• چهارشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94041006028
  • خبرنگار : 71405

در گفت‌وگو با ایسنا

کلینی: 1+5 به طور دقیق از تفاهم لوزان تأسی نکردند

کلینی: 1+5 به طور دقیق از تفاهم لوزان تأسی نکردند

یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5، خاطرنشان کرد: در مذاکرات لوزان شاهد تغییر سبک چانه‌زنی بودیم.

یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5، خاطرنشان کرد: در مذاکرات لوزان شاهد تغییر سبک چانه‌زنی بودیم.

فرهاد کلینی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: همان‌طور که برخی از مسئولان هم در این رابطه اظهار نظر کردند اشاره‌هایی به موضوعاتی از قبیل زیاده‌خواهی و یا مدیریت زمان از سوی غربی‌ها مطرح شده است و این موضوعات به مواضعی بازمی‌گردد که گروه 1+5 در مسیر رو به تکاملی که طی می‌کرد مطرح می‌نمود که ما شاهد برخی از بازی‌های این حوزه بودیم.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به موضع‌گیری‌های برخی از کشورهای اروپایی و غربی در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5،‌ گفت: برخی از مسئولان غربی اشاره‌هایی در خصوص ضرب‌الأجل داشتند و برخی از کشورهای دیگر نیز در رابطه با نقش آژانس به صورت حرفه‌ای تأکیدهای خاصی داشتند.

وی ادامه داد: چین و روسیه در این دور از مذاکرات هسته‌ای در رابطه با نقش آژانس در مراحل بعدی و ضرورت اصل رفتار حرفه‌ای آن بر اساس اقدام صحیح تأکید داشتند. هم‌چنین کشورهای اروپایی مانند آلمان و برخی از کشورهایی که عضو گروه 1+5 نبودند مانند ایتالیا و اسپانیا نیز بر ضرورت سرعت و اهمیت رسیدن به تفاهم هدفمند تأکید کردند.

کلینی خاطرنشان کرد: آمریکا نیز در این دوره از مذاکرات بر روی بحث ضرب‌الأجل تأکید داشت. از سوی دیگر فرانسوی‌ها هم سعی می‌کردند وزن برخی از محورهای مذاکراتی را تغییر بدهند.

وی با بیان این‌که گروه 1+5 پس از مذاکرات لوزان از اداره واحد برخوردار نبود، افزود: اعضای گروه 1+5 پس از مذاکرات لوزان به طور دقیق از تفاهم تأسی نکردند و با توجه به مذاکراتی که در روزهای اخیر انجام شده است و به ویژه مذاکرات روز گذشته که بین جان کری و دکتر ظریف انجام شد باید بگویم دلگرمی‌های جدید در مذاکرات شکل گرفته است.

وی با تأکید بر این‌که شرایط مذاکرات لوزان باید از سه اصل پیروی کند، گفت: به نظر من اصل هدفمند و متوازن بودن و همچنین داشتن اراده جدی و جامع از اصول مهمی است که باید در مذاکرات هسته‌ای رعایت شود. علاوه بر آن مذاکرات سریع و نیتجه بخش نیز از دیگر نکاتی است که کشورهای گروه 1+5 باید در این خصوص به آن توجه داشته باشند.

کلینی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها به تأسی سایر کشورهای دیگر و رژیم دیگری تلاش می‌کنند در مذاکرات نقش کندکننده ایفا کنند تا بعدها در داخل آمریکا نوعی بازی جناح بندی را انجام دهند. در همین راستا به نظر می‌رسد با توجه به درایتی که مسئولین و روسای کشورهای عضو گروه 1+5 دارند باید به صورت جدی بر این شرایط غلبه کنند.

وی ادامه داد: بحث مذاکرات هسته‌ای در شرایط فعلی می‌تواند نویدبخش آغاز خوبی باشد که بتواند در ابعاد گسترده و در توازن امنیت منطقه‌ای و همچنین جهانی اثرات مشخصی داشته باشد. همچنین نقش ایران و حمایت کشورمان به عنوان یک قدرت متوازن کننده بیش از پیش مشخص خواهد شد.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به شرایط و تغییراتی که احتمال دارد در موضوع تحریم‌ها مطرح شود، افزود: تغییرات احتمالی در بحث تحریم‌ها می‌تواند شرایط و فرصت‌های جدیدی را در رابطه با همکاری‌های علمی و اقتصادی به ویژه در بخش‌های انرژی، صنعت مالی و بانکی پدید آورد که در این خصوص در درجه اول این موضوع به اتخاذ سیاست‌های بهتر اقتصادی و افزایش همگرایی در منطقه و بالا بردن نقش ایران به عنوان کشوری باثبات در منطقه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این با برداشته شدن تحریم‌ها ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای و همچنین به عنوان مفصل بزرگی برای ارتباط شرق و غرب تأثیرات خود را در معادلات اوراسیا باقی خواهد گذاشت.

کلینی با بیان این‌که بحث آمایش امنیتی و همچنین بحث امنیت انرژی برای همه طرف ها اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: برخی از کشورها و جریان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تا این شرایط برای ایران مهیا نشود. دولت اوباما نیز باید به این موضوع توجه کند که اگر بخواهد خود را به عنوان بازی خورده در مذاکرات نشان دهد در واقع ضعف خود را به نمایش گذاشته است و بهتر است هرچه سریع‌تر بر این مسأله غلبه کند.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک همچنین تاکید کرد : امکان دارد فرمول‌هایی بوجود آید که بخشی از انباشت ایران در آینده به صورت یک نوع سیستم فروش در بازارهای بین‌المللی مطرح شود در همین راستا باید در این خصوص اصل تضمین ارزش ورودی مواد اولیه اورانیوم به ایران را هم همزمان در نظر داشت.

وی در پایان با اشاره به تأکید تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بر حفظ حق هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده ما با توجه به اشاره‌های اخیری که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت تلاش حداکثری خود را برای دفاع از حقوق کشورمان دنبال می‌کنند و طبیعی است که در این خصوص موضوع ارزش چرخه غنی‌سازی در ایران اصل مهمی است و تیم مذاکره کننده ما به صورت پایدار آن را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha