• چهارشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94052111958
  • خبرنگار : 71234

پیشنهاد منصوری آرانی برای تعیین تکلیف دوراهی تصویب برجام در مجلس

پیشنهاد منصوری آرانی برای تعیین تکلیف دوراهی تصویب برجام در مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در دوراهی بررسی شدن و یا نشدن برجام در مجلس قرار گرفته‌ایم، گفت که دولت برای تامین نظر مجلس می‌تواند با ارائه لایحه‌ای ضمن اخذ مجوزهای لازم و برداشتن موانع قانونی، موضوع تصویب شدن و یا نشدن برجام در مجلس را حل و فصل کند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در دوراهی بررسی شدن و یا نشدن برجام در مجلس قرار گرفته‌ایم، گفت که دولت برای تامین نظر مجلس می‌تواند با ارائه لایحه‌ای ضمن اخذ مجوزهای لازم و برداشتن موانع قانونی، موضوع تصویب شدن و یا نشدن برجام در مجلس را حل و فصل کند.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه محوریت تاکید برخی نمایندگان به تصویب برجام در مجلس به اصولی از قانون اساسی بر می‌گردد، توضیح داد: طبق موادی از قانون اساسی توافقنامه و معاهده‌ها باید به تصویب مجلس برسد، با عنایت به این اصول در وهله اول باید به این سوال پاسخ داد که برجام تواقنامه است یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر برجام را در چارچوب توافقنامه‌ تعریف کنیم باید مانند سایر توافقنامه‌ها در مجلس مورد بررسی قرار گیرد حال اینکه امکان بررسی برجام همچون سایر طرح‌ها و لوایح در مجلس وجود ندارد، برجام برنامه‌ای است که بعد از دو سال مذاکره ایران و 1+5 و توافق همه طرف‌ها به نتیجه رسیده است و قطعا مجلس نمی‌تواند بندی را به این برجام اضافه و یا کم کند.

منصوری آرانی افزود: اگر مجلس بخواهد با بررسی برجام بند و یا حتی عباراتی را اضافه و یا کم کند مجددا باید جلساتی در سطح بین‌المللی برای پذیرش این تغییرات برگزار شود که امکان پذیر نیست؛ در چنین شرایطی مجلس تنها می‌تواند پاسخ آری یا خیر به برجام بدهد.

وی خاطر نشان کرد: اگر مجلس برجام را تصویب کند یعنی به تمامی بندهای برجام همچون اجرای پروتکل الحاقی پاسخ مثبت داده است و اگر به تصویب نرساند معنادار خواهد بود؛ در نهایت می توان گفت در دوراهی بررسی شدن و یا نشدن برجام در مجلس هستیم؛ موضوعی که برخی شخصیت‌ها بر این باورند که تصویب و بررسی آن به مصلحت ملی نیست و با منافع ملی مغایرت دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه از موافقان بررسی برجام در مجلس است، توضیح داد: موافقتم با بررسی برجام در مجلس از این حیث است که دولت‌های آینده این موضوع را مستمسکی برای وارد نشدن مجلس به بررسی توافقنامه و معاهده‌ها قرار ندهند و خودشان راسا اقدام کنند، کاری که به معنای قرار نگرفتن مجلس در جریان امور است که برای کشور خطرناک است.

منصوری آرانی برای حل این دوراهی به بیان پیشنهادی پرداخت و گفت: دولت برای حل این مشکل می‌تواند لایحه‌ای به مجلس ارائه کند که در آن قوانین قبلی مربوط به مجلس هشتم در مورد مجاز نبودن دولت‌ها به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و سایر قوانین مربوطه را ملغی کند؛ چون دولت برای اجرای داوطلبانه پروتکل به مجوز مجلس نیاز دارد.

وی ادامه داد: محتوای این لایحه می‌تواند در مورد عملیاتی کردن برجام در مدت زمان مشخصی مثل شش ماه باشد و در ذیل آن بندهایی اضافه شود که در صورت به خطر افتادن منافع ملی و یا عهدشکنی طرف مقابل دولت برجام را اجرایی نکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در چنین شرایطی هم برجام در مجلس بررسی نمی‌شود و احتیاجی به تصویب آن در مجلس نیست و هم دولت برای عملیاتی کردن برجام مجلس را دخیل کرده و مجوز گرفته است؛ با این اتفاق نظر عده‌ای که معتقدند مجلس باید برجام را تصویب کند، تامین می‌شود و هم برجام به قانون و الزامی برای اجرایی شدن تبدیل نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha