• دوشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94042212399
  • خبرنگار : 71467

توضیح نوبخت درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده پس از توافق هسته‌ای

توضیح نوبخت درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده پس از توافق هسته‌ای

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه زمان دقیقی برای ورود دارایی‌های بلوکه شده ایران پس از توافق وجود ندارد، تاکید کرد که دولت در خرج این دارایی‌ها هیجانی عمل نخواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه زمان دقیقی برای ورود دارایی‌های بلوکه شده ایران پس از توافق وجود ندارد، تاکید کرد که دولت در خرج این دارایی‌ها هیجانی عمل نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدباقر نوبخت امروز - دوشنبه - در حاشیه اولین جلسه عمومی اعضای ستاد برنامه و شوراهای برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه در رابطه با اینکه پس از توافق هسته‌ای چه میزان از پول‌های بلوکه ایران آزاد خواهد شد؟ گفت: این موضوع در دو بخش قابل بررسی است؛ اول منابع ناشی از فروش نفت که توان منتقل شدن به داخل را نداشت و دیگری منابعی است که از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اختیار کشورمان قرار خواهد گرفت.

وی در مورد زمان‌بندی ورود کامل دارایی‌های بلوکه شده توضیح داد: به هر حال در صورت توافق باید مصوبات آن در داخل کشور رسمی شود و طرفین در زمان‌بندی مشخصی به انجام تعهدات خود اقدام کنند؛ بنابراین باید متناسب با تحریم‌ها، زمان برگشت کامل دارایی‌های بلوکه شده تعیین شود. از این رو فعلا دوره زمانی مشخصی برای آن وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: دولت در خرج دارایی‌های بلوکه شده هیجانی عمل نمی‌کند و برای خرج آن برنامه خواهد داشت؛ از این رو این منابع صرفا به سمت واردات نمی‌رود.

نوبخت افزود: همان‌طور که در استراتژی برنامه ششم تاکید کردیم هدف، رسیدن به رشد اقتصادی بر اساس تولید داخلی است. این در حالی است که ما به تولید درون‌زا و برون‌نگر اعتقاد داریم و با عنایت به اینکه نمی‌توان با واردات اشتغال ایجاد کرد جهت‌گیری مستقیمی نسبت به آن نداریم، مگر اینکه برای تولیدات داخلی از واردات استفاده کنیم که در نهایت به ایجاد اشتغال می‌انجامد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تامین مالی 1.63 تریلیون تومانی برای رشد اقتصادی هشت درصدی گفت: به هر حال تامین منابع لازم برای رشد هشت درصدی باید از طریق منابع داخلی و بخشی دیگر از منابع خارجی تامین شود که این امر نیازمند الزاماتی است و در بخش‌هایی نیز به اجازه مجلس و سایر قوا نیاز دارد.

نوبخت به وضعیت اقتصادی پس از توافقات اشاره کرد و یادآور شد: باید بتوانیم از این شرایط برای توسعه کشور بهره‌ مناسب ببریم که البته این موضوع نیازمند تهیه برنامه‌ای مدون است و خوشبختانه در دستور کار قرار دارد.

برنامه ششم باید ماندگار و متفاوت از برنامه‌های قبلی باشد

به گزارش ایسنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این جلسه نیز با اشاره به اهمیت برنامه ششم توسعه، تاکید کرد که این برنامه باید ماندگار و متفاوت از برنامه‌های قبلی باشد.

وی با اشاره به عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه و دستیابی به آنچه در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور بر آن تاکید شده است، اظهار کرد: بر این اساس باید در تدوین برنامه ششم تمامی متغیرها را در نظر بگیریم و بدانیم وضع موجود چگونه و عملکرد برنامه‌های قبلی در چه حدی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گفت: با توجه به اینکه این برنامه در دولت تدبیر و امید تدوین و اجرایی خواهد شد باید از لحاظ دستیابی به رشد مدنظر ماندگار باشد و واقع‌بینانه، اثربخش و پویا تدوین و اجرایی شود.

نوبخت به تدوین لایحه‌ای جداگانه در رابطه با برنامه ششم برای تقدیم به مجلس اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه برخی از احکام در برنامه‌های توسعه قبلی تکرار شده یا اینکه دستیابی به بخشی دیگر نیازمند مدتی بیش از پنج سال بوده و باید همچنان در برنامه‌های توسعه قرار گیرند، سازمان مدیریت تصمیم گرفت این احکام را در قالب لایحه‌ای به مجلس ببرد و آنها را به صورت دائمی تصویب کند تا در برنامه ششم گنجانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha