• یکشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94051105953
  • خبرنگار : 71430

/خبر به روز رسانی شده است/

ازسرگیری "مذاکرات استراتژیک" مصر و آمریکا با محوریت امنیت، اقتصاد و تروریسم

ازسرگیری "مذاکرات استراتژیک" مصر و آمریکا با محوریت امنیت، اقتصاد و تروریسم

در اولین جلسه از "مذاکرات استراتژیک" مصر و ایالات متحده آمریکا که پس از پنج سال بار دیگر از سر گرفته شده، وزرای خارجه دو کشور ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات بتواند در استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان سهیم باشد.

در اولین جلسه از "مذاکرات استراتژیک" مصر و ایالات متحده آمریکا که پس از پنج سال بار دیگر از سر گرفته شده، وزرای خارجه دو کشور ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات بتواند در استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان سهیم باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این نشست که با حضور هیات‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی دو کشور و با ریاست وزرای خارجه در قاهره برگزار شد، سامح شکری، وزیر خارجه مصر "40 سال روابط استراتژیک میان واشنگتن و قاهره" را بسیار ارزشمند خواند و بر ضرورت ادامه این روابط تاکید کرد.

وی گفت: اکنون زمان آن رسیده تا براساس شرایط حاکم بر منطقه و جهان در روابط دو کشور تغییراتی ایجاد کنیم تا هرچه بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای کنونی منطقه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که ارتقا روابط میان واشنگتن و قاهره در حل بحران‌های شعله‌ور در منطقه سهیم باشد و بتواند سدی در مقابل افراط‌گرایی و تروریسم ایجاد کند.

سامح شکری گفت: ما امیدواریم که این مذاکرات که با گسترش همکاری‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور همراه خواهد بود، بر امنیت منطقه و جهان تاثیر مستقیم بگذارد. ما به خوبی از نقش تاثیرگذار آمریکا در جهان آگاهیم و آمریکا نیز نقش مصر در منطقه، آفریقا و جهان اسلام را به خوبی درک می‌کند.

وزیر خارجه مصر گفت: قاهره در کنترل بحران‌های منطقه‌ای همواره نقطه اتکایی برای همگان بوده و سعی دارد این مساله را حفظ کرده و آن را ارتقاء دهد. در مذاکرات آغاز شده با طرف آمریکایی بررسی مسائل و بحران‌های منطقه و در راس آن بحران در سوریه و عراق را در دستور کار داریم و به مسائل دیگری از جمله نا امنی‌ و جنگ در لیبی و یمن و نیز به جریان انداختن دوباره گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه خواهیم پرداخت.

شکری ادامه داد: در ادامه مذاکرات خود با واشنگتن همچنین تلاش داریم تا مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و تاثیرات و نتایج آن را نیز بررسی کنیم و به ریشه‌یابی و چگونگی مبارزه با افراط‌گرایی و داعش نیز خواهیم پرداخت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که روابط میان مصر و آمریکا بر پایه احترام متقابل و نه تهدید است و ایالات متحده بر سازنده بودن نقش محوری مصر در منطقه و توانایی این کشور در حل بحران‌های منطقه‌ای در آفریقا و خاورمیانه ایمان دارد.

کری گفت: مصر یکی از ارکانی است که آمریکا در آینده پایه‌های دیپلماسی و روابط خود در منطقه را بر روی آن استوار خواهد کرد. من به قاهره آمده‌ام تا حمایت کامل واشنگتن از امنیت مصر و برقراری نظام دموکرات و مردم‌سالار در این کشور را اعلام کنم.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات خود بر مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا از جمله داعش، اقتصاد مصر و رویارویی این کشور با گروه‌های تروریستی در صحرای سینا و دیگر مناطق کشور تمرکز خواهیم کرد و در این راستا به قاهره اطمینان می‌دهیم که کمک‌های نظامی آمریکا در قالب هواپیماهای F16، بالگردهای تهاجمی آپاچی، خودروهای زرهی و انواع موشک‌ها و مهمات نظامی همچنان ادامه خواهد داشت. ایالات متحده ایمان دارد که هرچه مصر قدرتمندتر باشد در ثبات و امنیت خاورمیانه، آفریقا و جهان اسلام تاثیر بیشتری می‌گذارد.

دو طرف درپایان مذاکرات امروز که قرار شده هر دو سال یک بار در سطح وزرای خارجه و هر سال در سطح معاونین ادامه داشته باشد، گفت‌وگوها را "بسیار سازنده" خواندند و ظاهرا مساله حقوق بشر در مصر از مهمترین اختلاف‌های دو کشور بوده است.

کری تاکید کرد که در این زمینه مذاکرات صریحی با همتای مصری خود داشته و واشنگتن برخی دلایل مصر در برخوردهای امنیتی را درک می‌کند اما همچنان خواهان بهبود وضعیت حقوق بشر است.

دو طرف همچنین اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند و کری در کنفرانسی مطبوعاتی در پایان این نشست گفت: ما معتقدیم که توافق با ایران اگر کامل اجرا شود به بهبود امنیت در منطقه و جهان کمک می‌کند اما در صورتی که اجرا نشود ما همه گزینه‌ها را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی همچنین مدعی شد که ایران در برخی ناآرامی‌ها و بحران‌ها در منطقه دست دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha