• چهارشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94050704160
  • خبرنگار : 71263

تبعات قطع همکاری با ایران در دوران تحریم

خداحافظ پژو!

خداحافظ پژو!

پژو که در اوایل سال 1391 به بهانه تحریم‌ها با زیرپا گذاشتن قرارداد فی مابین، همکاری‌های دوجانبه را کاملا قطع و ایران را ترک کرد، اکنون دست پیش گرفته و می‌گوید احساسات ضدفرانسوی بر مذاکراتش با شریک ایرانی برای تولید مشترک لطمه می‌زند!

پژو که در اوایل سال 1391 به بهانه تحریم‌ها با زیرپا گذاشتن قرارداد فی مابین، همکاری‌های دوجانبه را کاملا قطع و ایران را ترک کرد، اکنون دست پیش گرفته و می‌گوید احساسات ضدفرانسوی بر مذاکراتش با شریک ایرانی برای تولید مشترک لطمه می‌زند!

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن نوشت: پژو پیشنهادات جدیدی برای شریک تاریخی خود ایران خودرو دارد اما انتقادات نسبت به مواضع سخت فرانسه در طول مذاکرات هسته ای میان تهران و کشورهای گروه 1+5 مانع پیشرفت مذاکرات شده است.

تاوارس گفت: مذاکرات در فضای غیردوستانه‌ای نسبت به فرانسه انجام می‌شود زیرا نقشی که این کشور در زمان تحریمها داشت، مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: پژو سرگرم مذاکره با سایر شرکای ایرانی (غیر از ایران خودرو) است.

مدیرعامل ایران خودرو پیش از این تاکید کرده بودکه این خودروساز فرانسوی پیش از امضای هر گونه توافق جدید، باید پاسخگوی تصمیمش در سال 2011 برای خروج از ایران باشد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو روز سه‌شنبه اظهار کرد که این شرکت سرگرم مذاکره با شرکتهای متعددی بوده و در ادامه عنوان کرد که شرکت فرانسوی رنو ممکن است جای پژو را به عنوان شریک اصلی ایران خودرو بگیرد.

یکه زارع سال گذشته در دیدار با مدیرعامل پژو تاکید کرده بود که پژو در دور جدید همکاری‌ها برخلاف روند قبلی فعالیت‌ها که به ارسال قطعه به ایران محدود می‌شد، باید انتقال تکنولوژی و طراحی و تولید مشترک محصولات جدید و به روز خود را در دستور کار قرار دهد.

پژو و رنو پیش از تحمیل تحریمهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران، موضع قوی در بازار ایران داشتند اما در حالیکه پژو ایران را ترک و صادرات قطعات به ایران را متوقف کرد، رنو هوشمندانه‌تر عمل کرد و به جای ترک و قطع کامل همکاری با ایران، راهکار کاهش همکاری را برگزید.

خروج پژو از ایران با لطمات اقتصادی برای این شرکت فرانسوی همراه بود به‌گونه‌ای که برخی از قطعه‌سازان فرانسوی تحت تاثیر توقف ارسال قطعات به ایران، ورشکست شدند. این موضوع و زیان اقتصادی پژو از ترک بازار ایران موجب شد تا این شرکت از حدود دو سال پیش تلاش‌های رسمی و غیر رسمی خود را برای بازگشت به ایران آغاز کند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پس از توافق هسته ای دو هفته قبل، روز چهارشنبه برای یک دیدار یک روزه وارد تهران شد و در دیدار با مقامات ایرانی خواستار همکاریهای اقتصادی قوی‌تر از جمله در بخش خودروسازی شد.

اشتیاق و تمایل تلویحی وزیر خارجه فرانسه به حضور مجددا خودروسازان فرانسوی در ایران در حالی است که خودروسازان‌ متعدد شامل شرکتهای آلمانی، ژاپنی و آمریکایی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. در این شرایط و با توجه به تمایل گسترده خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای حضور در بازار ایران، دو خودروساز فرانسوی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بازگشت سریعتر به ایران هستند.

ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو بلافاصله پس از اعلام توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی، به رویترز گفته بود: برخلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران خودرو مدلهای قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند، تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد.

وی در ادامه افزوده بود: برداشته شدن قریب الوقوع تحریمهای مالی زنجیره تامین قطعات را مجددا خواهد گشود و به پژو امکان می‌دهد فروش معمولی این قطعات را ازسرگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۱۹:۱۱

حالا که همه براي بازگشت به ايران صف کشيدند شرکت‌هاي ايراني و دولت ايران مراقب باشند تا از هول هليم در ديگ نيفتند! کشورهايي که در جريان مذاکرات موضع غيرسازنده داشتند بايددر اولويت آخر همکاري قرار بگيرند.

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۱۹:۲۳

در آينده خودرو به شدت افت خواهد کرد

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۱۹:۲۵

بايد قبول کنند 30 درصد سهام پژو را به ايران بدهند وگرنه بروند به نتانياهو جانشان ماشين بفروشند. من ماشين فرانسوي نمي خرم. من شامپو فرانسوي نمي خرم. من عطر فرانسوي را با اکراه شايد بخرم. من تا جاييکه امکان دارد هزينه تحريم بازي غرب را براي آنها بالا مي برم.

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۰:۲۵

رنو به جاي پژو!؟ بابا بريد سراغ خودروهاي هيبريدي. کاري کنيد که قرار است ده سال ديگه کنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۰:۳۵

مرد باشن هيچ قرار دادي باهاشون نبندن

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۱:۴۴

اول از همه با خودروسازان ژاپني بعد الماني سوم سوئدي. فرانسه نبايد جايي تو بازار ايران داشته باشه يادمون نرفته موضع فرانسه رو تو مذاکرات و بعد از سفر نتانياهو به پاريس کاملا موضع اسراييلي شد

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۲:۰۳

پژو با رفتن خود هشت هزار نفر ايراني را بيکار کرد و از نان و زندگي انداخت. اگر فکر کنيم اين هشت هزار نفر دو نفر وابسته داشتند يعني پدرو مادر يا زن و بچه پس بايس گفت پژو با اين در رفتن آب و غذا را بر 24000 ايراني بست حالا ميخواهد بدون هزينه برگردد کدام ايراني اين اجازه را ميدهد خي بايس اينجا يک نمونه درست کرد که عبرت شرکتهاي خارجي شود تا بدانند برايشان اين کارها بي هزينه نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۲:۱۱

پژو جزء توليدکنندگان قوي نيست . بهتر است سراغ بهتر از آن بروند اون هم براي انتقال تکنولوژي و صادرات به خود اروپا تا اين وسط شايد براي مردم هم شايد گشايشي.

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۲:۵۸

بازگشت پژو نمک نشناس خيانت به ملت است

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۸ ۰۰:۱۸

بيو ولي ديگه تکرار نکن که گزينه ها مياريم روميز هه هه هه هه .....

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۸ ۰۱:۲۰

با سلام خدمت همه عزيزان بنظرم از وقتي که پژو از ايران رفت درامد ايران خودرو بيشتر يا بهتر بگم دوبرابر شده اينقدر تو سر پژو نزنيد زماني که بودن حداقل يه کيفيتي داشت نه مثل الان دوبرابر وبي کيفيت اگه پژو بياد ديگه کي قطعات اشغال چيني وارداتي اقايون رو قالب کنه يه ذره روراست باشيد مافياي خودرو

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۸ ۰۸:۰۵

مدير عامل براي فروش خودرو هاي بي کيفيت قرارداد نمي بندد

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۸ ۱۰:۵۱

نميدونم چرا ما خودمون رو باور نداريم . خدايش استحکام پيکان از پژو بيشتره جاي راه افتادن دنبال شرکتها کمي دانش خودرو در اين زمينه بالا ببريم بهتر نيست از لحاظ استعداد که دست کمي از خارجيها نداريم

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۵۵

ما خودروي روز مي خواهيم نه فرغونهاي از رده خارج