• یکشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94040703859
  • منبع : نمایندگی سمنان

وجود افزون بر 2.5 میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی در سمنان

وجود افزون بر 2.5 میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی در سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، از وجود افزون بر 2.5 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی در این استان خبر داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، از وجود افزون بر 2.5 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، بهروز اسودی در نشست مطبوعاتی، از استان سمنان به عنوان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور یاد کرد و افزود: استان سمنان در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است.

وی، با اشاره به جایگاه این استان از نظر شاخص سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی، تصریح کرد: استان سمنان از نظر سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف صنعتی و معدنی در رتبه بیستم کشور قرار دارد.

سهم 2 درصد صنعت و معدن از منابع آبی استان!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با بیان اینکه استان سمنان از نظر تعدد پروانه‌های بهره برداری حائز رتبه دوازدهم کشور است، افزود: همچنین این استان از نظر پیش بینی سرمایه‌گذاری در رتبه 24 و از نظر پیش بینی اشتغال حائز رتبه 16 و از نظر صدور جواز تاسیس دارای رتبه دوازدهم کشور است.

اسودی، از مشکل کم آبی به عنوان جدی ترین مشکل پیش روی صنایع و معادن استان یاد کرد و گفت: چنانچه مشکل آب در این استان مرتفع شود، صنعت و معدن می تواند رقم بسیار بالایی اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم صنعت و معدن از آب استان 2 تا 2.5درصد است، خاطرنشان کرد: اگر تنها 5 درصد از منابع آبی به بخش صنعت اختصاص یابد، مشکل این بخش مرتفع می شود. ضمن اینکه در حال حاضر از نظر صنایع آب‌بر با مشکل روبرو هستیم.

کم‌آبی، عدم نقدینگی و تحریم‌ها سه مشکل صنعت و معدن استان

وی از نبود نقدینگی به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنایع استان یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه نبود نقدینگی تاثیر منفی در صنایع استان گذاشته است. از طرفی بانک‌ها نیز نمی‌توانند نقدینگی کافی در اختیار صنایع استان قرار دهند ضمن اینکه بحث تحریم‌ها و مشکلات و پیامدهای ناشی از آن سومین مشکل جدی پیش روی صنعت، معدن و تجارت در استان سمنان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با برشمردن دیگر مشکلات پیش روی صنعت و معدن در استان تصریح کرد: عمده مشکلات و موانع پیش روی صنعت، معدن و تجارت استان و به عبارتی حدود 80 درصد آن ناشی از سه مشکل کم‌آبی، عدم نقدینگی کافی و همچنین پیامدهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه است.

استان سمنان رتبه اول در معادن گچ، نمک، سلستین، زئولیت سولفات سدیم و.. در کشور

اسودی از استان سمنان به عنوان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور یاد کرد و افزود: 50 درصد نمک، 40 درصد گچ، 85 درصد زئولیت ، 100 درصد سلستین، 35 درصد سولفات سدیم و 20 درصد کرومیت کل کشور در این استان تولید می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: استان سمنان در معادن گچ، نمک، سلستین، زئولیت و سولفات سدیم حائز رتبه نخست کشور است.

وی با بیان این‌ که استان سمنان قابلیت توسعه صنایع معدنی و فرآورده‌های معدنی را دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم با جذب سرمایه‌گذار و واگذاری کار به خود مردم، ضمن استفاده بهینه از این ثروت‌های خدادادی، مشکلات جامعه و خصوصاً مشکل اشتغال را در استان کاهش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه استان سمنان از نظر استخراج معادن در رتبه ششم کشور قرار دارد، در حال حاضر 5 تا 6 درصد کل حجم استخراج معادن در کشور مربوط به استان سمنان است و این در حالی است که 3.8 درصد معادن ایران در استان پهناور سمنان است.

اسودی با بیان اینکه استان سمنان دارای 45 ماده معدنی است، افزود: این استان از نظر تعدد پرسنل فعال در معادن، دارای رتبه ششم کشور است.

وجود 350 میلیون تن ذخایر معدنی قطعی در استان سمنان

وی از وجود بالغ بر 2.5 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی در این استان خبر داد وگفت: بر اساس برآوردهای انجام شده 350 میلیون تن ذخایر معدنی قطعی در استان سمنان وجود دارد ضمن اینکه 3500 میلیون تن ذخایر احتمالی در معادن استان وجود دارد.

چوب حراج استخراج سنتی به معادن استان

اسودی، از استخراج سنتی معادن به عنوان یکی از مشکلات استان یاد کرد و گفت: باید به سمت دانش بنیان کردن معدن در کشور برویم وگرنه با استخراج سنتی معادن، بهره زیادی نصیب ما نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت بهره گیری از دستاوردهای دانش بنیان در بخش معدن را داریم، خواستار همکاری مراکز علمی و دانشگاهی استان با این سازمان و ورود به بخش معدن شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه باید نخبگان و دانشگاهیان به فعالیت‌های معدنی روی بیاورند، تصریح کرد: معادن در استان سمنان می توانند به عنوان یکی از محوری‌ترین محورهای توسعه استان مطرح شوند. متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بسیار زیادی که در این بخش داریم اما همچنان به خام‌فروشی معادن می پردازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha