهدید می‌شود.

جعفری با بیان این‌که این استان تنها 350 حلقه چاه غیرمجاز دارد، تصریح کرد: از این چاه‌ها حداکثر دو- سه میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنند اما چاه‌های مجاز بیش از 136 میلیون مترمکعب اضافه برداشت دارند.

نصب کنتور هوشمند بر روی 70 تا 80 درصد چاه‌های استان

وی،از نصب کنتور هوشمند بر روی 70 تا 80 درصد چاه‌های این استان خبر داد و گفت: اگر کنتور هوشمند بر روی تمامی چاه‌های استان نصب شود، مشکل این استان کویری تا حد زیادی برطرف می‌شود.

افتتاح سد مجن شاهرود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از بهره‌برداری از دو پروژه بزرگ این شرکت در هفته‌ی دولت خبر داد و گفت: یکی از این پروژه‌ها سد مجن است که پارسال تنها 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما طی یک سال اخیر به اندازه چهار سال در آن کار اجرایی شده و هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی آن به 90 درصد رسیده که در هفته‌ی دولت افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای این پروژه ادامه داد: تا به امروز افزون بر 17 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و علاوه‌بر بدهی 7.5 میلیارد تومانی به پیمانکار برای تکمیل آن به 12 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

جعفری، افتتاح یک فاز دیگر از سد شاهچراغی دامغان را یکی دیگر از پروژه‌های آب منطقه‌ای سمنان در هفته دولت خواند و افزود: با اجرایی شدن این پروژه کشاورزان روستاهای انتهای شبکه خط انتقال این سد که تاکنون به آب لازم دسترسی نداشتند از آب کافی برای مزارع و باغات خود برخوردار شدند.

وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای این پروژه ادامه داد: تاکنون 9.5 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است.

آخرین خبر از سرنوشت دو سد چاشم و فینسک

وی از انجام مناقصه سد چاشم در استان سمنان خبر داد و گفت: این پروژه در مرحله عقد قرارداد است و عملیات اجرایی آن ظرف 4 ماه آینده آغاز می‌شود. ضمن این‌که برای اجرایی شدن سد فینسک نیز با سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم و سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه‌گذارانی از کشور چین قرار است این پروژه را اجرایی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha