• چهارشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۴ / ۲۲:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94042413877
  • خبرنگار : 71417

اوباما: توافق با ایران فرصت تاریخی است

رییس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت که این توافق فرصتی تاریخی به شمار می‌رود.

رییس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت که این توافق فرصتی تاریخی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که هم‌اکنون در حال برگزاری است، به پرسش‌های خبرنگاران درباره توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و کشورهای 1+5 پاسخ می دهد.

اوباما درباره این توافق گفت: ما یک فرصت تاریخی داریم که امنیت را برای همه فراهم کنیم؛ فرصتی که باید آن را جدی گرفت. رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت‌آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.

وی درباره مخالفت احتمالی کنگره با توافق به عمل آمده در وین گفت: اعضای کنگره می‌توانند با توجه به منافع ملی آمریکا این توافق را مورد ارزیابی قرار دهند و من انتظار دارم این ارزیابی واقع‌بینانه باشد.

اوباما با بیان این که کسانی که در کنگره مخالف این توافق هستند، باید به طور دقیق علت و راهکار جایگزین خود را ارائه دهند، گفت که انتقادات زیادی از توافق شنیده اما هیچ یک از منتقدان گزینه بهتری را پیشنهاد نمی‌دهند.

اوباما:
جامعه بین‌المللی معتقد است که ایران حق دارد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ی داشته باشد

رییس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد:عده‌ای ممکن است معتقد باشند که می‌شد توافق بهتری به دست آورد که در آن ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نداشته باشد. اما مشکل این نظر اینجاست که این نظر جامعه بین‌المللی نیست. جامعه بین المللی معتقد است که ایران حق دارد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ی داشته باشد. آنچه ایران نباید داشته باشد، سلاح هسته ای است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که این توافق می‌تواند به روند مقابله با داعش نیز کمک کند.

اوباما همچنین تأکید کرد: مشکلات در سوریه بدون مشارکت روس‌ها، ترک‌ها، ایرانی‌ها و هم‌پیمانان ما در خلیج فارس حل نخواهد شد. ایران می‌تواند در پایان دادن به درگیری‌های سوریه نقش ایفا کند و پیشروی داعش را محدود سازد.

وی در ادامه با بیان این که حل تمامی مسائل خاورمیانه وظیفه آمریکا نیست، گفت، برای حل بحران سوریه باید توافق میان کشورهای اصلی مرتبط با این مساله که ایران جزو آن‌هاست، به وجود آید و این توافق در میدان جنگ به دست نمی‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha