• شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 94051005034
  • خبرنگار : 71474

امنیت ترکیه در هاله‌ای از ابهام

سنگی بزرگ بر سر راه آخرین قطار بین‌المللی ایران

سنگی بزرگ بر سر راه آخرین قطار بین‌المللی ایران

در شرایطی که به دلیل مشکلات دامنه‌دار امنیتی در سوریه یکی از خطوط مسافرتی ریلی ایران سال‌هاست که مسدود شده و هیچ رفت‌وآمدی ندارد، حالا اوضاع در مسیر ریلی ترکیه نیز چندان امیدوار‌کننده به نظر نمی‌رسد. این بار نیز امنیت اصلی‌ترین عامل برهم زننده برنامه‌های ریلی است.

در شرایطی که به دلیل مشکلات دامنه‌دار امنیتی در سوریه یکی از خطوط مسافرتی ریلی ایران سال‌هاست که مسدود شده و هیچ رفت‌وآمدی ندارد، حالا اوضاع در مسیر ریلی ترکیه نیز چندان امیدوار‌کننده به نظر نمی‌رسد. این بار نیز امنیت اصلی‌ترین عامل برهم زننده برنامه‌های ریلی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در شرایطی که ترکیه تلاش کرده در طول سال‌های گذشته خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی و سیاسی منطقه جا بزند و البته در این بین نیز از حضور در کنار کشور‌های اروپایی و صحبت درباره‌ی توسعه اقتصادی دریغ نکرده، اما به نظر می‌رسد برای ماه‌های آینده با مشکلات امنیتی فراوان روبه رو خواهد بود.

دو حادثه تروریستی پیاپی در مسیر قطارهای مسافرتی ایران آن‌هم در فاصله کمتر از دو روز نشان از آن دارد که یا پروتکل‌های امنیتی ترکیه با مشکل مواجه‌اند و یا تیم‌های تروریستی جدیدی فعال شده که هنوز امکان مدیریت آنها وجود ندارد.

روز پنج‌شنبه در مسیر قطار تهران به آنکارا با انفجار یک مین عملا حرکت قطار متوقف شد و در صورتی که این حادثه قدری ابعاد پیچیده‌تری داشت، احتمال رقم خوردن چند تلفات انسانی نیز دور از ذهن نبود.

این حادثه که هنوز از طرف مقام‌های ترکیه هیچ توضیح قطعی و جدی نسبت به آن داده نشده، تا جایی پیش رفت که امکان حرکت در این مسیر ریلی از بین رفته و ایران مجبور شد برای بازگرداندن مسافران خود از خاک ترکیه به یک قطار خالی از مسافر راهی این کشور کند.

با وجود تمام سختگیری‌های صورت گرفته پس از وقوع انفجار اول، قطار دوم ایران نیز در خاک کشور ترکیه با حادثه مواجه شد تا مشخص شود اوضاع از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسید قدری پیچیده‌تر است. هرچند هنوز هیچ گروه یا شبکه‌ای مسوولیت این اتفاق‌ها را برعهده نگرفته و از طرف مسوولان ترکیه هیچ توضیح دقیقی ارائه نمی‌شود اما شاید اوضاع برای ادامه فعالیت قطارهای ایرانی بسیار پیچیده‌تر از قبل باشد.

هرچند بحث ارتباط ریلی بین کشور‌های همسایه یکی از اولویت‌های مهم شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود و در طول سال‌های گذشته نیز تلاش شده با تکمیل کردن راه‌های ارتباطی ریلی کشور با تمام کشور‌های همسایه امکان برقراری تورهای مسافرتی برقرار شود، اما اتفاق‌های روز‌های گذشته نشان از آن دارد که در حال حاضر بستر این موضوع شاید در منطقه خاورمیانه و همسایگان ایران فراهم نباشد.

مشکلات امنیتی فراوانی که در کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان وجود دارد از یکسو و حالا اتفاق‌های خرابکارانه صورت گرفته در ترکیه، همه نشان از آن دارد که آنچه ایران می‌خواهد از توان همسایگانش بیشتر است. این حوادث اخیر شاید آینده‌ قطارهای مسافرتی بین‌المللی را با تغییرات همراه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha